• the M Bitch

Femåring som läser flytande - fler?

Jag är så stolt över min femåriga tös. Hon har helt på egen hand lärt sig läsa!

Det släppte i somras och nu så läser hon i stort sett flytande. Nu har hon t.o.m börjat läsa tyst.
    Hon har haft mycket hjälp av att höra storasyster ljuda när hon skulle lära sig läsa. Sedan har hon suttit med sina böcker och kämpat på egen hand. Nu läser hon böcker om dinosaurier, med värsta krångliga namnen!

Hoppas bara att det kommer funka när hon börjar skolan om ett år, så hon inte sitter och har tråkigt.
    Hon ska börja i Montessoriskola, så min förhoppning är att de tar vara på vad hon redan kan.

• Svar på tråden Femåring som läser flytande - fler?
  • dogcatbird

Jag läste i alla fall då och inte hade jag tråkigt i skolan för det. Snanare tvärtom.

• Jenna82

Skrev en liknande tråd förut om mina kids. Sonen på 6 och dottern nästan nyss fyllda 5år läser.
    Sonen lärde sig ljuda först på egen hand..strax därefter så visade även lillsyrran att hon även kunde o nu läser hon rätt bra, går ju sakta såklart..men hon ser vissa ord på en gång, skitballt! Läser också böcker tyst o högt och försäker även hänga med på texten på tv..
    Tycker nog det e tidigt.
    Vet inte om jag kunde läsa vid 5års ålder..men läste flytande o snabbt vid 7års ålder och fick en svårare bok än de andra i klassen..så de har väl o brås på antar jag.
    De kan även + och -...så jag hoppas också att de inte tröttnar när de väl börjar me de i skolan!

• the M Bitch

Men det har sina nackdelar...
    I går kväll kom jag på femåringen med att "tjuvläsa". Hon hade tänt lampan och plockat upp dinosaurieboken igen. Skitunge, hon skulle ju sova!
    Men det var ju lätt att komma på henne, för hon läser högt när det är så svår text

• Amani

Jätteduktigt! Jag hoppas att min fyraåring ska knäcka koden snart, för intresset är det inget fel på!

Jag läste vid den åldern och kan då inte minnas att jag skulle ha tyckt att skolan var tråkig för det. Där lär man sig ju en massa hela tiden, och så fort man jobbat klart i en bok fick man en ny - det var ju en sporre att hela tiden komma längre!

• Magrat

Dottern knäckte läskoden för ett drygt år sen, jag minns inte om det var före eller efter hon fyllde 4, men runt det i alla fall.
    När hon i somras fyllde 5 hade hon precis börjat läsa böcker med bara text, utan bilder. Nu, ett halvår senare läser hon så snabbt att vi kan se textat på TV:n.

Jag läste också när jag började skolan (fast jag var ett år senare än hon), men jag fick extra-böcker och även om jag tyckte lågstadier var väldigt lätt så hade jag väl inte direkt tråkigt. Har däremot tänkt mycket på att jag måste vara medveten och aktivt tala med de lärare dottern får så att hon blir stimulerad.

• Sofia8504

Vad kul att hon har lärt sig läsa!

Jag var nyss fyllda 4 när jag lärde mig läsa och jag led mycket i skolan sen! Hela första klass fick jag snällt sitta med och lära mig alfabetet, genom att "spåra" i bokstäver med kritor. Jag fick ingen som helst utmaning de första 3 åren. I matte var det samma sak; jag fick en utskällning när jag gjorde klart boken innan man fick och sen fick jag samma årskurs mattebok igen, fast från ett annat förlag. Detta var ett genomgående tema genom hela skoltiden och jag som verkligen hade längtat efter att få börja skolan, blev med åren totalt ointresserad och hade väldigt hög frånvaro. Jag klarade mig bra ändå, eftersom jag har lätt för mig, men jag undrar fortfarande var jag hade varit idag om jag hade blivit lite utmanad, istället för nedtryckt, när jag var mindre.

Det här är säkert ganska ovanligt, speciellt nu för tiden, men jag vill bara tipsa dig om att hålla ordentlig koll på hur de hanterar hennes begåvning i skolan. Min mamma förstod aldrig hur jag hade det, eftersom jag skämdes för att jag hade jobbat för långt i boken fast jag inte fick, så jag trodde ju att det var jag som gjorde fel.

• Eelle

Min dotter är 5,5 (eller blir 6 år i mars)... hon har knäckt läskoden nu rätt nyligen. :) Det är kul.

• Cocarola

Vår lille kille som är 5 år är också en hejare på att läsa! Vi har alltid läst högt för honom varje kväll, men nu vill han läsa varje kväll för oss också. Lätt-att-läsa-böcker går åt i en rasande fart, men han läser allt som kommer i hans väg; mjölkpaket, reklamblad och löpsedlar (tyvärr, ibland är det verkligen inte barnanpassat på kvällstidningarnas löp). Upptäckte häromdagen att han läste textremsorna på TV tyst, och hängde med i handlingen på programmet.

Jag oroar mig också lite för skolstarten, att han ska tappa intresset om det blir för lätt, men hittills har läsandet bara varit en källa till glädje för honom. Efter diskussioner här på FL så är jag lite lugnad, det verkar som om skolan nuförtiden har större möjligheter att se till individen än när jag var barn.

• kaos78

Min dotter fyllde fem i somras och lärde sig läsa flytande i samma veva. Att börja läsa tyst följde snabbt därefter. Hon har alltid varit intresserad av ord, bokstäver, att läsa etc. Jag tror inte dom som kan läsa får tråkigt, det finns ju så många andra områden i skolan att stimuleras av. Socialt, motorik etc. Dottern har fått börja i förskoleklass just för att hon är väldigt framåt med både läsa och räkna. Men jag kan vara tveksam till om det egentligen är så klokt eftersom det är väldigt stor skillnad på hur liten respektive stor man är som fem och sexåring. Vi har sagt att vi ger det ett testår och vill hon gå om sexårs så är det helt ok.

• meaa2

Jo min tjej är också fem. Läser verkligen orden så man kan förstå vad hon läser. Problemet är den att hon är alltför fokuserad på bokstäver så att hon inte hör vad hon har läst själv. Starkaren när jag frågar henne om vad var det du nys läste svarar hon att hon inte vet och då läser hon det ännu snabbare och högre. Men hör inte sig själv.
    Hur kan jag hjälpa henne? Har ni tips?
    Hon har alltid gillat böcker och tycker att det är roligt med bokstäver, skriver fint både stora och små bokstäver.

• Danitra
    Sofia8504 skrev 2009-12-08 13:01:07 följande:
    Vad kul att hon har lärt sig läsa! Jag var nyss fyllda 4 när jag lärde mig läsa och jag led mycket i skolan sen! Hela första klass fick jag snällt sitta med och lära mig alfabetet, genom att "spåra" i bokstäver med kritor. Jag fick ingen som helst utmaning de första 3 åren. I matte var det samma sak; jag fick en utskällning när jag gjorde klart boken innan man fick och sen fick jag samma årskurs mattebok igen, fast från ett annat förlag. Detta var ett genomgående tema genom hela skoltiden och jag som verkligen hade längtat efter att få börja skolan, blev med åren totalt ointresserad och hade väldigt hög frånvaro. Jag klarade mig bra ändå, eftersom jag har lätt för mig, men jag undrar fortfarande var jag hade varit idag om jag hade blivit lite utmanad, istället för nedtryckt, när jag var mindre. Det här är säkert ganska ovanligt, speciellt nu för tiden, men jag vill bara tipsa dig om att hålla ordentlig koll på hur de hanterar hennes begåvning i skolan. Min mamma förstod aldrig hur jag hade det, eftersom jag skämdes för att jag hade jobbat för långt i boken fast jag inte fick, så jag trodde ju att det var jag som gjorde fel.
    Åh, vad jag känner igen det där!
    Jag blev också tvingad att hålla jämna steg med dom andra i klassen. När jag läst alla böckerna i lådan för 1:a-klassare så blev jag uppmanad att läsa dom igen istället för att börja på 2:ornas låda. Det var första veckan i skolan och då läste jag redan Narinaböckerna hemma.
    I matte blev jag tvingad att göra om samma typ av uppgifter i olika böcker tills dom andra var färdiga. Läraren rotade fram böcker från 70-talet som jag fick sitta och räkna i. 
    Förutom att det var tråkigt så fick jag aldrig känna på en utmaning. Jag behövde aldrig anstränga mig och lärde mig aldrig att "plugga" utan gled fram. 
    Som du säger så är nog mycket annorlunda nu, men det är värt att hålla ett öga på det!
  • Sofia8504
    Danitrass skrev 2009-12-09 22:01:03 följande:
    Åh, vad jag känner igen det där!

Jag blev också tvingad att hålla jämna steg med dom andra i klassen. När jag läst alla böckerna i lådan för 1:a-klassare så blev jag uppmanad att läsa dom igen istället för att börja på 2:ornas låda. Det var första veckan i skolan och då läste jag redan Narinaböckerna hemma.

I matte blev jag tvingad att göra om samma typ av uppgifter i olika böcker tills dom andra var färdiga. Läraren rotade fram böcker från 70-talet som jag fick sitta och räkna i.

Förutom att det var tråkigt så fick jag aldrig känna på en utmaning. Jag behövde aldrig anstränga mig och lärde mig aldrig att "plugga" utan gled fram.

Som du säger så är nog mycket annorlunda nu, men det är värt att hålla ett öga på det!
    Så känner jag också! Jag är fortfarande jättedålig på att plugga, eftersom jag aldrig har fått anstränga mig. Jag var så skoltrött att det har tagit mig 5 år att börja plugga igen efter studenten och jag känner hela tiden att jag håller på att falla tillbaka i stilen att snabbläsa kvällen innan ett prov.

Förlåt Ts, om vi driver iväg lite, men det är verkligen inte kul att vara duktig i skolan om man inte "får".
  • nickefiki

Min snart sexåriga unge kan inte läsa. Det kunde inte jag heller när jag började skolan. Men jag lärde mig toksnabbt, och hade verkligen tråkigt i skolan för man tragglade så länge med alla bokstäver.
    Det jag vill säga är att det spelar nog ingen roll om man lärt sig tidigare, det kan bli fel i alla fall. Så det är ju onödigt att oroa sig.

• vampyria2

Mina äldsta lärde sig läsa några veckor efter det att de fyllt 4. De fick tråkigt i skolan då de hamnade i en klass som det var många ny svenskar i och många av dem hade inte ens svenska språket än. De gick i en kommunalskola och de fick snällt göra som de andra barnen, kan säga att de hade det jätte tråkigt. Men sen när äldsta gick i början på trean och yngsta i början på ettan så böt jag skola och efter det så har de haft det mycket roligare i skolan.

Det är kul när de är så små och kan nått så svårt
  • Boktokig
    Sofia8504 skrev 2009-12-08 13:01:07 följande:
    Vad kul att hon har lärt sig läsa!Jag var nyss fyllda 4 när jag lärde mig läsa och jag led mycket i skolan sen! Hela första klass fick jag snällt sitta med och lära mig alfabetet, genom att "spåra" i bokstäver med kritor. Jag fick ingen som helst utmaning de första 3 åren. I matte var det samma sak; jag fick en utskällning när jag gjorde klart boken innan man fick och sen fick jag samma årskurs mattebok igen, fast från ett annat förlag. Detta var ett genomgående tema genom hela skoltiden och jag som verkligen hade längtat efter att få börja skolan, blev med åren totalt ointresserad och hade väldigt hög frånvaro. Jag klarade mig bra ändå, eftersom jag har lätt för mig, men jag undrar fortfarande var jag hade varit idag om jag hade blivit lite utmanad, istället för nedtryckt, när jag var mindre.Det här är säkert ganska ovanligt, speciellt nu för tiden, men jag vill bara tipsa dig om att hålla ordentlig koll på hur de hanterar hennes begåvning i skolan. Min mamma förstod aldrig hur jag hade det, eftersom jag skämdes för att jag hade jobbat för långt i boken fast jag inte fick, så jag trodde ju att det var jag som gjorde fel.
    Känner igen mig så väl i det du skriver. Jag lärde mig läsa flytande när jag var 5 ochs kolan var ingen utmaning alls. Skäll när man jobbade för fort och alldeles för lätta böcker. Visst... Jag fick sitta och läsa med treorna när jag gick i ettan, men det gav ingenting eftersom även de böckerna var för lätta. Skoltrötthet och skolk blev det när man blev äldre. Nu har jag en liten kille på 3½ här hemma som börjar få knas på det här med bokstäver och hur man sätter ihop dem till ord. Jag hoppas innerligen att skolan idag är bättre på att behandla elever som individer med olika förutsättningar istället för att tvinga alla att ligga på en jämn nivå.
  • Beameria

Jag kunde läsa, skriva, räkna när jag började skolan och lärarna ville flytta mig direkt till 2:an men mamma sa nej. Jag hade däremot väldigt bra lärare som letade uppgifter och hjälpte mig så jag slapp bli uttråkad. Det blev ju dock många timmar ute i ljushallen med egna uppgifter när resten av klassen skulle lära sig alfabetet, men det var inget som störde mig iaf.
    Hade inga problem resten av skolgången heller, hade lätt att lära mig hela tiden. Sedan beror det ju på hur engagerade lärarna är så klart. Mina var helt underbara

• Dullan 79

Jag kunde inte läsa när jag började ettan men redan i tvåan läste jag Stephen King,
    På bibban var dom desperata, dom ville inte att en så liten tös skulle läsa sådana hämska böcker!!

• Magrat
    Dullan 79 skrev 2009-12-10 12:46:51 följande:
    Jag kunde inte läsa när jag började ettan men redan i tvåan läste jag Stephen King,På bibban var dom desperata, dom ville inte att en så liten tös skulle läsa sådana hämska böcker!!

Jag kommer ihåg när jag läst alla böcker jag var intresserad av på barnavdelningen och överlycklig upptäckte science fiction hyllan på vuxenavdelningen. Jag kan ha varit runt 8-9 år. Det var många långa vuxna som tittade undrande på mig när jag drog ut bok efter bok.
  • mamma till lilla skrutt

Min tjej började läsa kring treårsdagen. Nu är hon 5 och läser böcker, men har nyligen börjat slarva för att hon tror det är bättre om man läser fort, så ibland fattar hon inte vad hon läser pga detta. Vad gör man åt det?

Svar på tråden Femåring som läser flytande - fler?