• Alexi

Rea på vinterkläder/overaller?

Jag läser i trådar om vinterkläder att många köpt overaller på rea året innan. Brukar det vara mycket ytterplagg på reorna? Handlade lite på PoPs rea förra vintern men såg inte att det var rea alls på ytterplaggen utan bara på vissa utvalda men det kanske var jag som missade?

Hur gör ni för att veta vilken storlek era 1-3-åringar kommer ha följande vinter? Brukar det stämma? Det är ju jättesvårt att veta hur mycket ett barn kommer växa. Min dotter på ett år är liten till växten men hon kanske kommer växa på sig helt plötsligt tänker jag...? Dessutom undrar jag om alla småbarn går med overaller i november/december som de drunknar i eftersom de ska passa hela vintern...?

Sen undrar jag hur alla vet vilka plagg och märken som är bra när man har första barnet? Läser man i trådar om vinterkläder verkar alla ha stenkoll men det kanske är föräldrar med flera barn och lite äldre barn som är erfarna... Till hösten börjar dottern på förskola och först då kommer det ju ställas riktigt höga krav på ytterplaggen men det är svårt att veta vad man behöver för ytterplagg, underställ, vantar osv och vad som är bra. Hur har ni gått till väga?

• Svar på tråden Rea på vinterkläder/overaller?
  • Tanka

Jag brukar handla efter den storlek som passar för ålder som mitt barn kommer att ha nästkommande år. Hellre liite för stort än för litet om det skulle diffa. Skulle plagget ändå inte passa alls, så går det att sälja. Lite bryderi blir det ju med plagg som är dyra... För min del har det faktiskt passat trots att jag ex köpte overallen vintern innan, men så har jag ju också kunnat spara plaggen till nästa barn om det inte skulle ha funkat (har 4 barn). Därför har jag heller inte varit så orolig.

Jag har satsat på bra regnställ till dagis, ullunderställ, vantar/handskar av olika kvalitéer ex tunna för mildare dagar och vattentäta för slaskväder. Jag försöker också hitta lite udda mönster o färger plus namna alla plagg för att underlätta letandet. Bra märken för vinterplagg tycker jag att Reima är samt Coops plagg. Här där jag bor är det 30% rea på Coops vinterbarnplagg. Passade ju på att handla!

• Marma

beror ju på vart du bor (alltså vad för kläder) Jag köper mycket begat just för att här andvänds de inte mycket....de har regnställ fortfarande(!) men brukar gå upp en storlek typ om de ska hela året. O hittar jag nåt billigt (nytt eller begat) kan jag köpa 1-2stl större. O just första 3-4 åren tycker jag de växer ganksa mycket så de kommer antagligen kunna ha det nån gång ....men det e jag det...tror oxå reorna kommer snrta här nere då "det inte blivit nån vinter" så då kan man få par billiga kläder/skor innan snön kommer. Gjorde vi förra året

• Alexi

Tack för svar! Tar gärna emot fler erfarenheter!

Det där med fordrade regnställ verkar ju smart, de lär de väl ha från typ september till april så då kanske man behöver köpa två olika storlekar?

Problemet för oss att köpa den storlek barn brukar ha vid viss ålder är att dottern är rätt liten, stl 74 är i princip lagom nu och då är hon precis ett år. Så hon är ju mindre än normalstorleken och då vet jag inte om jag ska räkna med att hon är det till hösten också.

börjar reorna nu efter nyår?

• Anna i Skåne

Titta i BVC boken vilken kurva hon följer och se hur lång jhon "borde" vara då om tex ett år.

• Alexi

Bvc-boken? Är det något man kan hitta någonstans?

Anna i Skåne skrev 2009-12-10 10:06:26 följande:

Titta i BVC boken vilken kurva hon följer och se hur lång jhon "borde" vara då om tex ett år.
  • Ullis 10

Jag vågar inte då mina killar växt ryckvis och jag är rätt petig med att overallen passar. Ull o underställ o dyl har jag aldrig använt. Reima är i särklass bäst, men Molo o POP används också flitigt här. Regnkläder (typ galon) har jag aldrig använt, utan kör pops skalkläder.

• Alexi

Men köper du då flera overaller under en säsong för samma kläder lär väl inte passa i oktober som i mars?

Ullis 10 skrev 2009-12-10 10:19:33 följande:

Jag vågar inte då mina killar växt ryckvis och jag är rätt petig med att overallen passar. Ull o underställ o dyl har jag aldrig använt. Reima är i särklass bäst, men Molo o POP används också flitigt här. Regnkläder (typ galon) har jag aldrig använt, utan kör pops skalkläder.
  • Anna i Skåne
    Alexi skrev 2009-12-10 10:16:46 följande:
    Bvc-boken? Är det något man kan hitta någonstans?Anna i Skåne skrev 2009-12-10 10:06:26 följande:
    Barnavårdscentralen, alltså där man går och väger barnen och så brukar de ha tillväxtkurvor.

Annars är det väl lite chansning att handla i förväg. Fyndar man till riktigt bra pris brukar man kunna få igen pengarna på tex tradera om det visar sig inte passa.
  • Ullis 10
    Alexi skrev 2009-12-10 10:24:10 följande:
    Men köper du då flera overaller under en säsong för samma kläder lär väl inte passa i oktober som i mars?Ullis 10 skrev 2009-12-10 10:19:33 följande:
    Nix (nu är de ju inte så små längre) pops t ex knäpper du ju in i midjan för att sen kunna justera ut.
  • Alexi

Jaha, ok, du skrev bok och det var därför jag blev förvirrad, jag brukar bara se kurvorna på Bvcs dator.

Anna i Skåne skrev 2009-12-10 13:01:32 följande:

Barnavårdscentralen, alltså där man går och väger barnen och så brukar de ha tillväxtkurvor. Annars är det väl lite chansning att handla i förväg. Fyndar man till riktigt bra pris brukar man kunna få igen pengarna på tex tradera om det visar sig inte passa.
Svar på tråden Rea på vinterkläder/overaller?