Inlägg från: mortillsju |Visa alla inlägg
  • mortillsju

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Hej i Tråden!

Jag skulle vilja sy mina barn varsin parkas (löstagbart foder i såklart) men vart hittar man sådana mönster nu för tiden? Jag har letat runt lite men kanske på fel ställen? Är det någon som har nåt tips??

• mortillsju

Nu har jag kollat runt på lite sybloggar efter inspiration till vårjackor till barnen....men det är mest velour där

• mortillsju

Hej igen!

Jag gafflade lite igår om mitt jackprojekt. Jag antar att de flesta av er syr i mjuka tyger. Men jag har alltig gillat att sy ytterplagg. Så min fråga är om nån här i tråden sytt med äldre mönster...just ytterplagg då. Jag har svårt att hitta vad jag tycker är fint bland de nya mönster som finns. Eller har ni tips på någon bloggerska som gärna syr denna typ av plagg.

Här kommer två bilder på vad jag tänker.

Här är jag 1970. Jag minns att det var jättekallt och att jag ömsom tuggade på kapuchong (på den tiden var de inte farliga och man kunde inte fastna med dem ) snodden omsom i kakan jag har i handen. Svinkallt var det och vi bygger brygga (is krävs för det) . Jackan tycker jag är jättefin (minns dock ej färgen...kanske blå?) Spana in min pappa som är ute samma dag mitt i bygget i kavaj!!!

Här är mönster jag köpt på T. Den till vänster är daterat 1965, Det till höger nåt senare. Tänker mig kanske mest det till vänster denna gång.

Eller vad tycker ni?

Är det nåt speciellt man måste tänka på?

• mortillsju
    MarJoDe skrev 2010-02-17 11:10:43 följande:
    Mönsterna brukar inte stämma riktigt i storlek utan brukar var lite mindre. Jag har en del jackor i min blogg, syr mest i vanliga retro bomullstyger.
    Men vilka fina jackor du gjort!! *lovely*

Tycker du det funkar bara man går upp i storlek eller bör man anpassa ärmvidden med på nåt vis?

Vad fodrar du dina jackor med? och hur känns de i vinden?

Jag har just nu ett vanligt poplintyg jag tänkte sy i, det är ju lite pyssligt då det inte "ger med sig" det minsta men klart skulle dottern hellre ha en i retrotyg *underbart kanintyg!!*
  • mortillsju
    MarJoDe skrev 2010-02-17 11:10:43 följande:
    Mönsterna brukar inte stämma riktigt i storlek utan brukar var lite mindre. Jag har en del jackor i min blogg, syr mest i vanliga retro bomullstyger.
    Och vilka klänningar *oh lala*
  • mortillsju
    Åsalie skrev 2010-02-17 13:52:06 följande:
    hej alla kära fl.are som syr!! Jag HOPPAS någon av er orkar svara på min fråga.... Jag syr en del, enbart på hobby och amatör och "testa sig fram"-mässigt sätt. Jag vill dock ta detta till en högre nivå. Jag har alltid bara sytt på en höft och resultaten varierar... Som sagt.. Nu vill jag vara lite mer nogrann... hur går man till väga för att göra mönster?? Köpa mönster? Hur kommer man billigt undan? Exempelvis vill jag sy en kjol (eg. är det en lampskärm, men formad som en kjol) Alltså konformad, men inte helt tät upptill, jag testade mig fram och för att bara få en skarv (och inte två) så får man ju göra tygbiten lite svängd så att det blir symmetriskt när man syr ihop det.... Men självfallet måste det finnas korrekta mönster nånstans, så man slipper "testa" sig fram som jag gör (typ höftar till det, tills det blir perfekt=tar tid) Såååå....  Kan ni rek. nån websida där man kan skriva ut mönster? Eller någon bok man kan låna på bibblan??? köpa på tradera? m.m....osv.... Ska försöka läsa lite i tråden åxå :) Kul att den e aktiv!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Min bästa bok är Ulla Welinders Sy og strik börnetöj. Flera bra grundmönster. Annars kan du kanske botanisera lite på bibliotekets hylla? Ett annat sätt är att ha ett befintligt plagg som funkar samt ett grundmönster och ut efter detta fixa till ett mönster som man vill ha det.
  • mortillsju
    Tjolanta 77 skrev 2010-02-17 15:36:04 följande:
    Jätte, jättefina!! Jag vet att jag haft denna bok....frågan är om jag har den kvar *glömt*.

Hur fodrade du dina jackor?
  • mortillsju

Idag har jag sytt ett par muddbyxor i velour. Ja det var ett tag sen jag dammade av overlocken får man kanske säga. Men den funkade som en schweizisk klocka

Byxorna var rätt vida och jag tyckte inte riktigt jag fick till byxan mot mudden på ett sätt jag ville. Har för mig att man ska kunna rynka ihop tyg på overlocken (tänkte rynka lite lätt sen sy på mudden sträckt) Men hur gör man med trådspänningen då?

• mortillsju

Hej i Tråden!

Här hemma har vi VAB-dgar och jag har lite tid att tänka och planera. Jg har letat inspiration i bloggar och efter tt ha susat runt en massa slog det mig att i svenska sybloggar (när det gäller barn) förkommer nästan bara trikå och velourkläder medan i de danska sys det upp i fasta tyger i större utsträckning. En slump eller varför är det så???

• mortillsju
    ak74 skrev 2010-02-22 18:52:41 följande:
    Måste bara fråga... Har du 7 barn? 
    Japp det har jag
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd