• After Forever

Hur tidigt tycker ni man kan dammsuga på en vardag?

Ja som rubriken lyder, när tycker ni man kan dammsuga som tidigast en vardag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-09 07:32
    Menar om man bor i lägenhet. I hus antar jag det inte spelar någon större roll.

• Svar på tråden Hur tidigt tycker ni man kan dammsuga på en vardag?
  • Faile

Trollet Ludenben skrev 2009-12-09 07:40:16 följande:

Jag tycker 8 är okej att börja föra oväsen som att dammsuga på. Om kvartersvärden kommer och grejar, borrar eller liknande eller om det är andra utföranden i fastigheten så börjar det redan kl 7. Det är sällan tyst här på vardagmornar. Nu installerar de fiberoptik. Efter jul byter de alla fönster i detta huset och alldeles nyligen var de och tvättade fasader och målade balkongpelare. Om vår kvartersvärd är här och utför arbeten och grannarna gnäller kan de ju inte veta om det är han eller vi själva som väsnas. Men 8 på vardagar tycker jag är godkänt. Vardagar är arbetsdagar och då kan man inte räkna med att det ska vara tysta sovmornar halva förmiddagen.
    Nej, jag blir inte förbannad om någon börjar dammsuga kl 8. Men kan man vänta så tycker jag att 9 är en mer "grannvänlig" tid.
  • Fotavtryck

Trollet Ludenben skrev 2009-12-09 07:40:16 följande:

Jag tycker 8 är okej att börja föra oväsen som att dammsuga på. Om kvartersvärden kommer och grejar, borrar eller liknande eller om det är andra utföranden i fastigheten så börjar det redan kl 7. Det är sällan tyst här på vardagmornar. Nu installerar de fiberoptik. Efter jul byter de alla fönster i detta huset och alldeles nyligen var de och tvättade fasader och målade balkongpelare. Om vår kvartersvärd är här och utför arbeten och grannarna gnäller kan de ju inte veta om det är han eller vi själva som väsnas. Men 8 på vardagar tycker jag är godkänt. Vardagar är arbetsdagar och då kan man inte räkna med att det ska vara tysta sovmornar halva förmiddagen.
    "Vardagar är vardagar o då kan man inte räkna med att det ska vara tyst"

Vad är det för nått? Dom som jobbar natt då ska inte om möjligt få sova till kl 8 el 9?

Ok om det pågår renoveringar på fastigheten som är aviserade i förväg. Då kan man ju välja kanske att sova nån annan stans för att få sova ut på morgonen. Men att grannar ska börja föra oväsen kl7-8 tycker inte jag är rätt. Ja, om odm inte har aviserat till alla grannar innan att då o då får vi hem hantverkare som ska göra si o så i vår lgh. vi hoppas på överseende!
    Men det tror jag nog inte man får om man aviserar att "jag kommer börja damsuga i morgon kl 08. o dagen efter det o dagen efter det osv" då har man nog tilslut ingen bra grankontakt.
  • Trollet Ludenben
    Faile skrev 2009-12-09 07:42:50 följande:
    Nej, jag blir inte förbannad om någon börjar dammsuga kl 8. Men kan man vänta så tycker jag att 9 är en mer "grannvänlig" tid.
    Nu är det ju inte direkt så att jag dammsuger kl 8... det har jag oftast ingen ork till men jag tycker att det är okej att göra det. Men om jag måste dammsuga då så gör jag det. Har nog aldrig hänt iofs. Men det är så mycket liv och väsen här i alla fall så om jag några enstaka gånger eller om grannen några enstaka gånger dammsuger kl 8, det får man ta tycker jag. Jag är inte så känslig. Och är jag mot förmodan barnledig så vaknar jag inte av grannens dammsugare. Jag kopplar bort sånt och somnar om.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    Fotavtryck skrev 2009-12-09 07:45:25 följande:
    "Vardagar är vardagar o då kan man inte räkna med att det ska vara tyst" Vad är det för nått? Dom som jobbar natt då ska inte om möjligt få sova till kl 8 el 9? Ok om det pågår renoveringar på fastigheten som är aviserade i förväg. Då kan man ju välja kanske att sova nån annan stans för att få sova ut på morgonen. Men att grannar ska börja föra oväsen kl7-8 tycker inte jag är rätt. Ja, om odm inte har aviserat till alla grannar innan att då o då får vi hem hantverkare som ska göra si o så i vår lgh. vi hoppas på överseende! Men det tror jag nog inte man får om man aviserar att "jag kommer börja damsuga i morgon kl 08. o dagen efter det o dagen efter det osv" då har man nog tilslut ingen bra grankontakt.
    Man kan inte ta hänsyn till de som jobbar natt hela tiden. Jobbar du natten har du nyss kommit hem och lagt dig när kl är 7-8. Ska jag då vänta hela dagen tills du vaknat innan jag ska dammsuga. Om jag dammsuger kl 10 då blir nattjobbaren arg för det.
    Och nej, det är inte aviserat i förväg med alla fastighetsrenoveringar.
    Bor man i lägenhet får man acceptera visst ljud, så är det.
  • lillie

Oj! Jag tycker man kan börja dammsuga klockan 07.00. Jag bor i lägenhet och har aldrig nånsin hör en dammsugare genom väggen/golvet/taket. Tror inte det hörs så mycket faktiskt.

• Trollet Ludenben
    lillie skrev 2009-12-09 07:52:47 följande:
    Oj! Jag tycker man kan börja dammsuga klockan 07.00. Jag bor i lägenhet och har aldrig nånsin hör en dammsugare genom väggen/golvet/taket. Tror inte det hörs så mycket faktiskt.
    inte jag heller ärligt talat... har aldrig hört mina grannar dammsuga. Antingen så gör dom det aldrig eller så är det inte så lyhört.
  • Fotavtryck

Trollet Ludenben skrev 2009-12-09 07:52:40 följande:

Man kan inte ta hänsyn till de som jobbar natt hela tiden. Jobbar du natten har du nyss kommit hem och lagt dig när kl är 7-8. Ska jag då vänta hela dagen tills du vaknat innan jag ska dammsuga. Om jag dammsuger kl 10 då blir nattjobbaren arg för det.Och nej, det är inte aviserat i förväg med alla fastighetsrenoveringar.Bor man i lägenhet får man acceptera visst ljud, så är det.
    Kom just på att en av anledningarna till att vi flyttade till villa vara att slippa grannarna som bor i lgh. Otroligt vad vissa kan skita i att visa hänsyn o bara trippa omkring i sin egen värld.
  • lillie
    Fotavtryck skrev 2009-12-09 07:59:03 följande:
    Kom just på att en av anledningarna till att vi flyttade till villa vara att slippa grannarna som bor i lgh. Otroligt vad vissa kan skita i att visa hänsyn o bara trippa omkring i sin egen värld.
    Trippa omkring i sin egen värld är väl just det man gör i villa . Vi flyttade från villa till lägenhet och tycker det är mysigt med den lilla grannkontakten som finns.
  • Trollet Ludenben
    Fotavtryck skrev 2009-12-09 07:59:03 följande:
    precis!! skitbra gjort av er tycker jag. Ni insåg att lägenhet var inget för er eftersom ni inte kan acceptera att grannarna inte tassar på tå och ni flyttade till hus. Så man ska göra tycker jag. I lägenheter, där har man grannar. Där finns hyresregler. Här säger reglerna att det ska vara tyst i fastigheten mellan kl 23:00-06:00. Då bryter jag inte mot reglerna om jag dammsuger kl 8 för det är tillåtet. Om du har egna gränser om när det är okej att dammsuga som inte stämmer med hyresreglerna så är det klokt av dig att inse att hus är mer din grej
  • ignatius

Jag hade inte blivit upprörd så länge de dammsugar efter sju. Det är ju inte en slagborr det handlar om utan en dammsugare.

Från vissa människor är en förolämpning den bästa komplimangen man kan få.
  • Fotavtryck
    Trippa omkring i sin egen värld är väl just det man gör i villa . Vi flyttade från villa till lägenhet och tycker det är mysigt med den lilla grannkontakten som finns.
    Ja smaken är som baken.
    Men där vi bodde i lgh sa man knapt hej till varandra när man sågt i porten.
    Allar minst lånade man smör o socker av varandra.
  • lillie
    Fotavtryck skrev 2009-12-09 08:05:15 följande:
    Ja smaken är som baken. Men där vi bodde i lgh sa man knapt hej till varandra när man sågt i porten. Allar minst lånade man smör o socker av varandra.
    Vad trist. Här hälsar alla och stannar gärna och pratar en stund. Låna smör och socker har jag inte behövt göra än men visst finns det grannar jag skulle kunna ringa på hos i så fall.
  • Faile

Trollet Ludenben skrev 2009-12-09 08:04:22 följande:

precis!! skitbra gjort av er tycker jag. Ni insåg att lägenhet var inget för er eftersom ni inte kan acceptera att grannarna inte tassar på tå och ni flyttade till hus. Så man ska göra tycker jag. I lägenheter, där har man grannar. Där finns hyresregler. Här säger reglerna att det ska vara tyst i fastigheten mellan kl 23:00-06:00. Då bryter jag inte mot reglerna om jag dammsuger kl 8 för det är tillåtet. Om du har egna gränser om när det är okej att dammsuga som inte stämmer med hyresreglerna så är det klokt av dig att inse att hus är mer din grej
    Fast det handlar ju inte bara omvad som är tillåtet.
    Jag skulle inte bli glad om någon börjar borra kl 21 på kvällarna trots att det är tillåtet. Jag kan förstå om man inte har någon annan möjlighet och ändå måste få det gjort.
    Men vet jag att grannen är ledig hela helgerna och ändå väljer att borra kl 21 vardagkvällar hade jag blivit skitförbannad.
  • ignatius
    Faile skrev 2009-12-09 08:11:59 följande:
    Fast det handlar ju inte bara omvad som är tillåtet. Jag skulle inte bli glad om någon börjar borra kl 21 på kvällarna trots att det är tillåtet. Jag kan förstå om man inte har någon annan möjlighet och ändå måste få det gjort.Men vet jag att grannen är ledig hela helgerna och ändå väljer att borra kl 21 vardagkvällar hade jag blivit skitförbannad.
    Jag tycker inte att det har med saken att göra att grannen är ledig hela dagarna. Om man får borra kl.21 har ingen mindre rätt att göra det än någon annan. Lika lite som att det är en ursäkt att borra efter 22.00 bara för att man inte är hemma förrän då.
    Från vissa människor är en förolämpning den bästa komplimangen man kan få.
  • Trollet Ludenben
    Faile skrev 2009-12-09 08:11:59 följande:
    Fast det handlar ju inte bara omvad som är tillåtet. Jag skulle inte bli glad om någon börjar borra kl 21 på kvällarna trots att det är tillåtet. Jag kan förstå om man inte har någon annan möjlighet och ändå måste få det gjort. Men vet jag att grannen är ledig hela helgerna och ändå väljer att borra kl 21 vardagkvällar hade jag blivit skitförbannad.
    kl 21 har jag borrat många gånger. Att det finns grannar som tycker det är okej och att de finns de som INTE tycker det, det är så det är. Man kan inte göra alla nöjda. Borrar jag kl 19, då är det en arg småbarnsmamma som fått läggningen förstörd av borrandet. Är det kl 12 på dagen så förstör jag middagssömnen för nåt annat barn. Alltid är det någon man ger missnöje.
    Mina grannar har en gnisslande dörr som de öppnar kl 6 på morgonen. Orka bry sig om vad grannarna har för sig liksom så länge det inte partajas hela nätterna för det är inte tillåtet enligt reglerna.
Svar på tråden Hur tidigt tycker ni man kan dammsuga på en vardag?