• que

flyga och vänta tvillingar??

jag är gravid i v 13 m tvillingar..nu funderar vi på att spontant åka på en resa i jan/feb m våra två barn innan tvillingarna kommer?

men jag har ingen anning om hur de är m regler för att flyga när man är gravid??

tänkte passa på innan jag bli för stor.

nån som varit gravid och flygit?

• Svar på tråden flyga och vänta tvillingar??
  • leeena

ja,jag flög till kreta när jag var gravid med mina tvillingtjejer....Det var i Juni och de är födda i oktober så jag måste ju ha varit omkring v.20 någonting...Som jag minns så var det så att man behöver ett intyg från barnmorskan att man kan flyga,plus att man INTE får flyga efter en viss vecka (senare i graviditeten) för att flygbolagen inte vill riskerar några födslar ombord...
    Men som sagt ,jag flög och det var inga problem.Hör efter med din barnmorska och ev.med flygbolaget också!
    Grattis till tvillingarna

• que

leena
    tack för svar jag är nog omkring v 20-24 nån stans då beror på när vi boka..

känns de annorlunda/konstigt att flyga när man är gravid?
    haha dum fråga kanske

• ortwins

tom v 24 och resan får inte ta längre än 3, 5 t eller var det 4? reste till Spanien i v. 20- 21 och det var inga problem. Ta stödtrumbyxorna på bara.

• Matilda78

Det verkar vara väldigt olika beroende på med vilket bolag du ska åka. På sas hemsida står de att om man väntar tvillingar måste man ha läkarintyg om man flyegr efter vecka 28 och att man inte får flyga med dem de sista 4 veckorna. Sen var det även nåt om max 4-5 h.
    Ha en härlig resa!

• que

vet inte om de blir nån resa då eftersom jag inte får flyga mer än max 5tim...till lanzarote är de ju 6tim eller 5tim 50min:(

finns ju ingen värme närmare..

• Matilda78

Värt att kolla upp ändå. som jag skrev så verkar det olika på olika bolag. Du hittar säkert nåt. Kanske kan mellanlanda någonstabs?! Det handlar ju om 4-5 timmar i sträck som jag förstått det.

• frökenmumin

Jag pratade med min barnmorska om flygning när jag upptäckte att jag skulle få en försenad 30 års present, som innebar flygning. Till mig sa barnmorskan att det var fritt fram att flyga fram till vecka 28 precis som för gravida som väntar ett barn. Jag är i vecka 28 nu och detta var i början på november. Jag då gått fulla 22 veckor, hade inga problem med flygbolagen eller nåt sånt.

• que

frökenmumin

ok vad bra..fick du flyga hur länge du ville? jag menar enligt vissa bolag får man bara flyga max 4-5tim i sträck??

vi funderar på lanzarote och då är de ju 6tim?

• frökenmumin

Det där med tiden vet jag faktiskt inte riktigt vad som gäller, jag flög inte alls så långt. Från Stockholm till Riga närmare bestämt. Men det visste ju inte min barnmorska något om, hon nämde heller inget om någon speciellt flygtid. Så det ska du nog kolla med din barnmorska och eventuellt det flygbolag du ska flyga med. Tips! Min barnmorska skrev ut ett moderskapsintyg till mig inför resan, då risken kunde finnas att flygbolget kunde tro att jag hade gått längre tid än vad jag påstod eftersom magen helt klart är större nu när man väntar två . Så ett moderskapsintyg med ifyllt beräknat födelsedatum hade jag med mig

• ebbozz
    que skrev 2009-12-08 18:52:49 följande:
    vet inte om de blir nån resa då eftersom jag inte får flyga mer än max 5tim...till lanzarote är de ju 6tim eller 5tim 50min:(finns ju ingen värme närmare..
    vi ska till gran canaria... där är det hyffsat varmt och det tar väl 5 timmar om jag inte minns fel
  • gedansk

ska man ta extra kontakt med försäkringskassan om det skulle hända något? speciellt om det inte är ett EU land man funderar på att åka till?

• jonnsan83

vi ska också resa..vi skulle till thailand..men det får bli spanien istället=) väntar också twins=)

• gedansk

Kollade lite på olika bolag och en del verkar det som om man måste ha läkarintyg speciellt med tvillingar eller fler.

• jonnsan83
    que skrev 2009-12-08 18:52:49 följande:
    vet inte om de blir nån resa då eftersom jag inte får flyga mer än max 5tim...till lanzarote är de ju 6tim eller 5tim 50min:(finns ju ingen värme närmare..
     jag åker till thailnad om en vecka=) är dåi v18-19..kommer resa hem när jag är i v 23..det är 12 tim flyg. har prata med min läkare, han tyckte det var ok att flyga..=)
  • gedansk

hej
    Vi kommer inte att resa som planerat till Spanien då jag har haft två små blödningar är nu i vecka 22 : ( jag vill inte sitta på ett spanskt sjukhus om det sekulle hända något mera. Det blir att resa med knoddarna sedan effter BF.

Svar på tråden flyga och vänta tvillingar??