• Blå Flygare

Religösa inslag på dagis

Vår dotter går på kommunens förskola, en förskola utan inriktning. Hon har 3 helt underbara fröknar, de är verkligen fantastiska. Men nu när det blivit juletider har något hänt.

De sjunger sånger om att spöken inte finns, de lär barnen att monster inte finns.

Men nu gör de julkrubba och lär ut julsagan. Till samma barn de kämpar med att få att förstå att spöken inte är riktiga trots att de sett spöket laban på tv...

Varför ska julen förknippas med kyrkan? Om den ska göra det så lär åtminstone ut sanningen. Folk firade jul innan de blev kristna. Kyrkan försökte förbjuda det, men utan resultat. Då bestämde de att jusus föddes under den helgen så kom kyrkan runt hedonismen i det hela.

Nu vill jag ha tips på hur jag på ett bra sätt kan ta upp detta med fsk. De är redan mitt inne i julkrubban, så det är väl lite svårt att ändra den delen. Men hur får jag fram att de får tänka sig för. Att fsk inte ska lära ut religion. Jag har innan sagt att det är helt ok att dottern deltar i julaktiviteter på dagis fast vi är kristna. Vi firar ju jul hemma! inte trodde jag när jag sa det att de skulle inkludera jesus o co på en allmän kommunal fsk.

Undanber mig hetsig debbat från kristna, jag vill bara ha tips om det jag bett om.

• Svar på tråden Religösa inslag på dagis
  • ÅÅsaGGåsa

Tycker att du överdriver. Jul är en kristen tradition, varför skulle det vara fel att lära ut vår historia? Att berätta varför vi firar våra helger anser jag vara helt ok. Till dessa helger hör vissa artefakter, exempelvis julkrubba, tomtar och ljus. Att berätta för barnen om detta är knappast samma sak som att undervisa dem i religion. Men upplever du att personalen försöker överföra en tro på barnen så är det naturligtvis en annan sak. Men så verkar det inte vara, om man läser det du skriver.

• Flickan och kråkan

Mitt tips är att utgå från läroplanen. Nu jobbar jag med äldre barn men det är ju skillnad på att berätta/undervisa OM religiösa traditioner och bruk, och att berätta/undervisa I religiösa traditioner och bruk. Kan inte Lpfö98 eftersom jag inte arbetar på förskolan, men borde finnas något där kan jag tycka.

Jesus och kompani, liksom spöken och tomtar kan vara helt ok....beror ju liksom på HUR man behandlar temat, VILKEN utgångspunkt man har

• Lena

Problemet är väl snarare om de itne gör samma sak med andra viktiga högtider.

• Blå Flygare

Fast jul är en hedinisstisk tradition, varför är det alltid den kristna som ska läras ut?

Och för så små barn är frökens ord lag. För så små barn finns inte skillnaden mellan att lära sig om kristendom och att bli undervisad (indoktrinerad) i den. Visst kan hon lära sig annat sen, man kan ju hoppas att hon inte tror på tomten som vuxen, men jag vill inte att de spär på...

• 071001

Jag hade inte brytt om detta ts. Tycker att det är så farligt alls.

• Arctura

Om du är helt emot det, så måste du ju säga det till de anställda!! Rak komunikation är helt klart bäst! Sen tror jag inte att de kommer sluta bara för din skull?? Detta är helt naturligt på förskolor runt om i vårt land. Tror inte att de anställda menar att "undervisa i relion" utan de berättar bara "historian" på detta sätt.... lixom man gör på alla andra traditioner....Det är lixom svårt att göra alla nöjda & glada! Några vill inte att man ska dansa runt midsommarstången, gå på påskkanerval, fira födelsedagar, leka ute när det är 10-grader osv ALLA är olika och har olika tänk!

Men rak komunikation till de anställda är mitt tips!!!

• lottan81

Jag förstår hur du känner/reagerar.
    Men tyvärr är detta något som verkar ingå i läroplanen... dvs detta kommer hålla på även i skolorna.

Du får nog helt enkelt göra som mig o förklara vad du tror/tycker mm i denna fråga.
    Men vi firar jul... fast de e mera för o träffa släkt o äta god mat tillsammans inte för o "hylla" gud eller jesus.
    Dock har vi en präst i våran släkt som ber mm men vi säger NEJ TACK varje gång o börjar käka mm.. precis som vanligt.

Min dotter ifråga sätter till o med sina lärare ang gud/jesus o hur dom kan vara så säkra på att det är som dom påstår mm.
    O jag har gjort klart o tydligt för dom att jag inte tror på detta, men det står att dom ska lära ut detta så man får väl tyvärr acceptera det men som sagt göra klart för barnet/barnen vad man själv tycker.

• Sencha
    Blå Flygare skrev 2009-12-09 11:19:59 följande:
    Jag har innan sagt att det är helt ok att dottern deltar i julaktiviteter på dagis fast vi är kristna.
    Då tror jag att det tycker att de har kollat av med er att detta är OK. Julkrubba, "julsagan" etc tror jag är precis vad som avses med julaktiviteter. Så om ni har sagt att det är OK att hon deltar i julaktiviteter så skulle i alla fall jag uppfatta det som att ni sagt att dessa saker är OK.

Om ni INTE tyckte att det var OK så skulle jag nog förväntat mig att ni förtydligat vilka aktiviteter som inte var OK när frågan kom upp - och det verkar den ju ha gjort?
  • ÅÅsaGGåsa
    Blå Flygare skrev 2009-12-09 11:41:24 följande:
    Fast jul är en hedinisstisk tradition, varför är det alltid den kristna som ska läras ut?Och för så små barn är frökens ord lag. För så små barn finns inte skillnaden mellan att lära sig om kristendom och att bli undervisad (indoktrinerad) i den. Visst kan hon lära sig annat sen, man kan ju hoppas att hon inte tror på tomten som vuxen, men jag vill inte att de spär på...
    Nej så är det inte. Tidigare så har ljushögtider firats vid denna tid. Men nu är det ju över 1000 år sedan den hedniska religionen försvann och ersattes av kristendomen. Jul firas pga kristifödelse. Att lära sig om kristendom och traditioner är en sak och indoktrinering en helt annan.
  • Blå Flygare

Tack för alla svar. Jag ska ta upp detta. Fråga vad syftet med krubban är och hur det går ihop med läroplanen och skollagen. Jag har ju inte varit med och sett hur de talar kring det hela. Jag bara reagerade när dottern var så glad att hon öppnat paket med säng i och en kille ett paket med en bäbis i, och fröken direkt tog bort glädjen genom att insistera på att det var en krubba och jesusbarnet. Detta var vid hämtning o dottern berättade om dagen. Kändes så konstigt, berättelsen blev viktigare än glädjen...

Svar på tråden Religösa inslag på dagis