gravid m tvillingar och flyga??
hur åär de när man väntar tvillingar får man flyga??
jag är gravid i v 13 och vi tänkte flyga i jan /feb innan jag blir för stor med våra andra barn?
nån som flugit och varit gravid?
hur åär de när man väntar tvillingar får man flyga??
jag är gravid i v 13 och vi tänkte flyga i jan /feb innan jag blir för stor med våra andra barn?
nån som flugit och varit gravid?
ingen??puff
Tror det beror på hur långt gången du är. Kanske kan höra med mvc eller nåt? :)
Ja, det är klart du får flyga. Vet dock att några flygbolag har en frist för hur länge du får flyga(tex fram till vecka 35). Men det är inte nått problem att flyga så tidigt som i vecka 13.
Emmeliina
Ja ska höra med mvc...men tänkte att kanske nån här visste oxå?..så man vet om de bara är att lägga ner alla plamer eller+
Med tvillingar brukar det vara fram till v 32 man får flyga, men det varierar mellan flygbolagen så jag rekommenderar att du kollar deras hemsida. Det är också rekommenderat att ta med ett läkarintyg.
Buddha
tack för svar jag är i v 13 nu så när vi ska åka är jag omkring v20-24
Janlii
ok ska kolla upp skönt att hoppet inte är ute iaf
nån som vet om de känns konstigt annorlunda att flyga när man är gravid?
nåt man ska tänka på?
Stödstrumpor är verkligen att rekomendera om du ska flyga en lång sträcka.
Lycka till!
bara du flyger hem senast v 28, för efter det gäller inga försäkringar. Men i de allra flesta bolag får du flyga längre..
ok tack för svar:)
En annan sak som jag kom att tänka på var att jag tog med mig en kopia av min journal så att jag kunde visa den om jag behövde söka läkarvård (vilket jag inte behövde).
Så här står det på SAS sidor (Men olika bolag har som sagt olika vilkor). Prata också med din läkare, jag till exempel hade helt flygförbud de första 3 månaderna och sista 3.
När du är gravid med tvillingar, trillingar eller fler gäller följande regler vid flygresor med SAS.
Tolv till fyra veckor kvar till barnens beräknade ankomst:
Vid flygresa med SAS krävs ett speciellt medicinskt intyg (MEDIF). Resan måste även vara godkänd från SAS medicinska avdelning. Flygtiden mellan avgång och landning får inte överstiga fyra timmar.
Åtta till fyra veckor kvar till barnens beräknade ankomst:
Vi rekommenderar inte att du reser under denna period, och undantag kan endast göras i speciella fall.
Mindre än fyra veckor kvar till barnens beräknad ankomst:
Flygresor med SAS är inte tillåtna under denna period om du väntar tvillingar eller fler barn.
Intyg (MEDIF)
Speciellt medicinskt intyg (MEDIF) som ska vara underskrivet av läkare:
Hej!
Jag flög just fram och tillbaka till thailand och det visade sig där nere att jag var gravid med tvillingar. Själva flygresan gick bra men väl där nere fick jag läggas in på sjukhus för blödningar (jag tror INTE det hade något med flygningen att göra)
Se till att;
..du har försäkringspapper, försäkringsnummer och allt sådant i ordning.
..du har extra pengar OM något skulle hända och försäkringen inte betalas ut på en gång (ett dygn kostade över 40 000 baht, 10 000 kr på sjukhus) annars BEHÅLLER DE DITT PASS, vilket kan vara lite svårt att åka hem utan..
..du kollar upp innan var de har näsmsta klinik/sjukhus med ultraljud! För mig var det tre timmars resväg enkel resa, med blödning och hjärtat i halsgropen.
Allt gick bra för mig efter mycket om och men.