• MalloryKnox

Gå ner i vikt av att amma?

Det cirkulerar så mycket rykten om allt kring amning och viktnedgång och hängbröst av amning osv. Såg på tv häromdagen när en gravid kvinna undrade över hängbröst efter amningen, varpå barnmorskan sa att man får inte hängtuttar av att amma, utan det är av själva graviditeten. Hur har ni upplevt det? Och dessutom, går man verkligen ner fort i vikt av att amma, trots att man äter som vanligt? Hur mycket gick DU ner när du ammade, och på hur kort/lång tid?

jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Gå ner i vikt av att amma?
  • MrsMurphy

Har inte gått ner ett j***a gram!

Tappade alla graviditetskilon direkt veckorna efter förlossningen men har några ytterligare (för många) som skvalpar runt. Min lillkille är nu 8 månader och jag ammar fortfarande väldigt mycket så en aningens surt må jag säga. Men tyvärr var det samma med storasyster...

Tror att tuttarna kan upplevas väldigt slappa en period efter amning men något bättre blir det nog sen.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • With a devilish smile

Tappade inget pga amningen faktiskt & boobsen är väl inte riktigt som förr men tror det beror på att dom växer en hel del under graviditeten & efter amningen går dom ofta tillbaka lite & då blir det lite lös hud som inte vill följa med.

Men man tycker nog alltid att det är värre själv ;)
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • MalloryKnox

Har hört av många att dom antingen tappat MASSA kilon när dom ammat, och andra har inte gått ner ALLS. Undrar verkligen va det kan bero på... Har ju gått upp ca 22 kg hittills, och det är MASSOR för mig. Har redan nu panik för hur jag ska bli av med allt sen...

• MrsAlonso

hahaha dagens skämt att alla går ner av att amma, jag gick "bara" upp 12 kilo under min graviditet, ca 1 vecka efter förlossningen hade jag gått ner 10 av dem, nu när lillan är 2 månader har jag gått UPP 3 kg till under amning (helammar) jippie lixom...bah! Jag har ätit lite mer än vanligt blir väldans hungrig av amningen då lillan äter med ca 2 timmars mellanrum...men inte f-n har det funkat som alla säger att man "raaaasar" i vikt av att amma. Hade ju tyvärr ca 5 kg för mycket innan jag blev gravid oxå så nu 10kg kg från idealvikten suck....
    och vinter med skitväder regn å rusk gör ju inte att långpromenader lockar heller direkt ;)

• With a devilish smile
    MalloryKnox skrev 2009-12-08 00:19:56 följande:
    Har hört av många att dom antingen tappat MASSA kilon när dom ammat, och andra har inte gått ner ALLS. Undrar verkligen va det kan bero på... Har ju gått upp ca 22 kg hittills, och det är MASSOR för mig. Har redan nu panik för hur jag ska bli av med allt sen...
    Jag gick upp 35 kg ( väldigt mycket vätska) & 21-22 kg av dom försvann liksom av sig själv, första 2 dagarna 9 kg efter ett par dagar efter det var det 15 kg sammanlagt.
    Dock åt min dotter bara ca var fjärde timma & max 10-15 min åt gången så hon åt ju inte dagarna i ända som säkert gör att man skulle tappa massa kilon.
    Ammade tills hon var 2 mån , efter det gick jag ner lite mer.
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • MalloryKnox

Oj, 10 kg redan efter en vecka var väldigt mycket! Hade det att göra med att du hade mycket vätska och så i kroppen? Gud jag vet ingenting om det här, är mitt första barn och är 21 år. Jag är inte ytlig, men självklart tänker jag ju på vikten när jag vägt 55 kg och nu väger 22 kg mer...

• MrsMurphy
    MalloryKnox skrev 2009-12-08 00:19:56 följande:
    Fast en massa vikt försvinner ju med automatik efter förlossningen så merparten hänger ju inte ihop med att "amma bort".

Jag gick upp 12 kilo under min graviditet men då har jag tyvärr lite överflöd också. Födde sen en liten pojke på 3800g, kom hem från bb och vägde mig. Då vägde jag lika mycket som när jag åkte TILL bb!!?? Men kroppen har diverse konstigheter för sig med att binda vätska och sånt och när den delen är över och så så försvinner ju merparten av kilona. Mina 12 kilon rann av mig under de 2 veckorna efter förlossningen och sen satt jag och fantiserade om att "amma Bort" de resterande vilket verkligen inte skett, tyvärr.
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • mazquE

Jag gick inte upp mycket när jag fick barn så jag blev av med alla kilo så fort dottern kommit ut. Ammade en vecka ungefär och ja, jag gick faktist ner yttligare. Fast när jag slutade amma så gick jag fort upp igen :P Godis var väldigt gott där ett tag :) Hängtuttar, det har jag så det räcker och blir över ! Tror inte att dom kom för amningens skull utanför att mina tuttar blev extremt stora när jag väntade dottern.
    Har hört om folk som säger att dom fått mindre bröst efter dom fått barn, vilket inte stämmer på mig. Mina är större än vad dom var.
    Nu väntar jag andra barnet och har lite ångest för tuttarna.
    Är inte rädd för att dom ska hänga, utanför att dom ska vara större.
    Vill hemskt gärna ha tillbaka mina små, tycker det ser så slampigt ut med dom här bjässingarna jag fått efter grav...

• MalloryKnox

men hur vet man om det är mer "vätska" än fett man samlat på sig, och hur lång tid tar det innan vätskan "rinner av" en, om man säger så?

• K g

Jag har definitivt gått ner av amningen. Gick upp 17 kilo när jag var gravid och 12 försvann snabbt. Sedan stod jag still i vikt till sonen var tre månader ungefär och sedan dess har jag gått ner 13 kilo. Han är 8,5 månader nu. Visst har jag inte moffat godis varje dag, men jag har absolut inte bantat och periodvis äter jag som en häst. Promenerar ibland och joggar någon gång, men jag tränar inte regelbundet, det är mer vardagsmotion, om ens det vissa dagar.

Det är nog väldigt indivduellt om man går ner av amningen eller inte. Jag håller tummarna för dig, men ta det lugnt. Bättre att sikta på att aktivt gå ner i vikt efter amningen, även om det inte känns så kul. Lycka till!

Svar på tråden Gå ner i vikt av att amma?