Inlägg från: schottisbolle |Visa alla inlägg
  • schottisbolle

illamående

Jag blir så trött på det här! Jag mår illa KONSTANT! Allra värst är det efter måltid, men det kan komma när som helst under dagen. Jag har provat allt känns det som; svälta ut det, undvika mjölk, kaffe, socker, har varit utan snus två dagar, men inget hjälper.
    Det är skitjobbigt att gå runt och vara på gränsen till att spy hela tiden. Eftersom jag jobbar inom äldrevården förekommer en hel del mindre behagliga dofter som gör det ännu svårare. Det är inget jag reagerat på tidigare.
    När jag tränar orkar jag inte ens hälften mot innan, jag får tom avbryta för att inte kräkas.
    Suck. Alla tror jag är gravid men jag har spriral och jag har testat mig så det är det inte. Doktorn gissade på magkatarr, fick rådet att köpa omeprazol men det hjälper inte någonting. Någon som har nån susning om vad det kan vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 22:56
    Nu har jag varit hos doktorn och tagit en massa olika prover. Bla njurvärde, metabolism, levervärde, skönt att få en grundkoll. Ska höra va mig i nästa vecka för att se om resultaten var bra. Är det inget fel är det troligtvis magkatarr.
    Jag fick även primperan mot illamåendet och de funkar verkligen jättebra. Så nu löser det sig nog. Tack för era svar :)

• Svar på tråden illamående
  • schottisbolle
    Starkast skrev 2009-12-08 12:15:16 följande:
    Hej!Jag lever med kroniskt illamående.Seabanden på apoteket hjälper mig rätt bra. Sen finns det olika läkemedel att ta som kan lindra.
    Hej! Vet du vad illamåendet beror på? Det vore tråkigt om man inte hittar nåt "fel" på mig, ska man bara lära sig leva med det liksom? Fick en tid till doktorn så jag ska se vad han säger om det.. Tack för ditt svar :)
  • schottisbolle
    Joico skrev 2009-12-08 12:18:45 följande:
    Hur länge har du ätit Omeprazol?
    En vecka ungefär. Har även provat novaluzid, novalucol och lanzo(?). Det enda som har hjälpt någorlunda var lanzo.
  • schottisbolle
    Joico skrev 2009-12-08 12:18:45 följande:
    Hur länge har du ätit Omeprazol?
    En vecka ungefär. Har även provat novaluzid, novalucol och lanzo(?). Det enda som har hjälpt någorlunda var lanzo.
    Joico skrev 2009-12-08 12:37:48 följande:
    En vecka är ingenting jag fick rådet att äta i minst två månader.. dessutom bör du tänka på vad du äter och kanske ta en promenad dagligen. Se till att få sömn också.Jag mådde illa och var spyfärdig i typ 8månader innan det började ge med sig.. min läkare trodde också på magkatarr.
    Oj så länge? Med Lanzo kände jag skillnad direkt, allt illamående försvann dock inte.. Men annars tycker jag att jag sköter mig bra. Jag tränar tre gånger i veckan, går med hunden flera gånger om dagen, sover bra. Men vad är bra magmat? Undviker numera starka kryddor och fett, har du fler tips?
  • schottisbolle
    jeeri74 skrev 2009-12-08 12:40:37 följande:
    Kan det inte vara så enkelt som en lindrig "magsjuka"? Jag blir sällan riktigt dålig som att jag spyr när det är folk runt omkring som är eller har varit magsjuka, men jag kan gå runt och må illa flera dagar innan det går över.
    Nej det är det inte, har haft det så här länge, men det har förvärrats den senaste månaden..
  • schottisbolle
    Moonis skrev 2009-12-08 12:47:40 följande:
    Låter precis som mitt jag har/haft nu i över en månad. Jag testade också det mesta men slutade med nu sist att jag knappt kunde äta eller dricka på nästan en vecka och blev inlagd.Dom gjorde även gastroskopi ifall det va magsår eller katarr men allt såg fint ut.Läkaren som gjorde undersökningen sa att man kan även få dessa symtom om man har mycket luft i magen och den lägegr sig i övre delen av magen som gör att det trycker uppåt.Efter att ha börjat med miniform efter varje måltid och maserar magen ofta så har det blivit mycket bättre. Får iof. ta en tablett mot illamående på kvällen för det blir lite mer då men inte alls som innan.Så testa att köp miniform, är inget farligt att ta så det kan vara värt att testa
    Vad många magproblem det finns ^^ Det här var nytt för mig. Jag har faktiskt haft problem med uppsvälld mage, en gång hade jag så ont och det krampade nåt fruktansvärt. Är det nåt du känner igen? Jag var tvungen att ligga ner och massera den och efter en fyrtio minuter ungefär släppte det.
  • schottisbolle
    Joico skrev 2009-12-08 12:57:08 följande:
    Jepp, så länge. Eller prova Kiselgel?Kanske är träning för tufft för magen, jag hade inte klarat att träna med mitt illamående och magfloran som var då. Noway! Ja undvika starka kryddor och fet mat är bra. Ät på regelbundna tider och se till att aldrig bli hungrig, då ökar magsyran. Har du sura uppstötningar?Vissa dagar kunde jag inte äta alls. En del dagar kunde jag bara äta skorpor (skorpor är dessutom bra för att suga upp magsyran). Jag försökte dricka Proviva varje dag också (med kiselgel i).
    Då har jag lite att tänka på nu då :) Men blir det värre för dig med efter en måltid? Det känns som att det är då det peakar, men å andra sidan blir jag inte illamående varje gång jag äter. Jag ser inte alltid ett tydligt samband med maten iom att det kan komma när som.
    Och jag har inga sura uppstötningar alls.
    Får köpa hem lite provova efter jobbet då.
Svar på tråden illamående