-
Ullerull skrev 2010-01-21 18:55:53 följande:Ska ge mig på och sy en förskoleväska (läs dagisväska, men eftersom jag är förskollärare tar det lite emot att skriva det) 1. Måst men dela upp mönstret, kan man inte bara lägga ena sidan mot vikt kant???? Vad är skillnaden? 2. Vill vändsy, hur gör jag lättast då? Läste någonstans att man kan göra det i handtaget, är det smart? Eller i fodret, men hur?Ja, du kan lägga mot vikt kant. Men gör det hellre mot handtaget än mot ena sidan, den blir ju en aningens kortare på den sidan som ska sys ihop då och alltså ojämn.Vändsy och spara öppet i den bit av handtaget eller sida som är som mest raksträcka på. Sicksacka kanterna innan, särskilt de ytor som ska lämnas öppna och en bit innanför. Men nog helst allt om det är ett av tygerna som är lite grövre. Så lätt hänt att man drar lite för hårt när det är trångt.Lycka till!
-
Ullerull skrev 2010-01-21 20:43:37 följande:Hmm,vet inte om jag riktigt hänger med. Men hmm, kan man inte spara en bit i foderkanten eller går det inte vränga den då?Jo, det är klart att man kan! Men du måste sy en söm på rätsidan efter att den är vänd, och då kommer den sömmen att synas. Vändsyr man på ytterkanten så behöver man bara sy en stickning hela varvet runt så blir vändhålet helt osynlig.Men du hängde med vad gällde vikt kant? Jag har provat att lägga en långsida mot vikt kant, men sen sytt en söm där iaf för att det ska bli lika stort avstånd. Det går förstås att kompensera för i mönstret, bara att göra motsatt sida en halv cm längre, eller vad man nu har för sömsmån.Mtp att jag nu säkert sytt ett femtiotal förskolekassar
så kanske jag skulle göra en tut med bilder! Jag syr ju mest med kantband, men den vändsydda blev bra den med, så den kanske kunde få en kompis! -