Inlägg från: Mari78 m pojktriss |Visa alla inlägg
  • Mari78 m pojktriss

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Ullerull skrev 2010-03-04 15:00:16 följande:
    SUCK säger jag bara...Har slitit som ett djur i flera veckor nu och inte ägnat alls så mkt tid åt barnen som jag vill bara för att jag har fått en förfrågan att sälja prylar på en byagrej imorgon. Å gissa, lillan som jag måste ha med mig har FEBER, jag höll på att svimma i affären dag och hela koroppen värker, i synnerhet höfterna - Jag har OCKSÅ FEBER! (förklara känslan i kroppen en hel del) Jaaaaaaa......vad bra!
    Stackars dig eller er snarare. Skickar en krya på er kram! Nu måste jag nog slita mig och fixa lite middag.
  • Mari78 m pojktriss
    Skumboll skrev 2010-03-04 17:20:57 följande:
    Va fin den var!! Riktigt kul att sy till sig själv ibland... 
    Tack! Jo, jag behöver verkligen fylla på i garderoben med lite nytt fräscht!
  • Mari78 m pojktriss
    sarahl skrev 2010-03-04 17:32:13 följande:
    Älsklingsfrö och madebyinferno- jag har oxå sytt några men blir inte helt nöjd tyvärr. tycker det är svårt att få till svängarna med overlocken och jag funderade på att vändsy. Sedan så skulle jag vilja ha i plastknappar men hittar bara sådana som måste sättas i med KAM press och det äger inte jag. jag har haft vit flanell mot huden men tycker inte det är så snyggt efter några användningar och det blir fläckar. Så jag ville bara ha tips helt enkelt.Älsklingsfrö, såg inlägget i din blogg och gillade formen på dem. Delar du med dig av mått.
    Skall försöka ordna lite mått åt dig sedan, när barnen är i säng. Om jag inte däckar själv, känner mig inte helt kurant idag.
  • Mari78 m pojktriss
    gewjyn skrev 2010-03-04 19:06:54 följande:
    Hihi, det där är ju mitt gamla tyg jag bytte mot gul stjärnvelour från MT, kommer du ihåg? (Kvarnvik på SB) Vad gjorde du för ändringar på tunikan? JAg köpte det mönstret på syfestivalen förra våren, men jag har inte fått till något av det än. Jag tycker att mönstret verkar tokbrett. Det var meningen att jag skulle sy av ett handbatikat krinklat tyg som jag köpte på festivalen, men med den bredden finns inte en chans att tyget räcker Ändå hade tjejerna i tygmontern använt just det mönstret, sa de och hjälpte mig med beräkningen :-/
    Ahaa, det var därifrån det jom ja *skratt*. Ja, du vet, minnet är bra men kort *hrmmmfff* Jag gjorde mest ändringar på själva ärmarna, eftersom tyget inte hade räckt annars. i övrigt har jag faktiskt sytt det med 1 cm sömsmån, men nästa gång tänker jag skippa sömsmånen och sy ärmarna enligt mönstret . Jag är ju tyvärr ganska stor just nu så jag tog stl 46, men då är mina mått större än de de anger för den stl så du har nog rätt i att det är ganska brett.
  • Mari78 m pojktriss
    Infinite Joy skrev 2010-03-04 18:50:56 följande:
    Klart man får!! Jättefin, en sådan skulle jag oxå vilja ha
    Tack! Ja, jag tror det skall få bli en till i min klädsel till morgondagen. Måste ju prova hur den känns i praktiken också
  • Mari78 m pojktriss
    GOBLIgobli skrev 2010-03-04 23:13:50 följande:
    Haha, hittade en kul tråd ang. att namnge och prata med sina maskiner och kom tänka på varför man ibland kan ha en strulig Janome CoverPro. De flesta kallar den ju CP... www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20672
    Ja, man fick sig ju ett gott skratt i alla fall *ler*. Den längsta historien var ju helt underbar. Hmmm, kanske skall sluta kalla maskinen för CP då Här kommer Cissi
  • Mari78 m pojktriss

Så skönt att höra att man inte är värst på tygfronten. Jag har börjat mer och mer med att sy upp varje tyg på en gång. Så drygt att ha en massa småslattar. Ja och så rensar jag ju genom bloggen ibland också, vilket är smidigt

