• Anonym

Att känna att man kännt någon längre än vad man gjort

För några veckor sedan träffade jag en person - för första gången - och det kändes som att vi hade kännt varandra hur länge som helst. Vi pratade om allt möjligt utan att det kändes konstigt. Min fråga är nu - vad beror denna känsla på. Man hör ju andra som varit med om detta men ingen verkar veta orsaken ??? Skulle vara intressant att höra hur andra upplever det och vad det sedan har lett till - vänskap, förhållande ??
    Är det så att båda upplever detta ? Kanske svårt fråga att svara på men jag kan inte påminna mig om att jag upplevt detta så starkt tidigare och det som krånglar till det är att jag har en sambo och detta är en person av motsatt kön och jag vill inte trassla till något...Vill dock gärna ha en vänskaplig kontakt med denna person men vi träffades genom jobbet och det skulle kännas för flirtigt att föreslå en fika när jag redan har en partner... Hmmm...Hoppas någon kan räta ut mina frågetecken :)

• Svar på tråden Att känna att man kännt någon längre än vad man gjort
  • Anonym

Beror väl lite på om man känner en fysisk attraktion också - i så fall är det ju lite farligt..
    Att känna att man känt någon länge har väl att göra med att man är lika. Har samma värderingar, humor, samma referensramar. Att man har personkemi. Om det leder till vänskap eller förhållande beror nog som sagt på den fysiska attraktionen. Och i ditt läge beror det ju på huvuvida du älskar din nuvarande över allt annat, eller om du är villig att riskera din relation för en annan.

• Anonym (Samma här)

Hej

Ungefär samma sak hände mig i förra veckan. Jag har mejlat fram o tebax en stund med en kvinna här på FL. Vi bestämde att vi ville ses på riktigt och det gjorde vi. När vi träffades så var det som om vi känt varandra i tid och evighet, inga konstiga känslor alls. Kanske spelar det in att vi båda har barn och ligger i skilsmässa och vet på så sätt hur det kan vara.
    Vi bor 20 mil ifrån varandra så det kommer aldrig att bli vi, det är vi införstådda med. Däremot kände vi båda att vi kan bli riktigt goda vänner och har bestämt oss för att träffas igen.

Människan är av en komplex natur....

• Anonym (TS)

Det är inte så att jag vill riskera min nuvarande relation eller ge den här nya bekantskapen felaktiga signaler men jag kan inte riktigt släppa tanken eftersom det på något sätt klickade mellan oss.
    Vi har samma humor, samma jargong och vi hade en väldigt öppen dialog. Det kan ju vara så att han är en öppen person och bemöter alla på det sättet men just den där känslan av att vi kännt varann väldigt länge, har som inte varit med om det tidigare och jag funderar på om han också upplevde det så eller om det bara är jag ?

Kul "Anonym (samma här) " att du träffat någon sån person ! 20 mil är ju ingenting egentligen, om ni skulle vilja satsa på något mer än vänskap men det är ju inte fy skam att ha en riktigt nära vän heller :) Lycka till med den relationen och med skilmässan. Inte en lätt situation att vara i så det är ju riktigt trevligt att du hittat någon att ventilera det med !

Svar på tråden Att känna att man kännt någon längre än vad man gjort