Inlägg från: melizza |Visa alla inlägg
  • melizza

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Ni som sytt väskor och då menar andra än dagisväskor.....har ni nåt slags inlägg emellan ytter och innertyget så att det blir mer stadga i väskan??? Jag håller på att sy en väska till min dotter med flärp över och axelband och har inte tagit nått inuti och jag tycker den blir lite slafsig liksom på nåt sätt men den kanske ser bättre ut när det ligger grejer i den????? Hur gör ni som sytt väskor?? Detta är min första

(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • melizza
    Pumpalicious skrev 2009-12-15 16:41:05 följande:
    Jag har inte sytt väskor men skulle tro att man behöver mellanlägg...
    jag har inte sytt klart den så jag får väl sy in det då......vart får man tag på det???
  • melizza

ursäkta min dumma fråga men vad är det för skillnad på täcksöm och overlocksömm???

Kyssen skrev 2009-12-15 19:58:57 följande:
    Har inte varit så inne på mönsterkonstruktion ännu, är däremot sugen på att gå någon form av kurs på att hantera mina symaskiner =).. speciellt då CP:n. Någon som vet om det finns några sådana i trakterna kring Göteborg? Skulle även kunna tänka mig att åka en bit om det bara fanns någon kurs att gå!!
    om du hittar en kurs i närheten av Gbg eller Stenungsund så hojta gärna till mig......jag vill med gå nån slags kurs för att lära mig mer om sömnad och symaskiner
  • melizza
    Aurora Borealis skrev 2009-12-16 11:21:54 följande:
    En kort fråga bara.. Var kan jag köpa (helst billig) resår (sån man hoppade twist med som liten, iallafall jag) finns det på typ Willys eller ICA eller måste man ta sig till en tygbutik?
    jag har iaf hittat sånt på min ica så det borde finnas i din affär med
  • melizza
    LumLumLum skrev 2009-12-16 11:48:04 följande:
    Med overlocksöm syr man ihop två tyger, täcksöm använder man till dekorsömmar och fållar.
    tack!
  • melizza
    Kyssen skrev 2009-12-16 22:46:42 följande:
    Nu spånar jag fritt - men visst borde det finnas någon duktig människa som jobbar proffessionellt med sömnad alternativt säljer symaskiner som skulle kunna ha någon form av kurs i hur man hanterar sin symaskin på bästa sätt. Framförallt tänker jag mig då CP som är den maskin jag ömsom hatar och ömsom älskar. Om man samlade ihop sig ett gäng och sen försökte hitta någon som man ger en slant eller två - borde det inte gå att få ihop en dagskurs då?
    javisst borde det finnas nån snäll själ som är villig att ställa upp och tycker att det vore en kul grej att göra.....

vart bor du? Jag bor på Tjörn så nånstans i näheten hade passat mig himlans bra...

jag kanske ska höra med tygaffären i Stenungsund....jag vet att dem servar skolsymaskiner och jag vet inte om de också är lärare där men den tanten som jobbar där är iaf jätteduktig på maskiner 
  • melizza
    Jalapeno skrev 2009-12-29 18:32:51 följande:
    visst är ff-bloggen fantastisk!jag ska snart blogga om min mans julklapp. Den ultimata tröjan som hans kompis uttryckte det. När vi träffades hade han bara skrikiga hemmagjorda batiktröjor. Inga hela jeans och absolut ingen kostym. Numera är han värsta klädsnobben, men helst skulle han alltid gå runt i skogsmullekläder, framförallt fleecetröjor. Julklappen var en fleece i batikmönstrat tyg. Horribel. Verkligen färgexplosioner. Stora blaffor i neon, typ. Han är alltså ännu mer färgglad än jag är
    jag vill se ff-bloggen.....länk?? hittar inte
  • melizza

ni som har sytt dagisväskor...har ni inlägg då?

tänkte försöka ge mig på att rita nåt slags mönster men vet inte riktigt hur...har för mig att jag såg någons blogg hur de gjort....är det nån som minns vilken??

• melizza

Ni som har sytt länge eller ett bra tag iaf.....vad började ni sy med? symaskin eller overlock???

ni som började med symaskin.....hur långt tid tog det innan ni köpte en overlock??

jag är inget proffs på att sy och har inte sytt mycket alls men funderar på när jag ska köpa mig en overlock......vill ju kunna ha såna snygga sömmar på tröjor och byxor som jag syr till barnen

• melizza
    Ullerull skrev 2010-02-02 23:57:12 följande:
    ca 6 månader, sedan blev det en ol, men helt av en slump, gav ett pris på en auktion och jag var den enda så jag fick en billigt, hade jag inte gjort det vet jag inte när jag hade köpt någon MEN jag ångrar mig absolut inte!
    vad har du för maskiner???  finns det nån nybörjar overlock som kan rekommenderas....vill gärna ha täcksömn tror jag
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd