• Min högsta önskan

En fråga ang färgning av kläder

Ska färga lite kläder, och har köpt färg och fix.
    Då fick jag se att man även ska ha i salt.
    Funkar det med vanligt salt, eller måste det vara specialsalt?
    Någon som vet?

Jag ska färga blekta svarta kläder till svart, om det har någon betydelse..

• Svar på tråden En fråga ang färgning av kläder
  • tamate

har färgat en skjorta svart och använde vanligt salt. tänk bara på att knäppa upp alla knappar och knytningar etc så färgen kommer in överallt.

• isisisis

Det går bra med vnligt salt,men bäst med grovsalt för det smälter långsammare.
    Vad det gäller att färga kläder i just föärgen svart,så är det rätt svårt att få ett riktigt bra resultat.
    Det blir aldrig riktigt så svart som när man köper i butik.
    Mest "fessvart".
    Olika material tar åt sig olika av färgen.

men du kan ju ha tur!

• Min högsta önskan

Ok, Tack för svaren!
    Vet ni hur det är med akryl?
    Enligt bruksanvisningen står det att RENA akrylplagg inte går att färga, men om plagget innehåller 55% akryl och 45% bomull? Funkar det då?

• tamate

skjortan jag färgade blev inte kolsvart utan en riktigt mörk snygg grå färg med lätta skiftiningar när man tittar nära och det häftigaste var att sömmarna inte tog åt sig all så dom är fortfarande kritvita =)
    har du möjlighet att prova på ett likadant plagg först så gör det så du ser resultaten, annars blir det hemskt och det inte är något minnes klädes plagg så är det väll bara till att köpa någt annat.
    är kul att färga, synd man är så feg bara, skulle vilja göra fler kläder mer personliga =)

• isisisis

Min erfarenhet är att du nästan får vara beredd på att det kan "gå åt helvete".
    Färga inget plagg du verkligen gillar.
    För resultaten är verkligen skiftande.
    Det är svårt att veta HUR svart det blir.

Färgar du däremot i en "färg" så brukar det inte göra så mycket om det blir ljusrött tex...det finns så mycket olika färgtoner i en färg.

Svart blir grått till grönt...med ibland tydliga sömmar som föregående sa.

Det är litet av en chansning.

• Sencha

Min högsta önskan skrev 2009-12-08 10:22:10 följande:

Ok, Tack för svaren!Vet ni hur det är med akryl?Enligt bruksanvisningen står det att RENA akrylplagg inte går att färga, men om plagget innehåller 55% akryl och 45% bomull? Funkar det då?
    Syntet brukar inte ta åt sig av färgen.
    Om du har 55% akryl och 45% bomull så är min gissning av bomullsdelen av fibrerna kommer att ta åt sig av färgen. Skulle du färga t.ex. med blått innebär det ljusblått i praktiken. Ska du färga svart så lär det väl bli grått...?
  • Min högsta önskan

Tack för alla svar!!
    JAg har i alla fall bestät mej för att vänta med färgningen tills jag köpt slat för just färgning..
    Och tröjan med akryl i, ja det får sambon bestämma, det är hans.
    Övriga plagg är vanliga t-shirts, så det är ju bara att köpa nya om de skulle bli konstiga.
    Sen är det en kjol också. Men eftersom den är så blekt nu, så använder jag den i stort sett aldrig, så jag gör nog en chansning där med.
    Det kan ju inte bli mer än åt helsike.. Fats jag hoppas ju på hyffsat resultat så klart!

• akryl

kan man färga en kofta som är 80% akryl, 15%ull 5%alpacka och är grå? jag tänkte färga den svart, hur blir det?

Svar på tråden En fråga ang färgning av kläder