Inlägg från: browniieee |Visa alla inlägg
  • browniieee

Sytråden spinner vidare - röd tråd

en nybörjare kikar in, har just fått en symaskin i födelsedagspresent och jag tänkte ge mig in i mitt första projekt snart. Men jag behöver ju tillbehör först...
    Någon som vet vart man kan få tag på det fina tyget som man gör dopklänningar av? Det är alltså broderat och "ihåligt" och jättegulligt

• browniieee
    ak74 skrev 2010-01-14 09:53:48 följande:
    Sytråd köper man billigt hos Bibbi (finns länk i trådstarten). Spolar köper man hos sin symaskinsåterförsäljare.
    jag fick min symaskin från mediamarkt.. tror inte de har symaskinstillbehör
  • browniieee
    ak74 skrev 2010-01-14 09:53:48 följande:
    Sytråd köper man billigt hos Bibbi (finns länk i trådstarten). Spolar köper man hos sin symaskinsåterförsäljare.
    hittar inte till sidan där hon säljer sytillbehör
  • browniieee
    Skumboll skrev 2010-01-14 10:17:20 följande:
    www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10
    tack

Hur vet man vilka nålar som passar ens symaskin? Jag har inte gett mig in att läsa manualen ännu men jag har sätt att d finns nålar som är märkta med "70, 75" och "80"... hur vet man vilka man kan ha till sin maskin? Samt. Hur vet man vilka tyger som maskinen inte klarar av att ta?
  • browniieee
    Ullerull skrev 2010-01-14 11:24:10 följande:
    Här är mitt trådrulleställ, för alla sorter utom ol koner de är i en låda.kristindesign.blogspot.com/search/label/Hobby...fordonsjersyn är de tunn och sladdrig eler hyffsad? krullar den massor?
    fint och praktiskt.. hoppas jag en dag också kan ha det så.. just nu finns det inte ens en plats för en syhörna hemma... Tur dock att man är nybörjare och VILL lära sig
  • browniieee
    Fiffa5 skrev 2010-01-14 11:25:42 följande:
    Du väljer nål efter vilket tyg du syr i. Det borde finnas en liten tabell i manualen där du kan se vilken nål du kan ha till vilket tyg. Maskinen klarar väl i princip  alla tyger, undantag kan ju vara extremt tunna eller tjocka tyger som kan vara svåra att sy i...  Läs manualen! Alltid bra att utgå från den.
    Tack.. det ska jag absolut göra Kanske är bäst att göra innan man beställer massa tiillbehör?
    ak74 skrev 2010-01-14 11:29:00 följande:
    Vad är det för märke på din symaskin? Ang nålar så är det samma för i princip alla maskiner. Man väljer nål utifrån materialet man syr i. Jag gillar nålar av märket Schmetz (heter de så?). Till normaltjocka tyger använder jag stl 80/12. Tunnare tyger = tunnare nål (ex v 70) och tjockare tyger = grövre nål (ex. 90/jeansnål). Till trikåtyg använder man stretchnål som har en rundare spets för att inte göra hål i tyget. När det gäller tyger är det bara att prova sig fram och se vilka sömmar maskinen har. Lycka till!
    här kommer jag lära mig mycket. du gav mig just en stor handbok
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd