• Siri B

är det svårare att bli gravid när man har lång menscykel

Jag hörde någonstans att det kan vara svårare att bli gravid när man har ovanligt kort eller lång menscykel.
    Är det någon som känner till något om detta?
    Jag har ätit p-piller under några år och har därför inte så bra koll på längden på min cykel. Innan jag började med p-piller kunde jag dock ha ca 6 blödningsfria veckor mellan menstruationerna.

• Svar på tråden är det svårare att bli gravid när man har lång menscykel
  • Mattiasegna

Det vill jag med veta.. har 36 dagar mellan!

• levainuet

Jag har själv allt mellan 32-58 dagar mellen mensen.
    Har man långt emellan så har man förmodligen ingen ägglossning.
    Men när man har försökt bli gravid ett tag & det inte lyckats, tveka inte utan sök hjälp.
    Har själv försökt i över 2,5 år men det blir aldrig någon bebis, fick mf i juli-08.
    Nu har jag fått pergotime utskrivet, men det hjälpte inte.Fick inga äggblåsor, så nu ska jag bara invänta nästa mens & prova dubbelkur...

Lycka till!!

• Mattiasegna
    levainuet skrev 2009-12-08 21:23:33 följande:
    Jag har själv allt mellan 32-58 dagar mellen mensen. Har man långt emellan så har man förmodligen ingen ägglossning. Men när man har försökt bli gravid ett tag & det inte lyckats, tveka inte utan sök hjälp. Har själv försökt i över 2,5 år men det blir aldrig någon bebis, fick mf i juli-08. Nu har jag fått pergotime utskrivet, men det hjälpte inte.Fick inga äggblåsor, så nu ska jag bara invänta nästa mens & prova dubbelkur... Lycka till!!
    Jo men ägglossning har ja haft... Kollar med ägglossnings test varje månad... Men har Bim på lördag.. har ja inte lyckats denna månaden så börja ja med bidrottninggele.. kanske kan få mindre dagar mellan mensen då... Har haft 2 missfall i år...
  • jayne doe

Har man en cykel på mer än 40 dagar så anses risken vara stor att man inte har äl. Om men vet att man har äl (kan bara säkerställas genom blodprov) så är det inte svårare att bli gravid trots lång cykel.

♥28♥
  • Mattiasegna

jayne doe skrev 2009-12-08 22:06:00 följande:

Har man en cykel på mer än 40 dagar så anses risken vara stor att man inte har äl. Om men vet att man har äl (kan bara säkerställas genom blodprov) så är det inte svårare att bli gravid trots lång cykel.
    ohh de visste inte jag... har ja inte lyckats nu så börja ja med bidrottinggele och hoppas på att den blir jämnare mellanrum och inte uteblir pga det för det kan det ju också göra
  • Baloo81

Jag har en menscykel mellan 32-36 dagar och det tog direkt för oss. Och på är jag överviktig.

• Mattiasegna
    Baloo81 skrev 2009-12-09 12:27:05 följande:
    Jag har en menscykel mellan 32-36 dagar och det tog direkt för oss. Och på är jag överviktig.
    Okej, aa de har ju visat pos på ägglossningstesten.. men men, har en liteliten svag känsla att det kan blivit något denna månaden.. har Bim på lördag.. jag kissar typ 6 ggr per natt, min bröst ömmar och är uppsvullna som tusan! Har vaknat et par ggr med illamående och även fått illamående attacker på dagarna!
  • UnderYtan

Jag har mens var sjätte vecka. Ibland lite längre emellan. Oftast äl på dag 20 enligt test-stickor. Jag väger tresiffrigt och käkar i vanliga fall massor av diklofenak, treo osv. och jag har ändå inte haft svårt att bli gravid trots allt detta. Första gången tog det på första försöket. Andra gången tog det 5 månader.

• UnderYtan

hm, hela svaret kom inte med?!

Med det ville jag säga att har man äl trots lång/kort menscykel och lyckas pricka in den någorlunda så bör det ju inte vara svårare än för andra om man inte har några andra sjukdomar/besvär etc.

• Mattiasegna

fy tusan vad bidrottninggele (royal jelly) luktar illa... har bara förpackningen framme å de luktar ju hemskt.. hur ska man få i sig de om jag inte lyckats nu:S

Svar på tråden är det svårare att bli gravid när man har lång menscykel