• NCL

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sömmarna som jag sytt med tvillingnål går bara upp, gör jag något fel eller går tråden av extra lätt just på sådan söm? Det är undertråden som går av, inte när jag syr utan när plagget används. Jag får inte sömmen att se speciellt fin ut på avigsidan heller, måste ha väldigt låg trådspänning på övertrådarna för annars blir det en "korv" mellan sömmarna vilket medför att det bli mycket övertråd på avigsidan. Är det någon som förstår mitt svammel och har tips på hur jag kan göra?

• NCL
    yrväder skrev 2009-12-09 20:53:26 följande:
    Hade samma problem på den tiden som jag sydde med tvillingnål. Bytte ganska fort och fållade därefter med en annan söm. Har tyvärr inget tips åt dig, annat än att sy med nån annan söm.
    Vad kan man använda för söm då? (Min maskin har inte så många sömmar att välja på.) Det måste väl vara en stretchig söm till muddkant t ex?
  • NCL

Tack för svaren angående tvillingnål, jag får prova mig fram och se om jag får något att fungera för det är ju inte roligt när sömmarna går sönder.

• NCL

Jag börjar bli väldigt sugen på att köpa en overlockmaskin (än så länge är det på drömmar-stadiet men det kanske kan bli verklighet någon gång) och undrar om ni har lite tips och råd? Jag har aldrig sytt på en sådan maskin så jag vet inte så mycket om dem. Jag tror jag vill ha en maskin som syr täcksöm.
    Vad ska jag tänka på om jag ska köpa en overlockmaskin? Är det någon som vet något om Singer 14 T 967? Den kan man köpa för 5995 kr. Husqvarnas s-21 som vad jag förstått ska vara likvärdig kostar 8095 kr, någon som vet om Husqvarnas maskin är värd 2000 kr mer och varför i så fall? Det kanske är något helt annat märke man ska satsa på? Kan man köpa begagnat och vad ska man då köpa?
    Tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

• NCL

Mimmi 71 skrev 2009-12-15 17:48:56 följande:

Skall du lägga så mycket pengar så skulle jag varmt rekomendera Bernina. Helt underbara maskiner.
    Helst skulle jag inte lägga så mycket pengar (ju billigare maskin desto större chans att mina drömmar blir verklighet) men finns det billigare maskiner som är kombinerade overlock och täcksöm? Vad heter Berninas kombinerade maskin/maskiner?

shadow83: Vad är det för modell på Pfaffen du har?
  • NCL

Måste bara få berätta vad som hände alldeles nyss. Jag började vika tvätten, då säger min man: "Det där kan jag göra så kan du sätta dig och sy istället."

Han är underbar!
    Nu ska jag sy.

• NCL
    Indratvillingmamma skrev 2009-12-19 10:54:06 följande:
    Wow, han borde starta kurs för alla män.
    Nej, någon kurs hinner han inte med, vem skulle då laga mat till mig och barnen?

Det är så att jag satt hela förra helgen på barnjourmottagningen med sonen så jag ligger lite efter med julklapparna jag ska sy till släkten och då ställer min underbara man upp så att jag hinner ifatt.

Krya på dig GOBLIgobli, det där låter inte alls roligt.
  • NCL

Jodå, sonen är okej. Han blev stucken av en mygga i slutet av sommaren som smittade honom med harpest och bakterierna trivdes tydligen väldigt bra hos honom så de fanns kvar och tog ny fart förra helgen. Nu får han antibiotika igen så hoppas vi att alla bakterierna försvinner den här gången.

• NCL

Jag är nära att göra en beställning på en Singer 14 T 967 DC för 5995 kr. Är det någon som vet något om maskinen?
    Jag har ju inte sytt så länge och kommer aldrig börja sälja det jag säljer utan det är till husbehov och lite presenter så jag vill inte lägga mer pengar men jag vill inte vara missnöjd efter några veckor.

• NCL

Tack GOBLIgobli för länken. Hon verkade ju nöjd med maskinen, jag kanske vågar mig på en beställning snart.

(Jag såg förresten att jag skrivit att jag inte tänker sälja det jag säljer, jag menar förstås att jag inte tänker sälja det jag syr.)

Är det något jag bör tänka på om jag ska köpa en overlock? Hur gör man med tråd, vilka färger är smarta att köpa till en början? Självklart beroende på vad jag ska sy men någon kanske har tips på vad som brukar gå åt och ska man köpa fem rullar av de färger man köper eller är det någon/några trådar som inte syns? Någon pressarfot som är bra att ha?

Alla tips mottages tacksamt för det här är en helt ny, otroligt spännande, värld för mig! Hoppas ni står ut med mina frågor.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd