Inlägg från: Tamburmajor |Visa alla inlägg
  • Tamburmajor

Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!

Jag har två namnfrågor!

1)

Jag är nyfiken på hur de som känner en "Rickard" (oavsett stavning) eller själv är bärare till namnet upplever hur det är och har varit genom livet när det gäller för- och nackdelar med namnet i sig? Tänker på eventuella smeknamn, taskiga associationer etc.

2) Vilken stavning är att föredra och varför? Det står nu mellan "Rickard" och "Rikard". CH, C och de andra alternativen är inte intressant för oss.

Tycker personligen det är ett fint och tidlöst kunganamn som passar både stor och liten och en eventuell framtida son kommer troligtvis att bli döpt till det.

• Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!
  • Tamburmajor

Om man har namnet i sin umgänges- eller bekantskapskrets (tidigare eller nuvarande) är väl inte så mycket att göra åt, och heller inget hinder för att just jag skulle döpa min unge till det (känner ingen Rickard) utan syftade nu mest på kändisar eller offentliga personer av olika slag.

Själv tänker jag typ "Rickard" - den fiktive figuren i Madicken, i stil med Mollgan ungefär. Och "Richard Lejonhjärta". Några fler Rickard känner jag inte till.

• Tamburmajor
    Lovi skrev 2009-12-08 16:48:16 följande:
    änner en person med det namnet som är mkt trevlig och som stavar namnet Rikard. han har aldrig varit retad för namnet eller fått konstiga smeknamn av det. Tycker det är ett fint namn då det är ett relativt ovanligt "vanligt" namn utan att vara konstigt. Det fungerar också väldigt bra internationellt.
    Det har du rätt i. Inget man reagerar på, men vanligare än kanske Fredrik och Emma. Vilken generation tillhör den person du känner? Jag har inte hört talas om många som döper sitt barn till detta idag, men samtidigt skulle jag väl inte uppfatta det som gubbigt eller föråldrat. Vad tycker ni?
  • Tamburmajor
    Tamburmajor skrev 2009-12-08 16:52:12 följande:
    Det har du rätt i. Inget man reagerar på, men vanligare än kanske Fredrik och Emma. Vilken generation tillhör den person du känner? Jag har inte hört talas om många som döper sitt barn till detta idag, men samtidigt skulle jag väl inte uppfatta det som gubbigt eller föråldrat. Vad tycker ni?
    *ovanligare
  • Tamburmajor
    isisisis skrev 2009-12-08 16:52:33 följande:
    Rikard Wolf då?
    Ja, honom har vi ju i och för sig. Har han taskigt rykte då, tycker du? Känner bara till honom vid namn och att han har ihop det (?) med en väldigt mycket yngre man.
  • Tamburmajor
    siamusen skrev 2009-12-08 17:00:52 följande:
    Känner bara 2 svenska Rickards, ena är läkare och kallades bara Rickard, den andra var en skolkamrat som kallades Ricky.Annars känner jag bara utländska engelska och amerikanska Richards.Tycker det är ett bra namn i stil med Edward/Edvard. Funkar internationellt.
    Roligt att höra. Har läst andra namntrådar av dig, bland annat tipsade du mig om kattnamn när jag var registrerad i annat alias, och vi tycker väldigt lika angående både djur- och människonamn.
  • Tamburmajor
    siamusen skrev 2009-12-08 17:09:24 följande:
    Vem var du innan?
    Åh, jag har hetat allt ifrån "varghona" och "trandansen" till "karoon" och mitt eget för- och efternamn. Har haft lite tvångstankar kring byte av forum o.s.v. så det har blivit en del turer. Men du tipsade om Gaston vill jag i alla fall minnas. Och så var det nåt om en fransk bakgrund.
  • Tamburmajor
    siamusen skrev 2009-12-08 17:15:14 följande:
    Ja Gaston tipsade jag säkert om. Heter ene sonen
    Ja, det är ruggigt fint tycker jag. Känns dock inte som det rimmar med Rickard så det innebär att man inte alltid är konsekvent med vad man tycker låter bra/är fint.
  • Tamburmajor
    Malibu skrev 2009-12-08 17:19:01 följande:
    Min älskade brors namn. Mycket smart och snäll person. Stavning som i almanackan, alltså Rikard. Han har smeknamn men har aldrig, vad jag vet, kallats för något som varit kopplat till förnamnet så därav har jag inga erfarenheter.
    Okej, vad heter du själv? Nyfiken... Rikard och ...?
  • Tamburmajor
    konkelbär skrev 2009-12-08 18:06:38 följande:
    Känner 2 Rickard. Samma stavning på båda. Den ena kallas Ogge
    Hehe, ganska otippat?
Svar på tråden Ni med en "Rickard" i umgängeskretsen, se hit!