• EEJ

Duktig på primär och sekundär satslösning??? Se hit och hjälp mig!!

Jag ska ta ut orimär och sekundär satslösning på meningen

Christer Fuglesang berättar att han faktiskt aldrig har sett en startklar rymdfärja på nära håll

Primär:
    Christer Fuglesang = subjekt
    berättar= predikat
    att han faktiskt aldrig har sett en startklar rymdfärja på nära håll= direkt objekt

Låter det rätt??

Sen går vi vidare:
    att han faktiskt aldrig har sett en startklar rymdfärja på nära håll

Sekundär
    att = subjunktion
    han = subjekt
    faktiskt aldrig = ?????
    har sett = finit verb???
    en startklar rymdfärja på nära håll = ???

vidare:
    en startklar rymdfärja på nära håll

en startklar rymdfärja=subjekt
    På nära håll = sättsadverbial

vidare:
    startklar rymdfärja på nära håll

startklar =adjektivattribut
    rymdfärga= huvudord
    på = preposition
    nära= adjektivattribu
    håll= huvudord.

Phu.... HJÄLP! de med frågetecken fattar jag ingenting och egentligen är jag osäker på alltihopa!!

• Svar på tråden Duktig på primär och sekundär satslösning??? Se hit och hjälp mig!!
  • mindless

Du är helt rätt ute. Jag fyller bara på lite och ändrar några småmissar:
    Primär:
    Christer Fuglesang = subjekt
    berättar = predikat
    att han faktiskt aldrig har sett en startklar rymdfärja på nära håll= direkt objekt

Sen går vi vidare:
    att han faktiskt aldrig har sett en startklar rymdfärja på nära håll

Sekundär
    att = subjunktion
    han = subjekt
    faktiskt = satsadverbial
    aldrig = satsadverbial
    har = finit verb
    sett = infinit verb
    en startklar rymdfärja = direkt objekt
    på nära håll = rumsadverbial

[vidare:
    en startklar rymdfärja på nära håll

en startklar rymdfärja = subjekt
    På nära håll = sättsadverbial
    HÄR ÄR DU FEL UTE; DETTA ÄR INGEN SATS (SAKNAS FINIT VERB); HOPPA ÖVER DETTA LED]

vidare:
    startklar rymdfärja på nära håll

startklar =adjektivattribut
    rymdfärja= huvudord

på = preposition
    nära håll = rektion

vidare:
    nära = adjektivattribut
    håll = huvudord

Kom ihåg att man kan göra på olika sätt och argumentera för olika lösningar. Till exempel skrev jag att "på nära håll" är rumsadverbial, medan du skrev att det var sättsadverbial. Man kan säkert argumentera för båda varianterna. Ofta kan man dessutom nöja sig med att markera TRS-adverbial, och då har man garderat sig.

• Vill inte ha barn

Glöm inte att sätta ut verbfraser, nominalfraser och prepositionsfraser!

• mindless

Vill inte ha barn skrev 2009-12-08 21:57:40 följande:

Glöm inte att sätta ut verbfraser, nominalfraser och prepositionsfraser!
    Om det inte uttryckligen efterfrågas tycker jag gott man kan strunta i det. Blir bara plottrigt.
  • mindless

Och så kan jag passa på att rätta mig själv:
    Analysen av bisatsen är knappast att anse som en sekundär satslösning. Detta begrepp gäller snarare när man löser upp de olika fraserna i dess olika attribut osv.

• EEJ

Oj Oj tjejer tack så mycket, får jag ställa en fråga till?

OM ni skulle sätta in meningen

"Den som lever får se" i ett satsschema, hur skulle ni göra då?

Hur många satser innehåller den egentligen, en, tre?

Jag har suttit med den här så länge nu att jag börjar se i kors...

• mindless
    EEJ skrev 2009-12-09 08:01:25 följande:
    Oj Oj tjejer tack så mycket, får jag ställa en fråga till? OM ni skulle sätta in meningen "Den som lever får se" i ett satsschema, hur skulle ni göra då? Hur många satser innehåller den egentligen, en, tre? Jag har suttit med den här så länge nu att jag börjar se i kors...
    En sats innehåller ett finit verb. Meningen innehåller två, och det rör sig då om två satser.

Huvudsatsen är hela meningen: "Den som lever får se"

"Den som lever" = subjekt
    "får se" = predikat ("får" = finit verb; "se" = infinit verb)

"Den som lever" är en nominalfras med "den" som huvudord; "som lever" är en relativ bisats ("lever" är ju ett finit verb) och fungerar som attribut till huvudordet.
  • Vill inte ha barn

Satslösning är ett bra sätt att träna hjärnan på, annars vet jag inte om det är speciellt användbart...

• Mei

...men jäkligt imponerande! Kul att se folk kunna saker!

• EEJ

Vill inte ha barn skrev 2009-12-09 12:55:57 följande:

Satslösning är ett bra sätt att träna hjärnan på, annars vet jag inte om det är speciellt användbart...
    ha ha nä det är väl inget man använder varje dag, men för att bli SFI lärare så krävs det att man kan det iaf. Men när man suttit nog länge så blir man knäpp i skallen. Det blir jätterörigt, speciellt när man inte är jättebra på det till att börja med...
  • EEJ
    mindless skrev 2009-12-09 09:05:58 följande:
    En sats innehåller ett finit verb. Meningen innehåller två, och det rör sig då om två satser. Huvudsatsen är hela meningen: "Den som lever får se""Den som lever" = subjekt"får se" = predikat ("får" = finit verb; "se" = infinit verb)"Den som lever" är en nominalfras med "den" som huvudord; "som lever" är en relativ bisats ("lever" är ju ett finit verb) och fungerar som attribut till huvudordet.
    Jag tackar och bockar och kommer fram till att det där skulle jag aldrig fått till utan hjälp. Du r en klippa!
Svar på tråden Duktig på primär och sekundär satslösning??? Se hit och hjälp mig!!