Pormoicheia skrev 2009-12-13 13:58:32 följande:
¨Men syskonbarn och småsyskon hör sällan till "vardagsfamiljen" på samma vis som bonusen gör (även om de bor bara vv).Bara för att ett barn for mer/fler julklappar behöver inte det betyda att det blir orättvist. Och som du skrev själv. "barn MÅSTE lära sig att man kan inte få allt, och man kan inte vara med på allt, och faktiskt stå tillbaka vissa ggr, oavsett om det är bonus eller bio!"Nu har jag dålig insikt i den normala bonusfamiljen. Men visst får bonusen ofta fler julklappar i slutändan då han även får ifrån släktingarna på sin mammas sida. Men varför haka upp sig på mängden julklappar eller summan pengar?Är det en så hemsk stor skillnad på mängden så kan väl bonusbarnet få öppna de som liksom "överstoger" grundbeloppet ur åsyn av de andra barnen. Barn är inte dumma och kan säkert förstå om man bara förklarar för dem att deras yngre (halv)syskon är för små för att förstå varför han/hon har lite fler julklappar än dem.För att vända på det. Varför skulle jag_inte_ ge julklappar till min bonus?Köper jag julklappar enbart till mina biologiska barn så är det ju jag som är orättvis och favoriserar mina egna barn. Vill jag ha en hållbar familjesituation måste jag, från mitt håll, behandla barnen lika och ge lika mycket åt varje håll för att visa att alla barnen är lika värda.Inte undra på att bonusbarn ofta "beteer" sig och inte gillar sina bonusmammor om de alltid får mindre (av individerna) bara för att de faktiskt har en annan ruiktig mamma de får saker av.Barn bryr sig inte i grunden om att få många julklappar, men givetvis vill de få av alla som liksom hör till familjen.
så vi ska sätta våra bägge särkullbarn i var sitt rum där dom kan öppna sina paket i smyg framför dom andra så att inte dom ser att dom har fått mer?
och som du skrev "kan säkert förstå om man bara förklarar för dem att deras halsvsyskon är för små för att förstå"
- Men vad gör man när halvsyskonen blir äldre och dom inte alls är för små för att förstå?
kan inte du berätta för mig vad du skulle säga till ditt barn som kanske är 10 år, när han/hon frågar- varför får pelle lika mycket som jag när han får utav sin mamma med, varför köper både du,pappa och hans mamma julklappar när jag bara får från dig och pappa? jag vill ju också ha lika mycket som pelle!
vad skulle du säga då?
sen beror det mycket på hur barnen beter sig-vissa barn ÄLSKAR att riktigt gnugga in i ansiktet på sina halvsyskon om allt som dom fått göra och allt som dom har fått som inte halsvsyskonen har fått!
jag anser att det är mest rättvist om man gör som vi gör, pappan lägger sin del, och mammorna lägger sin del, då blir det iaf någolunda rättvist från föräldrarnas sida sett. sen att bonusbarnet får mer julklappar från mammans sida av släkten än vad mina biologiska gör, ja det är ju inget vi kan göra något åt! och det har barnen mycket lättare för att acceptera då dom julklapparna han får utav dom släktingarna är några som mina barn inte har något släktskap med.
men att ge ett barn så mycket mer än alla andra barn godkänner jag inte, precis som jag inte godkänner att mitt särkullbarn får dubbelt så mycket som mina andra bio barn!
jag skulle ALDRIG köpa till mitt särkullbarn julklappar för 4000kr som är från mig och hans pappa, och låta han sitta och öppna dessa framför dom andra barnen som bara får för 2000kr. och att låta han gömma sig med julklapparna skulle heller inte funka då barnen snabbt ser om det tillkommit något nytt i hemmet!
och jag skulle tänka precis likadant om mitt särkullbarn firade varannan jul hos sin pappa, då skulle även han få för en mindre summa här hemma jämfört med sina halvsyskon!