• Kyssen

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Har oxå hittat till nya tråden =)..

Ang tågtygerna, är det bara jag som upplever att det brun/orange färgade tyget blev väldigt vitt coh lite luddigt efter första tvätten, höll inte alls samma bra färgkvalité som de andra tygerna från Jofotex gjorde..

Sen en efterlysning. Behöver turkos muddväv från S&S - 50 cm hög räcker. Hade gjort en beställning på det som kom idag, men döm om min förvåning när den turkosa mudden HELT bytt färg!! Den är snarare blågrön än turkos!! Har en mössbeställning som väntar - därav min efterlysning!!

• Kyssen

Mimmi 71 skrev 2009-12-10 09:03:36 följande:

Fållsömmen har aldrig bråkat med mig. Däremot kan det bli ett och annat hoppstygn på kantband och över raglansömmen, men det hela handlar om finjustering av inställningar för det mesta. Fuskar man med detta så blir det en del hopp.
    Jag har nästan kastat ut min CP genom fönstret idag!!! Har försökt bandkanta fållen på en tunika istället för att göra en klassisk fåll men det är stört omöjligt!! Först syr den klanderfritt i 20 cm, sen korvar den ihop sig och står och stampar på stället och gör 234 miljarder hoppstygn i sträck. Hade en timmes sytid idag när lillan sov och hann alltså inte ens kanta fållen - galet!!! Funderar allvarligt på att lämna in den på service trots att den knappt är använd.
  • Kyssen

Pust - lyckades lösa mitt bandkantningsproblem från i förmiddags genom att ändra på trådspänningen. Skruvade åt den så att den var på 7mm istället för på 1 cm och det gjorde stoooor skillnad. Perfekta kantband utan ett enda hoppstygn!! Skumt bara att det ändrar sig från en gång till en annan - brukar ni ha det problemet med era CP??

• Kyssen
    Indratvillingmamma skrev 2009-12-13 13:10:45 följande:
    När ni syr dreglisar och har overlocksömmen "synlig" runtom, hur gör ni för att få snyggt i vinkeln längst ner, alltså det hörnet som är mot magen. Kör ni rakt ut och fäster trådarna där? Hur fäster man då snyggt? För jag fäster bara på insidan annars på kläder och jag kan inte påstå att det blir särskilt snyggt.
    Kan ju bara svara på hur jag gör, och jag kör bara rakt ut och klipper sen av tråden någon halvcentimeter utanför tyget. Sen drar jag lite i trådarna så att de "låser sig" och så klipper jag av det sista. Brukar funka bra och det har inte repat sig på dem jag själv använt iaf.
  • Kyssen
    78Misan skrev 2009-12-13 22:20:31 följande:
    jahapp jag stog på marknad igår med riktigt trist folk fick 1 bulpåse såld kompisen säljer cerat o handkrämer och hon fick sålt 2 produkter INTE skoj. sitter nu o knåpar med webbshopen som inte är på långa vägar färdig hoppades ju på atrt öppna den idag men det får väl bli imorgon.
    Usch vad trist! Var det fel folk som kom eller var det lite folk? Marknader är svårt.. stog på en yttepytteliten marknad för någon vecka sedan och sålde lite grand, mest var det till närmast sörjande. Tanten mittemot däremot som sålde gamla leksaker och annan skit - hon sålde massor
  • Kyssen
    madebyinferno skrev 2009-12-14 21:12:40 följande:
    om man ska förstora ett par byxor, iaf bredda lite, är det längs mittlinjen man klipper isär och så lr lägger man på, på var sida??? tänk mjukismönster...Är också väldigt arg på min CP, kanske inte dennes fel eg utan chaufförens, men ändå Har påbörjat en långärmad tröja till lilla sonen och bestämde mig för att ha kantband i ärmsluten bla och bara för att återuppta färgen tänkte jag köra lite täcksöm på axelsömmarna - jo tjena vad det gick bra, INTE!! På de stackars 10 cm så blev det säkert 7984 st hoppstygn (överdriver inte) såg ut som värsta rått boet och skulle jag sprätta så fick ju allt försvinna för det var svart tråd på vitt tyg.... verkar blir ett ufo av denna tröja om jag inte får lite pepp att försöka igen...
    Pepp pepp pepp!! Jag har en tunika från helvetet som just nu ligger på mitt strykbord och skäms.. Den har oxå haft en miljard hoppstygn där kantbanden nu sitter så prydligt påsydda!! Mitt hoppande avhjälptes av att sänka pressarfotstrycket till ca 7mm och ha Diff: 1,75 och SL 4 (flodistyg och kantband från S&S)

Just nu hatar jag tunikan men måste färdigställa den då det är en beställning till en vän. Den blir säkert fin när den är klar, men my god vad jag sprättat!!!!!
  • Kyssen
    GOBLIgobli skrev 2009-12-14 22:06:44 följande:
    Verkar helt klart att även symaskiner har bad hair days.
    Det är jag den förste att skriva under på !!
  • Kyssen
    ak74 skrev 2009-12-15 16:21:52 följande:
    Just det! Jag funderar väldigt starkt på att gå tillskärarakademins helgkurs eller sommarkurs i mönsterkonstruktion (Göteborg) Är det någon som har lust att hänga på?
    Har inte varit så inne på mönsterkonstruktion ännu, är däremot sugen på att gå någon form av kurs på att hantera mina symaskiner =).. speciellt då CP:n. Någon som vet om det finns några sådana i trakterna kring Göteborg? Skulle även kunna tänka mig att åka en bit om det bara fanns någon kurs att gå!!
  • Kyssen

Vad skönt att höra att det är fler som sitter timvis i ensamhet och syr/stickar/pysslar. Frågan är ju bara hur länge sambon egentligen står ut med att sitta ensam i vardagsrummet på kvällarna.. Kanske man måste börja vara lite mer social =).

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd