Snittet var en mycket bättre förlossningsupplevelse än min traumatiska vaginalförlossning, både fysiskt och psykiskt: jag slapp ha ont under förlossningen, slapp oron för att spricka igen och jag hade mindre ont efteråt, var mer rörlig efteråt och kunde sitta ordentligt efteråt.
Jag har drabbats av blödningskomplikationer vid bägge mina förlossningar. Förlorade minst 1,2 l vid min vaginalförlossning pga stora bristningar och 1,5 l vid kejsarsnittet (även här fanns det kärl som var blödningsbenägna).
Jag fick också bättre smärtlindring (morfin) på BB efter snittet än efter sfinkterrupturen. Detta bidrog till att jag kunde vara uppe och gå. Jag stannade 2 dagar på BB efter snittet, jämfört med 5 dagar efter min vaginala förlossning.
Jag var superpigg efteråt, trots blödningskomplikationen, och har nu 3 månader efteråt inte drabbats av några problem med anknytning, depression, som du nämner. Fysiskt så tog jag alvedon första veckan, sedan hade jag inte ont i snittet. Det har dragit i snittet någon månad. Efter sfinkterrupturen tog jag alvedon i över en månad och hade tyngdkänsla ett halvår minst.
Angående vikten så har jag vid båda graviditeterna gått upp ca 7 kg. Efter första förlossningen rasade jag 15 kg första månaden och såg ut som ett benrangel. Sedan hade jag svårt att komma upp till normalvikt pga div magproblem och oro rörande förlossningsskadan. Efter snittet gick jag ner 7 kg under första månaden och där ligger jag fortfarande.
Vad gäller amningen så kom den igång på en gång vid båda förlossningen. Denna gång var jag noga med att barnet tog rätt tag från början och frågade personalen om det var rätt. Jag hade glömt hur det skulle vara.
Jag hade en 3-åring hemma, så hon klarade sina toalettbestyr och sin på- och avklädning själv, vilket jag tror var till stor hjälp. Min man tog ut semester i anslutning till pappadagarna, vilket också var till stor hjälp.
När man får andra barnet så finns det något som kallas för tvåbarnschock, vilket jag var helt oförberedd på. Det går bl a ut på att det stora barnet, som tidigare varit så lättsamt, börjar kräva jättemycket uppmärksamhet och ibland inte ens klarar av att göra saker själv som hon klarat när hon var 2 år. Man får heller inte ha stora barnet på dagis på heltid längre, fr o m veckan man kommer hem från BB. Så första tiden har man fullt upp.
Man brukar ju säga att andra förlossningen går lättare och i mitt fall så stämmer detta verkligen.