Inlägg från: maria204 |Visa alla inlägg
  • maria204

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Jag hänger inte alls med i debatten, ny bloggare som jag är. Jag vill i alla fall inte vara någons rival, utan sy för att det är roligt, inspireras, få hjälp och, kanske, någon gång sälja något till vänner och bekanta.

En fråga: Kan man använda vanlig sytråd till Coverlockmaskin? Det skulle ju göra att man kan använda många fler färger till en billigare peng.

• maria204
    Jalapeno skrev 2009-12-08 20:13:26 följande:
    japp, går jättebra. Jag gör så på min. Köper tre trådrullar i samma färg och kör fållar. Ett annat tips är att skicka tygprover till bibbi som sen matchar tråden. Funkar hur bra som helst som allt annat som har med den kvinnan att göra.
    Vad bra! Jag har märkt att Bibbi är kanon! Snabbt och enkelt och god kvalité.
  • maria204

Men herregud, det låter ju nästan otäckt!

• maria204

Nu har jag fått en beställning till tre flickor. Två storlek 74, och en 110. Tygerna köparen är intresserad av är röda elefanter, röda ugglor och cerise kaniner på vit botten. Jag tror att det lutar åt långärmade tunikor. HUr hade ni tänkt i tygvalet? Är röda elefanter för "plottrigt" för en 5-åring? Är kaniner för barnsliga? Jag vill ge ett vettigt förslag ikväll, och jag vet faktiskt inte vad jag tycker, jag som har två grabbar som gillar allt.

• maria204

Finns det gravidkläder i något nummer av Ottobre, eller någon annan bra stans? Min syster är gravid och jag tänkte överrraska henne så småningom.

Annars har jag massor av fina tyg, men idétorka. Boxershorts och linne i orange husvagnar och en tröja i bruna ugglor med randig farfarsknäppning, har jag knåpat ihop, men jag vill mer! Jag vill sy till mina grabbar, men det känns som om det bara blir tröja och velourbyxor hela tiden. Nu söker jag efter något roligare mysbyxmönster och ska lägga till fickor i matchande tyg som tröjan. JAg vill ha "påsfickor", inte fickor man syr på.

• maria204
    Annaluskan skrev 2009-12-16 19:52:16 följande:
    Jag beställde på minanamnband.se jag har ingen bild på då det fransade sönder, jag har bara provat med en och försiktigt, men jag fick ju lov att sprätta bort den. Gör det alltså inte så för er?
    Mina har inte heller fransat sig! Jag har inte vikt dem alltid utan det har blivit bra ändå.
  • maria204

Har någon köpt eller sytt något i de nya nattågen eller elefanttygerna? Jag tycker att lime låter så fint, men de ser dassiga ut på bilden.

Jag provar att efterlysa "muddbyxor" för gravida en gång till. Var finns det mönster?

• maria204

Mimmi 71 skrev 2009-12-19 06:53:58 följande:

Funderar på vilket av tygerna som är lime-färgat?Jag har för övrigt sytt i båda tygerna. Nattåget är underbart mjukt och skönt, lite tjockare singeljersey med lycra (me like) och ugglorna är i kraftig interlock men lite stelare i sitt tryck. Helt underbart även det tyget tycker jag.
    Jag har också sytt i båda, men jag undrar om de nya färgerna. Kolla på jofotex hemsida så får du se!
  • maria204
    Kyssen skrev 2009-12-19 07:02:20 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-12-19 06:53:58 följande:
    Vad tycker ni om kvalitén på tågen då? Jag upplever att de tappade hur mkt färg som helst i tvätten? Våra är iofs torktumlade 2ggr då sambon lyckats stoppa in dem där utan att jag såg..
    Jag har inte tvättat dem än då de har blivit en massa julklappar, men jag föredrar t.ex uggletyget att sy i. Tågen var lite för tunna för min smak, fast, till pyjamas osv är de ju bra!
  • maria204
    AMDA skrev 2009-12-21 08:34:25 följande:
    Tycker ni jag reagerar för starkt ang det jag skrivit om i min blogg?
    Nu säljer inte jag saker så som du gör, men jag hade tyckt att det var ok om man kopierade för eget bruk, men inte alls för försäljning. Jag förstår att du är upprörd!!
  • maria204
    ak74 skrev 2010-01-04 12:52:09 följande:
    Nu finns den på bloggen
    Jättefin! Jag blev också sugen på att sy till mina pojkar! Det får läggas i "projekthögen"!

Själv håller jag på att sy lite bebiskläder till min syster som ska få sin trea i juli. Hoppas på en tjej, för vi har bara killar i familjen, 7 st på knappt 5 år!!
  • maria204
    Jalapeno skrev 2010-01-04 19:05:19 följande:
    svärmor som har två söner hoppades på en liten tjej. Sen kom det 5 tjejer på tre år. Inte en kille i sikte
    Då finns det kanske hopp Vi funderar på en trea och det vore ju inte fel med en tjej, fast hur gör man med en tjej egentligen????
  • maria204

Har sytt en sparkdräkt av ett traderafynd. Det skulle vara blå kaniner från jny, men kaninerna var i verkligheten lila. Har det ens funnit ett sådant tyg? Kolla på min blogg så får ni se hur färgen ser ut. Bilden kanske inte är den bästa men det kanske syns.

luriaklader.blogspot.com

• maria204

Hej! Jag har en liten fråga. Jag ska sy en jacka till min son. Enligt mönstret ska blixtlåset vara 47cm. Bibbi har 45 eller 50cm på sina. Vilket ska jag välja? Ska jag förlänga jackan lite och ta det längre blixtlåset?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd