• ThereseK

Hur mycket saffran till lussebaket??

Hur mycket saffran brukar nianvända för att få bra o fyllig smak på lussebullarna?
    Jag brukar göra dubbel sats men kommer inte ihåg hur många påsar jag har i..
    Fast egentligen är det väl en påse till en sats va?
    Fsat jag kan tycka att det ibland inte blir så mycket smak..

Har i år fått tipset om att jag ska ha i kesella i degen så så det ska provas idag. Ska baka lite senare nu på em.

• Svar på tråden Hur mycket saffran till lussebaket??
  • Fille Fjonkan

2 påsar per sats brukar jag ha för att de ska få riktigt fin färg och smak. 1 påse är ok, men 2 påsar är bättre.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Salmiak73

Jag använder alltid 2 påsar till en sats (alltså 1 g)
    Tycker inte det blir ngn ordentlig smak annars.
    Lycka till med bullbaket!
    Ska själv baka en variant på lussebullar idag, men med vit choklad som fyllning, så gott!

• ThereseK

Åh, med vit choklad?? Det lät ju huur gott som helst =)
    Jag såg på nån sida att det var nån om rivit ner lite mandelmassa i degen, det lät inte heller helt fel..=)

• Fille Fjonkan
    ThereseK skrev 2009-12-08 12:45:30 följande:
    Åh, med vit choklad?? Det lät ju huur gott som helst =) Jag såg på nån sida att det var nån om rivit ner lite mandelmassa i degen, det lät inte heller helt fel..=)
    Jag brukar göra lussebullarna i vanlig bullmodell med massor av riven mandelmassa i. Det blir väldigt gott och saftigt (kladdigt ).
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Me o Mike

Står det 2 påsar i receptet så tar jag alltid MINST en extra påse i..

• Utopia

Jag använder alltid mellan 2-3 påsar till 1 satts annars tycker jag inte att det är gott det ska smaka om dom :)

• omme

jag använder alltid 2 påsar till en sats, och en burk kesella lätt. Jag går enligt arlas recept, som jag hittade i affären för ett par år sedan och de blir supergoda! Sen brukar jag ta lite extra jäst, ca 1/2 pkt extra. Det tipset har jag fått från en arbetskamrat som tidigare arbetade på sina föräldrars bageri. Då blir de extra luftiga. Mumma!

• Salmiak73
    ThereseK skrev 2009-12-08 12:45:30 följande:
    Åh, med vit choklad?? Det lät ju huur gott som helst =) Jag såg på nån sida att det var nån om rivit ner lite mandelmassa i degen, det lät inte heller helt fel..=)
    Är jättegott!
    Delar med mig av receptet och länkar till dessa juvliga bullar.
    www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/
Svar på tråden Hur mycket saffran till lussebaket??