Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Pejgan skrev 2010-02-03 08:27:53 följande:
    Om jag lyckas boka bort ett barn eller två, får man sällskapa då?
    oh ja!
  • Jalapeno
    lindalake skrev 2010-02-03 09:16:21 följande:
    FransyochViola: Då måste jag ju passa på att "varna" dig. För det är väl Husqvarnas kombinerade du tänker köpa? (har inte uppdaterat mig om det kommit nån ny). De som har den säger att det är jobbigt att byta till täcksömmen eftersom man måste byta stygnplåten (heter den så?). Så viktigast av allt, se till att prova att byta till täcksöm och tillbaka i butik. Dessutom, när jag syr så kan jag inte sy alla sömmar först med overlock och sen sy coversömmarna, utan jag hoppar emellan. och vad jag ville med inlägget? bara ge dig en tankeställare så du inte ångrar dig. har själv en kombinerad pfaff (förhållandevis lätt att byta söm) och jag byter aldrig till täcksömmen
    de nya beöver man inte byta stygnplatta på
    men ja, jag byter sällan mellan cover och overlock och funderar i åratal på en coverpro
  • Jalapeno
    Millimina skrev 2010-02-04 08:52:30 följande:
    tack! nej, jag kom av mej totalt när jag upptäckte att sömmarna tvunget skulle gå utåt. Kaninidén kom i modern tid. Efter ca 3½ år. 
  • Jalapeno
    m o e skrev 2010-02-04 11:02:10 följande:
    H Maskinen är ju trädd med fyra trådar nu. Om jag ska sy en tretrådig söm, räcker det med att ta bort den ena nålen då eller hur ska jag göra? Jag hittar inget bra alls om detta i instruktionsboken..
    japp, bara att ta bort en nål. Tråden behöver inte dras ur. (Tvåtråd har jag aldrig sytt på min maskin.)
  • Jalapeno
    Fiffa5 skrev 2010-02-05 17:40:31 följande:
        Eller lägger jag dit alla delar och syr bara de kanter som hamnat överst r? 
    skulle göra så om det inte blir för tjockt
  • Jalapeno
    madebyinferno skrev 2010-02-06 13:50:01 följande:
    Spännande Själv är jag nästan klar (tror jag) med väggar, golv och tak... ska bara måla innertaken, lägga yttertaket och en vägg i v-rummet plus ihopsättning av alla delar!!men det får bli ikväll eller så för nu så skriker symaskinerna efter mig (och har gjort hela veckan men jag har inte lyssnat med 4 sjuka barn)
    jag kör ju dockskåpsracet tillsammans med femåringen och känner hon inte för att ta ett par rum till så blir det inget. Hoppas hon är intresserad imorrn för jag vill bli klar. Det är för många oavslutade projekt som ligger överallt
  • Jalapeno
    Indratvillingmamma skrev 2010-02-07 10:10:32 följande:
    Någon som vet var man kan hitta hudfärgad velour eller trikå? Tänkte sy en applikation, och de övriga färgerna har jag både i velour och trikå så det spelar ingen roll.
    eslöjd har
  • Jalapeno
    browniieee skrev 2010-02-07 19:20:28 följande:
    Nu har jag ett par frågor till er mer erfarna Hoppas man kan få lite svar 1. om jag vill sy en kant runt bodysar, filtar osv som denna exempelvis, www.tradera.com/-GRYMT-TUFF-MOLO-FILT-med-bilar-NILES-HELT-NY-aukt ion_106764176#pic (ej min auktion) eller denna www.tradera.com/Body-omlott-stl-56-NYSKICK--a...#pic (ej min auktion) hur gör man då? Måste man ha overlock till detta? 2. den där dagisväskan som många av er har gjort. Finns det någon beskrivning på hur man gör den någonstans? Behöver då måtten osv... (är helt oerfaren) Jag tror att jag sett någon länka till denna blogg, knapmodern.blogspot.com/2007/08/dagiskasse.ht... men inga mått står skrivna eller beskrivning på hur man gör... Vad innebär det att denna väska vändsys? 3. Om jag ska sy i detta tyg, www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx?group_i..., vilken nål passar då bäst i maskin?
    1, du måste sy med något annat än overlock. tex tvillingnål på vanlig maskin, eller coverlock
    2, mät efter någon kasse du har hemma eller köp stoff och stils mönster big shopper tror jag den heter
    3, 70 vanlig, dvs ganska tunn
  • Jalapeno
    browniieee skrev 2010-02-07 20:13:39 följande:
    åhh tack för tipset/tipsen Ska beställa nålar och allt sånt där nu tänkte jag Är det något speciellt kantband man använder eller kan man ha vilket kantband som helst när man syr som jag vill göra på fråga 1?
    jag använder oftast stoff och stils muddväv när jag kantar. Om du ska beställa från dom, passa på att beställa skärkniv och matta för att göra kantband lättare. Sen kan man prova med färdiggjorda trikåkantband som jag tror att stoff och stil också har. det var nån som hade använt det på barnplagg, justnu kommer jag inte ihåg vem
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd