• scrapparlotta

blodpudding, koka i mjölk???

Läste nånstanns att om man ska ge små blodpudding så ska den kokas i mjölk. Hur gör jag detta?? Skivar jag din i skivor som vanligt och bara kokar i mjölk eller?? Hur länge ska den kokas?? Vad serverar man till det i så fall?? Är det nån som vet??

• Svar på tråden blodpudding, koka i mjölk???
  • Jennie Brunflo

Jag skulle inte koka i mjölk.
    Mjölk hämmar järnupptaget ur blodpuddingen.

Skär blodpuddingen i bitar (fyrkanter) och koka i vatten. Superäckligt!
    Eller så skär du blodpuddingen i bitar och micrar den varm.

• scrapparlotta

nån annan som har kokat blodpuddingen i mjölk?? Eller är det som Jennie Brunflo säger att det hämmar järnupptaget? Men jag vet att jag läste det på nån sida på internet som just handlade om barnens mat, att man kunde koka det i mjölk.

• Jennie Brunflo

Mjölk hämmar järnupptaget...så är det ju bara.
    Det gäller vuxna och det gäller barn.
    C-vitamin gynnar upptaget.

VILL du koka i mjölk så gör det.

• Tanya

Som de andra säger så hämmar ju mjölk järnintaget och man rekommenderar inte att inte mjölkprodukter i samband med t ex blodpudding. Men det gäller ju större barn och vuxna.

Att man inte ska ge små blodpudding tror jag är just för att de inte ska få för mycket järn när de är väldigt små. Det kanske är därför som det ska kokas i mjölk, men jag är inte alls säker på detta. Har aldrig hört detta förut. Jag bara spekulerar lite. Får jag fråga vart du hört detta?

• scrapparlotta

jag läste det på Tasteline.com så sidan om barnens mat och där klickade jag mig vidare på mat för 8-12 månader. Och där står det i en kolumn om vad barnet nu kan prova. Där står det blodpudding kokt i mjölk.

• Gith

Har också läst i en broschyr från Vi föräldrar att man kan koka blodpudding i mjölk.

Svar på tråden blodpudding, koka i mjölk???