• Mari78 m pojktriss
    tinni78 skrev 2010-03-05 14:15:11 följande:
    Är det någon som vet vad en symaskinsservice brukar kosta.
    Tror att det är normalt att det ligger mellan 500-1000 kr för en service om man lämnar in till en symaskinsaffär.
  • Mari78 m pojktriss
    ak74 skrev 2010-03-05 18:24:29 följande:
    Jag antar att det är ett kvinnofenomen. Vi har alldeles för lätt för att ta på oss all världens problem medans karlarna mest ser sin egen lilla sfär. Allt annat ruskar de av sig. Jag antar att jag är extra känslig nu när jag är/kommer bli arbetslös. Man vill ju så gärna göra bra ifrån sig. Jag har alltid värnat om min självständighet. Nu såg jag min chans att verkligen prova lyckan som egenföretagare, speciellt nu när jag har 6 månaders arbetsbefrielse innan jag är officiellt arbetslös. Men icke!! Jag får väl hitta ett sätt att hämnas. Tänk om jag hittade ett jobb med riktigt obekväm arbetstid. Så sambon får ta det stora ansvaret för barn, mat och tvätt. Det har han inte behövt göra förrut. Jag har alltid tagit det största lasset.  Ser du hornen som börjar växa?
    Men du, det finns ju massor med bra argument FÖR sömnaden:
    ** en hobby som verkligen leder till något användbart
    ** kanske syr man det mesta till sina barn = inga inköp i övrigt (inte riktigt sanningen här, men nästan. Barnens garderober består nog till 75% av hemmasytt, men jag är lite för förtjust i danska märkesbarnkläder för att kunna låta bli inköp helt)
    **min hobby är dyr kanske, men makens är dyrare och ENBART till för nöje (ok, lite träning också, han åker enduro = inte billigt i inköp och underhåll). Mina tre maskiner har kostat mindre än en tredjedel av hans maskin, TOTALT.

Listan kan bli lång här *skratt* och jag har verkligen inte det minsta dåligt samvete över min hobby och omkostnaderna. Å andra sidan har jag en man som förstår mitt behov av att få sy och som accepterat läget utan en massa suckar och stönande. Jag får nog inse att jag är ganska priviligierad på den fronten.
  • Mari78 m pojktriss
    Fiffa5 skrev 2010-03-06 10:44:12 följande:
    Äntligen har jag lyckats få ngt sytt trots en envis förkylning med feber över 38 grader i över en vecka nu. Mannens bror har fått sitt tredje barn så jag vill ju passa på att sy ngt. Så det blev en body med matchande byxor. fridoli.blogspot.com/2010/03/body-velourbyxor...
    Att man kan bli så golvad av förkylning. Är där själv nu och värst är nog den envisa huvudvärken. Så härligt med strålande solsken ute, men huvudvärken gör att det skarpa ljuset bara skär i huvudet. Har nog ingen feber, men känner mig verkligen inte frisk just nu...
  • Mari78 m pojktriss

Tjihooo! Lite peppad mitt uppe i förklylningen är jag för nu har jag bokat våran semesterresa tillsammans med min syster och bästa väninnans familj. Helt OT här, jag vet, men jag blev så uppspelt. Det är inget exotiskt resmål, men LEGOLAND, Danmark som hägrar under en femdagarsresa inkl en snabb vända in i Tyskland (vad vi nu skall dit o göra ) Grejt!

