-
Ullerull skrev 2010-01-21 18:55:53 följande:Ska ge mig på och sy en förskoleväska (läs dagisväska, men eftersom jag är förskollärare tar det lite emot att skriva det) 1. Måst men dela upp mönstret, kan man inte bara lägga ena sidan mot vikt kant???? Vad är skillnaden? 2. Vill vändsy, hur gör jag lättast då? Läste någonstans att man kan göra det i handtaget, är det smart? Eller i fodret, men hur?Ja, du kan lägga mot vikt kant. Men gör det hellre mot handtaget än mot ena sidan, den blir ju en aningens kortare på den sidan som ska sys ihop då och alltså ojämn.Vändsy och spara öppet i den bit av handtaget eller sida som är som mest raksträcka på. Sicksacka kanterna innan, särskilt de ytor som ska lämnas öppna och en bit innanför. Men nog helst allt om det är ett av tygerna som är lite grövre. Så lätt hänt att man drar lite för hårt när det är trångt.Lycka till!
-
Ullerull skrev 2010-01-21 20:43:37 följande:Hmm,vet inte om jag riktigt hänger med. Men hmm, kan man inte spara en bit i foderkanten eller går det inte vränga den då?Jo, det är klart att man kan! Men du måste sy en söm på rätsidan efter att den är vänd, och då kommer den sömmen att synas. Vändsyr man på ytterkanten så behöver man bara sy en stickning hela varvet runt så blir vändhålet helt osynlig.Men du hängde med vad gällde vikt kant? Jag har provat att lägga en långsida mot vikt kant, men sen sytt en söm där iaf för att det ska bli lika stort avstånd. Det går förstås att kompensera för i mönstret, bara att göra motsatt sida en halv cm längre, eller vad man nu har för sömsmån.Mtp att jag nu säkert sytt ett femtiotal förskolekassar
så kanske jag skulle göra en tut med bilder! Jag syr ju mest med kantband, men den vändsydda blev bra den med, så den kanske kunde få en kompis! -
Ullerull skrev 2010-01-21 21:03:07 följande:Här var det jag hade sett vändsydda väskor! Missade dock att man kanske kan klippa till hela i samma stycke utom en sidosöm, kanske skulle fråga om det är så. Tycker dedt var snyggt med vändsytt och oj vilka fina väskor hon gör, vem hon nu är!Jag tycker att de blev lite för o-"stiffa" när kanterna inte är nedsydda, men hennes blogg är ju väldigt rolig att se. Det är ju bara tycke och smak det handlar om
-
Ullerull skrev 2010-01-21 23:03:42 följande:Men du måste vara galen, en tjurig historia, en OMÖJLIG historia...Det kan bara inte gå, har ett vändhål i handtaget och just nu ser det ut som en stor karamell med påsar på sidan och smalt i mitten... Menar du att detta ska gå - för det tror itne jag. Och om det ska gå, vänligen guida mig INNAN jag blir galen och klipper sönder den!Det GÅR! Bara du sytt ihop den räta mot räta förstås
Börja dra i innertyget och vräng pö om pö.Fast.. det är kanske idé att göra irriterande moment på sövd hjärna
-
Jalapeno skrev 2010-02-03 23:48:32 följande:innan mitt UFO blev fyra år sydde jag klart. rekord i slöhet? www.syltigochsaftig.blogspot.com/Mycket tjusigt minsann! Fanns kaninerna redan för fyra år sen, eller var det bara ytterfodralet som påbörjades då? Helt enkelt en anledning för dig att skaffa fler barn tror jag!
-
www.designstories.se/By%20Emmaus.html
-
oj, det var inte tänkt att posta in här. Fast så fel kanske det inte var ändå =) Gillar verkligen puffarna, men kan inte låta bli att fundera över hur tygerna ser ut där inuti!
-
Kan någon hjälpa mig lite rätt här?
Jag har införskaffat börsspännen, sådana där man trycker ihop från kanten för att få börsen att öppnas. Ser ut som stål-lattor med gångjärn i båda ändarna. Jag vet att min morfar hade sådana att ha småpengar i och även som nyckelbörs. Någon som förstår vad jag menar?
Jag kan inte för mitt liv lista ut hur konstruktionen bör vara på en sådan. Gångjärnen i sidorna hålls ihop med en spikar, så dessa vill jag inte ska synas eller ramla ut. Men om jag gör kanal för lattorna så är det erbarmligt svårt att pilla in lattorna och sen peta dit spikarna.. Och jag vet inte ens vad en sådan här konstruktion heter, gör det lite svårt att söka! Så please, hjälp mig! :) -
Hjälper tydligen bara att förklara lite.. Klämbörs heter fenomenet iaf. Men jag vet fortfarande inte hur man gör!
www.kallfeldtslader.se/default.aspx&lang=SE
Få se om det hjälper att titta på lite bilder -
Åh, tack gewjyn! Vilket sammanträffande, och så bra! Men mina spikar kommer ramla ut om jag har dem fria... Krävs inte mycket kraft för att de ska åka ut.. Kanske måste klämmas till på något vis de också? Hm.. Mucho gracias iaf!