• M  och  M

Bästa boken om förlossning?

Om man ska köpa och läsa EN bok om förlossningen, vilken rekommenderar ni då?

• Svar på tråden Bästa boken om förlossning?
  • lövet2
    Att föda barn utan smärta av Pierre Vellay. Den är rätt gammal, så du får strunta i de gammalmodiga beskrivningarna av sjukvården och allt runt omkring. Däremot är det samma saker som händer i kroppen nu som då, och det är väldigt väl beskrivet olika faser av förlossningen. Där finns profylaxövningar, förklaringar på hur och varför olika sorters andning är bra och precis när man ska använda avslappningen och andningen på olika sätt.

Boken är svår att få tag i, men den går att köpa begagnad eller låna på bibblan.

• Eisa

Jag plöjde MASSOR av böcker om förlossningar när jag var gravid, men ingen kom ens i närheten av att beskriva min egen förlossning.

I böckerna framställdes förlossningar som något det största man kan göra, det mest smärtsamma, kraftfulla, tålamodskrävande med mera... Man skulle visualisera, "bli ett" med värken osv osv.

På riktigt var det bara att åka in och föda. Inget mer med det.

• UnDeuxTrois

För dig kanske. Du lär vara i minoritet ...

• Eisa
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-08 18:00:08 följande:
    För dig kanske. Du lär vara i minoritet ...
    Kanske.
  • DoulaNoomi

Att föda utan rädsla av Susanna Heli. Fantastisk bok som fokuserar på våra känslor, hur vi kan påverka förlossningen med våra tankar och hur man kan göra rent praktiskt för att föda helt avslappnat (liknande dykmetoden).

Att föda av Gudrun Abascal. Väldigt bra skrivet om alla förlossningsfaser, smärtstillande, sjukhusrutiner, förlossningsbrev etc.

Med dessa två klarar man sig långt.

• Fru  Grön
    DoulaNoomi skrev 2009-12-14 14:12:22 följande:
    Att föda utan rädsla av Susanna Heli. Fantastisk bok som fokuserar på våra känslor, hur vi kan påverka förlossningen med våra tankar och hur man kan göra rent praktiskt för att föda helt avslappnat (liknande dykmetoden). Att föda av Gudrun Abascal. Väldigt bra skrivet om alla förlossningsfaser, smärtstillande, sjukhusrutiner, förlossningsbrev etc. Med dessa två klarar man sig långt.
    håller med, Helis bok är toppen för att förbereda sig mentalt, men Abascals eller annan är bra att läsa för att få koll på hur det rent kroppsligt, mekaniskt går till. Man känner sig trygg när man kan tyda tecknen på vad som händer i kroppen steg för steg under förlossningen, och med aktiv avslappning/dykmetoden/mindfulness klarar man av smärtan utan att lida.
  • Moflo

Att föda av Gudrun Abascal, jätte bra för att få reda på vad som händer rent fysiskt och hur förlossningens olika faser ser ut, precis som Fru Grön har skrivit.

Att möta förlossningssmärtan av Gudrun Abascal, en mer ingående bok om just förlossningssmärtan och olika sätt att hantera den. Kände mig mycket mer avslappnad inför förlossningen efter den här boken.

Men ska jag bara rekommendera en så får det bli Att föda.

Svar på tråden Bästa boken om förlossning?