• Mari78 m pojktriss
    Tjej 83 skrev 2010-03-06 15:04:51 följande:
    så skoj!  fick reklam från dem igår..  Dottern ville åka direkt hehe men de är för små än så de får vänta nåt år, samma med Lalandia,, ser ju kul ut!så vi boka in 1 vecka på Gotland i juni, vår familj min syster o bror, ska bli en överrasknings resa för vår mamma som fyller 50!ska bli kul o se hur hon reagerar   hoppas hon blir glad  o hoppas de är fint väder med... så är de lite olika saker per dag vi planerat in med så man får se saker som grottorna o muren osv..  och Kneippbyn med för barnens del..Längtar! vill ha vår o sommar nu 
    Ja, våran minsta känns lite på gränsen, men de två äldre lär säkert ha stor behållning av besöket & mamma o pappa med
    Gotland är verkligen kanonfint och när vädret är på topp kan det nästan kännas som att vara på charter. Tror jag *skratt* för jag har aldrig varit på charter, men en utav mina bästa semestrar har varit på Gotland, men det var några år innan barn fanns med i bilden.
    ak74 skrev 2010-03-06 15:22:30 följande:
    Vi ska också till Legoland i juni. Kommer att bo 3 nätter på Lalandia och 2 nätter på västkusten. Barnen ska få bada så de blir alldeles skrynkliga Vi fick en brischyr från Stenaline för ett par dagar sen som yngste sonen la beslag på direkt. Jag har redan fått tejpa den en gång Han har noggrant studerat kartorna över både Legoland och Lalandia. Och börjat planera packningen
    Vi åker mitt i högsesong och bor i en stugby ett par mil bort (tror den fanns med i broschyren också). Här har de också lagt beslag på broschyren som gått i minst två delar. Vi har planerat för det här ända sedan i somras så det är ingen spontan idé direkt. Vi bor 4 nätter och tar två dagar på legoland, sedan har vi en dag vi kan välja att göra vad som helst med. Får se om barnen är mätta på Legoland och det blir lite badäventyr. Kul skall det bli i alla fall.
  • Mari78 m pojktriss
    klara07 skrev 2010-03-06 17:46:16 följande:
    Trevligt! Dit har jag också planerat att åka i sommar, fast inget bokat ännu. Får väl ta tag i det nu innan alla övernattningsmöjliheter blir fulla.
    Ja det är nog bäst det *ler* det verkar som om resorna går åt snabbt, både hotell och stug/campingboende. Vi kommer bo 18 km från Legoland, alltså blir det lite resor och parkering som tillkommer på priserna. Men vi hamnar på drygt 7500 kr/familj med 4 övernattningar, 2 dagars inträde på Legoland, båtresa inkl mat tur-och retur samt avbeställningsskydd så det känns helt ok tycker vi.
  • Mari78 m pojktriss
    sarahl skrev 2010-03-06 20:34:14 följande:
    mari78- har du hunnit mäta bindorna. Vart har du förästen köpt det snygga pul till de senaste i bloggen?
    Japp, här kommer lite mått så får vi se om du blir klok på hur jag menar. "Basdelen" utan vingar är 26x9 cm med rundade hörn. Vingarna påbörjas 6 cm från toppen "fram" och avslutas 8 cm från toppen "bak" och är ca 11x6 cm, med rundade hörn även dessa. Totalt blir bindan 26x21 cm när vingarna är i ovikt tillstånd.

PULen har jag bytt till mig av en tjej som syr tygblöjor på SjalBarn. Sist fick jag lite stuvbitar och jag tror att tyget därmed är slut och är säkert beställt från USA eller liknande.
  • Mari78 m pojktriss
    Jalapeno skrev 2010-03-07 00:19:10 följande:
    det här med blogglistor på bloggarna - tycker ni att det är oartigt när bloggar är "återvändsgränder" utan länklista till andra bloggar? Tar ni illa upp om någon som ni länkar till inte länkar tillbaka? länkar ni bara till dom som länkar till er?  kort sagt, hur funkar etiketten? 
    Jag följer ju de flesta genom bloglovin och orkar helt enkelt inte lägga länkar till alla som jag följer i min egen blogg. Länkar gör jag bara de gånger då det är något särskilt jag vill tipsa om, eller om jag använt någons beskrivning till något etc. Det tycker jag tillhör vett och etikett, men jag tycker inte att man måste länka till allas bloggar. Min länklista består bara utav de närmaste "syvännerna".
  • Mari78 m pojktriss
    Tjej 83 skrev 2010-03-07 13:48:58 följande:
    ingen som gör en ny sida? innand enna går ut?
    Är det inte tre månader som trådarna hålls igång? I så fall är det ju en dryg månad kvar innan det behöver göras en ny.
  • Mari78 m pojktriss
    Tjej 83 skrev 2010-03-07 15:53:43 följande:
    dec-mars e la 3? 
    Jag tittade bara på tidpunkten för tilläggskommentaren, därav mitt inlägg *skratt*.
    sarahl skrev 2010-03-07 15:11:49 följande:
    Det stämmer att det är dags för en ny tråd idag, eller?Tack Mari 78 för måtten. Jag har svårt att hitta snygga mönstrade PUL tyger. Har du nåt tips?
    Nej, jag har faktiskt ingen aning om vart man hittar bra och snygga PUL tyger. Tror de flesta köper från USA eller liknande.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd