• Anonym

tagit mod till mig och ringt tandläkaren

Idag har jag äntligen tagit mod till mig och ringt till tandläkaren. Har länge oroat mig över mina tänder och det som oroar mig mest är att tandköttet försvunnit lite på framtänderna i underkäken. Tandköttet känns även som tunnare och mer känsligt där, sedan kan jag ju inte låta bli att vara där med tngan hela tiden och då blir det mer ömt såklart. Har sån ångest över besöket och är rädd att de ska säga att det bara är att dra ut tänderna eller nåt i den stilen. Är dock nöjd med att jag äntligen tagit mig för att boka en tid. Jag är väldigt tandläkarrädd och det känns hemskt att gå dit men jag måste ju.

• Svar på tråden tagit mod till mig och ringt tandläkaren
  • Anonym

Någon mer som har känsligt tandkött vid framtänderna i underkäken eller tandkött som dragit sig tillbaka lite?

• mamita64
    Anonym skrev 2009-12-08 14:46:44 följande:
    Idag har jag äntligen tagit mod till mig och ringt till tandläkaren. Har länge oroat mig över mina tänder och det som oroar mig mest är att tandköttet försvunnit lite på framtänderna i underkäken. Tandköttet känns även som tunnare och mer känsligt där, sedan kan jag ju inte låta bli att vara där med tngan hela tiden och då blir det mer ömt såklart. Har sån ångest över besöket och är rädd att de ska säga att det bara är att dra ut tänderna eller nåt i den stilen. Är dock nöjd med att jag äntligen tagit mig för att boka en tid. Jag är väldigt tandläkarrädd och det känns hemskt att gå dit men jag måste ju.
    Va bra att du beställt tid hos tandläkaren.
    Det måste vara jättejobbigt att ha tandläkarskräck och pga det inte kunna få tänderna omskötta.
    Jag har neddraget tandkött på många av mina tänder tyvärr. Säker en biverkning av många års rökande plus att jag äter ssri-preparat som ju torkar ut munnen.
    Har dessvärre inte råd att gå till tandläkaren, så det blir akutbesök när en tand värker eller en plomb lossnar eller liknande.
    Jag tror absolut inte att du behöver dra ut tänderna.
    Säkert kommer de att göra rent runt, ta bort tandsten tex och så får du nog tips om hur du ska borsta, kanske borstar du för hårt?
    Hoppas att du blir väl mottagen och att allt går bra.
  • Mimmlas

Jag har extrem tandläkarskräck.
    Och mina framtänder e avslagna, hela nu dock. Vilket gör att jag inte kan bita normalt i äpplen osv så jag skrapar med underkäken. Vilket gör att jag har väldigt tillbakadraget tandkött där.
    Ska börja med kbt för rädslan.

• mamita64
    Mimmlas skrev 2009-12-08 16:34:51 följande:
    Jag har extrem tandläkarskräck. Och mina framtänder e avslagna, hela nu dock. Vilket gör att jag inte kan bita normalt i äpplen osv så jag skrapar med underkäken. Vilket gör att jag har väldigt tillbakadraget tandkött där. Ska börja med kbt för rädslan.
    Oj stackare.
    Hoppas att kbt hjälper dej.
    Lycka till
  • Anonym

Bra gjort!
    Har också tandläkarskräck och kräks nästan när jag ser kuvertet med kallelsen i januari varje år.
    Jag får verkligen stålsätta mig för att inte ringa och avboka.

Lycka till

• Anonym (snart tandlös)

Mina tänder:
    *tandköttet dragit sig tillbaka,
    *de har gått sönder,
    * de har förlorat emaljen

Inom det närmsta året kommer min tandläkare söva mig och dra bort mina tänder.

Beror på både sjukdom, mediciner och ingen tandvård mer än akut vid utdragning eller lagning på 12 år.

• Anonym

Ojdå snart tandlös det lät ju inte alls bra, hur gammal är du och hur kan det blvit så illa? Nu när jag börjat känna efter känner jag att jag har en liten knöl ovanför någon tand i överkäken också :(, den är typ ovanför en tand jag rotfyllt kan det ha något med det att göra eller kan det vara något farligt tro?

