• Boppi

Hur ska jag lyckas fota mina barn till årets julkort??

Så då var det dags att tänka på julkort! Men med två barn 5 och 2 år är det inte det lättaste att få dem att sitta still och se glada ut på samma kort.. 5-åringen smilar ju upp sig och gör det mesta man ber om men 2-åringen lyder inte det minsta..

Hittills har jag bara lyckats ta foton med 2 bråkande små tomtar!

Hur gör ni för att lyckas? Finns det några bra knep?

• Svar på tråden Hur ska jag lyckas fota mina barn till årets julkort??
  • April Mamma

Jag tog årets julkort hos en fotograf..blev mycket bra =)

Barnen är 4 år o 5 mån

• tamate

kan du inte ta ett actionkort?
    sätt dom på en pulka och ställ dig längst ner och ta kort när dom kommer, blir kanske lite suddigt men ovanligt och om det inte blir jättetydligt så är det ju roligt ändå =)

ett år la jag båda ungarn aner i en äng som jag dragit ett vitt lakan över och så busade gubben en massa med ungarna och när dom låg nära varandra och skrattade så hoppade han undan och jag stod över sängen och tog snabbt några kort

hmm
    kommer inte på något nu

• M C

Ett år blev det kortet med de bråkande barnen. De var exakt så hela tiden, varför inte? Vi stog ut i julkortshögen...
    Men annars är tipset att ta ett kort från årets skörd och köpa via nätet så du kan klistra dit lite jultjottafräs.

• Boppi

Ja, det är ju ett alternativ men jag har inte råd att lägga pengar på det just nu, och jag har tidigare år gjort egna fina julkort. Men förra året var ju minstingen mer lättstyrd.. Ha ha!

• Boppi

Hi hi, ja sambon föreslog också att vi skulle skicka ett bråk-kort... Lär ju iaf locka till många skratt hos de som får det!

Lakan, var ett bra tips!! Ska testa det imorgon! Jag har inte gett upp än!

• tamate

förresten, nu vet jag inte om du har tillgång till systemkamera, men jag såg en som tagit en hel rad med kort och en blev bättre än dom andra och den fick var större sedan så var det några st runtom som visade när dom rev av sig luvorna och slogs lite etc, hur gulligt som helst, även om det bra kortet inte vart super bra vart hela arrangemanget superb och dom andra korten gjorde det bra bilden bättre =)

• tamate

förresten vitt mot vitt blir inte bra så har barnen något vitt på sig så får lakanet gärna vara lite små grå eller blått. jag använde ljusöjus bakgrund (hängde över sänggaveln upp på väggen) och så satt dom på ett vittlakan ett år och så satt dom och höll om vrandra sedan redigerade jag lite i ps så det såg ut som en tomte och en ängel som satt på ett moln, väldigt uppskattat =)

sätt inte för höga krav på attd et ska bli perfekt för då är det lätt att man blir irritead och ungarna flippar ut =)

• Magini

Du kan inte muta odm med pepparkakor eller lussebullar?? Det går ju i jultemat.. Om du är snabb så hinner du fota innan bullarna är slut!

Dammråttorna i hörnen är bara änglarnas tofflor..
  • Boppi

Ja, förr-förra året fotade jag faktiskt julkortet under lussekattsbaket och det blev jättebra!

Men som sagt mutor brukar ju funka..

• Madame Mom

Jadu...  kan vara knivit det där...  Jag har själv fem stycken som ska hålla sams..  Förra året gick det ganska bra eftersom minstingen var 5 månader då.. Nu är han 1 år och 5 månader och inte still en sekund. Men mutor är det jag kan tänka mig. Samt att man sätter dom på en avgränsad plats...  i en växasäng tex. Eller uppe på ett bord..  då sticker dom inte så lätt, men det förutsätter ju så  klart att den lille inte kliver rakt ut i luften liksom...

Att sätta minstingen i en karton klädd i julpapper och sen ge honom en julkula att kika på skulle också kunna funkar..  

• Madame Mom

Förresten så har jag de två senaste årens julkort i mitt galleri... Du kan kika på dom om du vill..

• Niinis

jag tog på 4mån tjejen och 5åriga sonen härodan, finns bild i galleriet, vart ganska nöjd:) gäller att ta ett par, får de flesta blir inte så bra. och prata på, så de tittar på dig, och säg något roligt, larva dig eller nåt, så fick jag mina barns uppmärksamhet:)

Svar på tråden Hur ska jag lyckas fota mina barn till årets julkort??