Religösa inslag på dagis
Vår dotter går på kommunens förskola, en förskola utan inriktning. Hon har 3 helt underbara fröknar, de är verkligen fantastiska. Men nu när det blivit juletider har något hänt.
De sjunger sånger om att spöken inte finns, de lär barnen att monster inte finns.
Men nu gör de julkrubba och lär ut julsagan. Till samma barn de kämpar med att få att förstå att spöken inte är riktiga trots att de sett spöket laban på tv...
Varför ska julen förknippas med kyrkan? Om den ska göra det så lär åtminstone ut sanningen. Folk firade jul innan de blev kristna. Kyrkan försökte förbjuda det, men utan resultat. Då bestämde de att jusus föddes under den helgen så kom kyrkan runt hedonismen i det hela.
Nu vill jag ha tips på hur jag på ett bra sätt kan ta upp detta med fsk. De är redan mitt inne i julkrubban, så det är väl lite svårt att ändra den delen. Men hur får jag fram att de får tänka sig för. Att fsk inte ska lära ut religion. Jag har innan sagt att det är helt ok att dottern deltar i julaktiviteter på dagis fast vi är kristna. Vi firar ju jul hemma! inte trodde jag när jag sa det att de skulle inkludera jesus o co på en allmän kommunal fsk.
Undanber mig hetsig debbat från kristna, jag vill bara ha tips om det jag bett om.