• Anonym (snart tandlös)
    Anonym skrev 2009-12-08 21:15:10 följande:
    Ojdå snart tandlös det lät ju inte alls bra, hur gammal är du och hur kan det blvit så illa? Nu när jag börjat känna efter känner jag att jag har en liten knöl ovanför någon tand i överkäken också :(, den är typ ovanför en tand jag rotfyllt kan det ha något med det att göra eller kan det vara något farligt tro?
    Jag är 32 år och har varit nästan tandlös i lite över 1 år innan dess var det inte riktigt lika illa.

Beror mest på min sjukdom.

Är knölen öm?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-08 21:15:10 följande:
    Jag har haft en liten fistel (knöl) ovanför en tand. Den blev med jämna rum vätskefylld och då spänd, men tömde sig själv. Inget farligt.
    Den försvann efter en rensning och rotfyllning av en tand
  • Anonym

Vad är det för sjukdom du har snart tandlös? Nej knölen är inte öm och sitter ovanför en tand jag redan rotfyllt, dock har jag en tand bredvid som jag tappat en liten bit av och ibland är den tanden lite öm. Orolig att det skulle kunna vara cancer eller liknande.

• Anonym (snart tandlös)
    Anonym skrev 2009-12-08 22:27:24 följande:
    Vad är det för sjukdom du har snart tandlös? Nej knölen är inte öm och sitter ovanför en tand jag redan rotfyllt, dock har jag en tand bredvid som jag tappat en liten bit av och ibland är den tanden lite öm. Orolig att det skulle kunna vara cancer eller liknande.
    Hur ska jag säga utan att råka bli oanonym...
    en sjukdom pga brist på tex kalcium etc.
  • Anonym

Tror det är ganska vanligt med lite tillbakadraget tandkött. man kan prova att borsta "upp" det igen sa min tandläkare en gång. Ofta borstar man nog för hårt så det dras ner, men borsta mjukt och ta liksom nerifrån och upp. Alltså tandkött mot tanden, ej tanden mot tandkött. Vet inteo m det hjälper, för jag har inte försökt så mycket men jag har bara lite nerdraget tandkött.

• Anonym

Okej en rätt ovanlig sjukdom då.
    Jag vet ju inte riktigt hur mycket mitt tandkött dragit sig tillbaka då jag inte vet hur jag hade det innan. Nu fick jag ju nåt nytt att oroa mig för den här knölen i tandköttet, men jag har för mig att jag känt nåt liknande förut och då kan det väl inte vara något farligt.

• Mimmlas
    mamita64 skrev 2009-12-08 16:42:08 följande:
    Oj stackare. Hoppas att kbt hjälper dej. Lycka till
    Jo jag hoppas på det. De har prövat allt annars, lustgas lugnande you name it. Jag får panikångest varenda gång.
  • Anonym

ja det är läskigt det här med tandläkare, den här gången är jag dock mest rädd för vad hans ska säga och att det ska vara jätteilla med mina tänder, för jag vill inte tappa tänderna särskillt inte några av de som sitter långt fram

• Anonym (snart tandlös)
    Anonym skrev 2009-12-09 11:13:07 följande:
    ja det är läskigt det här med tandläkare, den här gången är jag dock mest rädd för vad hans ska säga och att det ska vara jätteilla med mina tänder, för jag vill inte tappa tänderna särskillt inte några av de som sitter långt fram
    www.primavi.se/fragel_tandlakare/qapost.cfm&subjectName=Tandk%C3%B6ttsskador

står längst ner

sv.wikipedia.org/wiki/Tandk%C3%B6tt

Om det leder till tandlossning så kan man ju sätta in en brygga eller enstaka tänder.
  • Anonym

tack för era svar och jag hoppas verkligen att det går bra för mig hos tandläkren och att jag slipper förlora några tänder. Den där knölen jag börjat oroa mig för är hård kan det inte vara typ brosk eller nåt sånt för det har man väl i munnen?

Svar på tråden tagit mod till mig och ringt tandläkaren