• ReJeKe

Hjälp, var hittar jag färsk jäst i Frankrike (Paris)?

Jag har hittat jäst i nästan alla affärer, Carrefour, E Leclerc, Super U, mm. Man hittar den på samma hylla som de färdiga bakverken, tårtor mm, däremot är förpackningen bara på 42 gram jämfört med den svenska som är 50 gram. Fast jag märker ingen skillnad när jag bakar, jag använder "bara" 42 gram även om det står 50 i receptet. Jag hoppas att du hittar den i din affär, Lycka till!

• ReJeKe

Ain: Ja jag har bakat med mjöl fluide och det fungerade bra, jag köpte också det av misstag en gång och använde det till bullar, jag fick dock använda lite mer mjöl än vanligt men resultatet blev bra ialla fall.

Jag håller med dig angående bakingredienserna, det är svårt att hitta och dyrt! Så när vi är i Sverige så passar jag på att ladda upp med bakpulver, vaniljsocker, pärlsocker, sirap, ströbröd och sist men inte minst bullpapper, jag kommer ihåg första gången jag skulle baka bullar i Frankrike och skulle köpa bullpapper och det enda jag hittade var små paket med 20 papper i och dyrt var det dessutom, så nu har jag hela skåpet fullt med svenska bullpapper

En fråga bara, vad har du i dina lussekatter? I Sverige använde jag alltid Kesella för att "katterna" inte skulle bli så torra, nu har jag slutat baka lussekatter för jag har inte hittat något som kan jämföras med kesella här, så hur gör du?

• ReJeKe

Tack för infon om vad du använder till dina lussekatter, fast då blir det nog inga lussekatter i år heller I och för sig har jag bara cirka en timme till Geneve men att bara åka dit för att köpa kvark känns lite onödigt för tillfället, men tack för tipset.....kanske till nästa år!

• ReJeKe

Jovisst finns det mycket att göra i Geneve, synd bara att jag redan har köpt alla julklappar, annars hade jag nog inte tackat nej till att åka till "utlandet" och shoppa!

Svar på tråden Hjälp, var hittar jag färsk jäst i Frankrike (Paris)?