• HååGe

renovera badrum?

Är det någon rutinerad renoverare som tror att man kan renovera ett pyttelitet (4-5 kvadrat kanske) badrum om man väljer standardmaterial och IKEA-möbler för runt 100000 kronor? Arbetet kostar ju mest såklart. Går det?

• Svar på tråden renovera badrum?
  • Fille Fjonkan

Ja, det tror jag absolut. Vi har nyligen renoverat vårat lilla duschrum på 4 kvm. Jag är osäker på hur mycket vi betalade för det, men det var garanterat mindre än 100000:-

Vi hade en fuktskada, så försäkringsverket rev ut det gamla, avfuktade, reglade nytt och satte upp skivor. Det var ca 2½ dagars jobb för 2 man, plus 5 minuter för en elektriker och kanske 2 timmar för en rörmokare som vi alltså bara betalade självrisk för.

Sedan spacklade och våtspärrade jag själv. Materialet kostade ca 6000-7000:-. Vi har trähus, så vi var tvungna att ha både ånggenomträngningsstopande väv och sådan våtspärr som man rollar på.

En mattläggare spacklade fall och lade plastmatta på golvet. Det kostade 5.500:- inkl material, men efter rotavdrag.

Sedan kaklade jag själv, vilket jag inte kommer att göra igen. Materialet kostade ca 8000-10000:-. En vild gissning är att arbetet hade kostat någonstans mellan 10000-20000:- om vi hade hyrt in någon istället.

Nytt porslin köpte vi inte då vi ville ha kvar det stiliga bruna porslinet. Däremot köpte vi duschhörn för ca 4000:- och duschpanel för ca 6000:-.

Och en spegel för 45:- på Tradera

Installationen av handfat, WC etc gjorde en rörmokare i vänkretsen, annars hade det nog kostat några tusen att få det gjort (om vi inte hade kunnat övertala försäkringbolaget att återställa det efter sig).

Ca 10000 till kommer att tillkomma när vi väl får tummen ur och skaffar oss en handdukstork.

Jag är rätt säker på att vi hade kommit undan med mindre än 100000 även om vi hade lejt någon för hela jobbet, speciellt med tanke på rotavdraget.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • HååGe

Vilket ambitiöst svar! Tack! Vi kommer inte att göra mer än småsaker själva. Badrummet måste ju dessutom rivas ut först. Kakelsättare kostar nog runt 1000 kronor per kvadratmeter. Vi väljer budgetprylar ändå, men nu börjar jag få ett hum och vad det skulle kunna kosta.

• Storm07

Vi har precis renoverat vårt badrum, slog ut en vägg mot gästtoalett och gjorde ett större badrum. Flyttade avlopp och vatten, golvvärme, kakel och klinkers, ny inredning bestående av dubbelhandfat, handdukstork, duschvägg, högskåp och toalett. Totalt inkl. allt jobb minus rotavdrag landade vi på ca 85 000 kr. Vi gjorde ingenting själva utan anlitade en helentreprenör.

• sommar2001

Ja det måste gå.
    Hur billigt det kan bli beror ju på hur mycket av förarbetet ni kan göra själv.
    Begär in offerter från olika hantverkare för deras timpriser kan verkligen variera.

• empresskaren

Ja, absolut!

Vi nyligen renoverade badrummet med gölvvärme (anlitade två hantverkare) och det kostade ca 100,000.

Vi valde fina material, Scanbad skåp och dubbelhandfat, sjösten mosaik, osv.

Du kan titta på badrummet hit...

www.styleroom.se/album/15236

• allt eller inget

Det kommer att fungera är min åsikt i det hela. Jag gör offerter på badrum och det ska gå igenom utan större problem. Ta dit en bra hantverkare och gå igenom era önskemål sen ber du om offert på det hela. Där ser du vad allt kostar och då kan du sedan ha en dialog med hantverkaren och lägga till eller dra bort hur nu summan blir. De vet ju vad saker kostar och inte.

• ango07

Vi renoverade vårt badrum förra året på 4 kvm och det gick på ca 80.000 totalt - vitt. Då bytte vi avloppsrör och bytte plats på div grejer (toa och handfat fick nya platser i rummet). Golvvärme m.m. Fyndade ny Svedbergs duschvägg på Blocket. Handdukstork som går både på el och vvs. Handfat med skåp IKEA, duschblandare mm mora. Toa gustavsberg. Kakel och klinker. Elarbeten och rörmokeri. Vi rev själva och lejde bort kakling, el och vvs* (till viss del).

Nu får du ju desssutom halva arbetskostnaden tillbaks....

• HååGe

Låter kanon. Vi skall skriva kontrakt på hus idag. Tack för alla input!

• ninnione

vårt 7 kvm stora badrum gick för 100 000 när vi gjorde det, då precis innan ROT avdraget kom, så de skulle ju bli mindre idag. slog då ut en vägg, de gjorde allt o vi lyfte inte ett finger. använde kakel för ca 200 kr/kvm o köpte badkar, blandare o handfat för ca 20 000 kr.

så helt klart genomförbart. ta in flera offerter för att kunan jämföra.

• UllenK

Borde inte vara några problem,. Vi har renoverat vårt ena badrum sista året, iofs har vi kunnat göra lite själva såsom riva ut, tätskicktsbehandla och lättare snickarjobb, men badrummet är 8 kvm gick på ca 110 000 inkl allt. Och så har vi inte sparat på nått, valt de vi velat, men ändå försökt ha ett tak. Kunde köpa ASPEN badrumsinrening som var utställningsexp för 45% rabatt osv. Se lite i bloggen under badrum

• FlickaMedGuld
    empresskaren skrev 2009-12-09 04:41:45 följande:
    Ja, absolut!Vi nyligen renoverade badrummet med gölvvärme (anlitade två hantverkare) och det kostade ca 100,000. Vi valde fina material, Scanbad skåp och dubbelhandfat, sjösten mosaik, osv. Du kan titta på badrummet hit...www.styleroom.se/album/15236
    Wow, vad läckert!

Jag letar inspiration till vårt badrum som ska renoveras nu och det där var riktigt snyggt! *memorerar*
Svar på tråden renovera badrum?