• MinMini

Gravid och julfest med jobbet - HJÄLP!

Hej

Jag är gravid i vecka 7 och så klart överlycklig. Men ett stort problem är att jag ska med jobbet på julbord i veckan och det är ingen som vet om att jag är gravid ännu. Vi kommer inte få reda på några detaljer om julbordet mer än vilken dag och tid och jag vet inte hur jag ska lyckas klara mig ur det här utan att någon får reda på det?

Alternativen jag hittills kommit på är:
    * Inte gå, sjukskriva mig
    * Gå men låtsas må dåligt och därför inte dricka någonting
    * Gå och försöka att smussla med vinglasen (dock något jag tror blir svårt när vi antagligen kommer vara hemma hos någon av dem på jobbet och alltså inte på restaurang)
    * Berätta hur det ligger till helt enkelt
    * Berätta för en person och be denna stötta upp mig på något sätt
    * Gå med men låtsas behöva köra hem tidigare

Några fler tips? Hur hade ni gjort? Jag tycker det är tråkigt att inte få gå med men inser att det kanske är så det får bli för att slippa allt krångel.

/Emma

• Svar på tråden Gravid och julfest med jobbet - HJÄLP!
  • Stårschan

Jag drack lättöl. Det ser likadant ut som starköl.

Stolt över att vara moraltant!
  • vill bli mamma 2009

Om ni är ett gäng vuxna personer så måste det väl vara flera som inte dricker? Det viktiga med ett julbord är väl inte att dricka sprit?

• vivianne

Ta bilen!

Alternativt: Låt bli att dricka och hoppas att ingen märker (folk är MYCKET mer egocentrerade än man tror så det har bättre odds än man kan tro). Om någon ändå frågar så ha något svar på lut. T.ex. att du fick huvudvärk innan och har ätit starka tabletter som någon läkarpolare skrivit ut eller något liknande som är svårt att argumentera mot. Eller helt enkelt att du inte är sugen ikväll!

• La Lola
    vill bli mamma 2009 skrev 2009-12-08 16:11:49 följande:
    Om ni är ett gäng vuxna personer så måste det väl vara flera som inte dricker? Det viktiga med ett julbord är väl inte att dricka sprit?
    Precis.
    Det är så himla konstigt det där....att man ska känna nån slags...skam(?) över att man inte dricker på en julfest med sitt jobb?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Stårschan
    La Lola skrev 2009-12-08 16:27:36 följande:
    Precis. Det är så himla konstigt det där....att man ska känna nån slags...skam(?) över att man inte dricker på en julfest med sitt jobb?
    Det är väl snarare det att kollegorna blir misstänksamma om de vet att man inte är den som spottar i glaset i vanliga fall... Och det är väl det man vill undvika tills det är officiellt.
    Stolt över att vara moraltant!
  • Sweetdreamer

Säg att du går på pencillin och inte får dricka.

• MinMini

Tack för era svar.

Problemet är att vi endast är tolv stycken på jobbet och känner varandra väl. Dessutom är de flesta mammor som ju vet och känner igen tecken från hur det var när dem var gravida. Vill inte att detta ska komma fram på en julfest. Det hade dessutom varit mycket lättare om det varit ett julbord på restaurang där alla hade mindre koll. Vet att man inte borde tycka att det är konstigt om man dricker något annat än alkohol men dem kommer garranterat lägga märke till det och ifrågasätta.

• La Lola
    Stårschan skrev 2009-12-08 16:30:45 följande:
    Det är väl snarare det att kollegorna blir misstänksamma om de vet att man inte är den som spottar i glaset i vanliga fall... Och det är väl det man vill undvika tills det är officiellt.
    Jo, men det är ju lika hemskt det.
    Att det måste finnas en anledning, tex graviditet, för att man avstår!
    Man kanske inte är sugen eller inte vill visa sig full (en gång till) inför sina kollegor?!
  • kosmosblomman

Jag skulle nog ha sagt; att jag har minst lika roligt utan alkohol/öl/vin...(för jag har det också)...Sen skulle jag låta bli den gravade laxen, det sa min barnmorska iaf...

Risken är kanske att man mår urk om man blandar alltför mkt (för det gör då jag även i icke gravidt tillstånd)...

Ha de gott vad du än bestämmer dig för :o)

• La Lola
    kosmosblomman skrev 2009-12-08 16:39:08 följande:
    Jag skulle nog ha sagt; att jag har minst lika roligt utan alkohol/öl/vin...(för jag har det också)...Sen skulle jag låta bli den gravade laxen, det sa min barnmorska iaf... Risken är kanske att man mår urk om man blandar alltför mkt (för det gör då jag även i icke gravidt tillstånd)... Ha de gott vad du än bestämmer dig för :o)
    Gravad lax kan man vara lite försiktig med på det offentliga julbordet om man inte vet hur färsk den är.
    Hemma har man mer koll så undvik inte den om du inte vill.
Svar på tråden Gravid och julfest med jobbet - HJÄLP!