• Pochahontas

Hjälp med tips att dölja en dörr!

Har funderingar på att fixa till sonens rum. Tänkte få lite coolare tonårsstuk på det nu. Men jag har ett stort problem. På en av väggarna är där två dörrar in till var sitt förråd. Det begränsar möbleringen väldigt mycket.

Helst skulle jag vilja ställa sängen vid den väggen, men den hamnar då framför den ena dörren. Det kan ju se lite konstigt ut. Det är inget förråd vi går in i särskilt ofta, så det gör inget att vi får skutta över sängen. Men dörren öppnas mot sängen, så den tänkte jag ta bort.

Jag vill dölja dörröppningen på ett snyggt sätt. Men inte stänga igen, för då kommer vi ju inte in alls. Första tanken var ett draperi i dörröppningen, men det ser inte särskilt "coolt" ut.

Nu hoppas jag på smarta tips!

Har ni bilder på tonårsrum i allmänhet så får ni jätte-jättegärna tipsa mej med dom också.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Svar på tråden Hjälp med tips att dölja en dörr!
  • Deiia

Marimekkos tyg Moments gillar jag:
    www.darlings.se/
    Det blir inte så mycket draperi över det för det ska inte rynkas utan sitta slätt uppifrån taket.

Eller så sätter du draperi på HELA väggen (över båda dörrarna) ända uppifrån taket.

Annars kanske du kan göra en skjutdörr av liggande panel och sätta ett runt fönster i.............

• Tanka

Sätt en spegelskjutdörr framför så gör den nytta också. Eller så kan man ta en vikskärm - svartmålade eller klädd med ett tufft tyg. Skärmen är ju flexibel. Eller bambujalusi från IKEA med en stoooor palm el likn framför.

• Pochahontas

Deiia: Jättefint tyg, men INTE min prisklass... Möjligtvis ett billigare tyg och - som du sa - draperi hela väggen.

Tanka: Skjutdörr blir också lite dyrt, tyvärr, och palmen går bort, för det är så att jag vill ha sängen vid den väggen där det nu är en dörr...

Kanske Blocket har skjutdörrar...

Eventuellt kan man ju slå ut väggen lite mellan de två förråden, men då mister man ju väggförvaring. Inte lätt det här... Helst vill jag bara dölja dörren på nåt tufft sätt.

• Butterscotch
    Pochahontas skrev 2009-12-10 17:31:10 följande:
    Skjutdörr blir också lite dyrt, tyvärr, och palmen går bort, för det är så att jag vill ha sängen vid den väggen där det nu är en dörr...Kanske Blocket har skjutdörrar...
    Det går väl ganska enkelt att göra egna skjutdörrar annars, och då kan du även måla/tapetsera dem likadant som väggen så att de smälter in så mycket som möjligt. Vet inte vad själva upphängningsanordningen (skena + fästen) kan tänkas kosta dock.
  • Pochahontas

Tyvärr har jag väldigt lite vägg sidan om dörren, så där finns liksom inte plats att skjuta en dörr åt sidan...

• Wavva

Tyg tycker jag fortfarande... Jag har gjort så med 2 dörrar till krypvind. Ser ut som snygg väggbonad mest.

• Ann Nelly

Gör en stor tuff tavla av en tunn spånskiva med lite större mått än dörren.
    Går ju även att limma/spika fast kantlister runt för att ge mer "tavelkänsla".
    Sätt upp krokar i takhöjd och "häng upp" tavlan på dessa. Då är det bara att haka av skivan när ni ska in i utrymmet.
    Om ni vill undvika att skivan "slår" mot väggen så är det bara att klistra dit en ram av tätningslister (såna där tunna för fönster, inte dyra) på baksidan av tavlan.
    Det som är bra är att det bara är att måla om skivan när sonen tröttnat på motivet.
    Köp sprayfärger och gör en graffiti-tavla, borde väl passa en tonåring :)

Lycka till!

• AnniPanni

Är förråden på samma sida? Då skulle jag försöka riva ev vägg mellan de och göra ett stort förråd (om det går!) och ta bort den dörren som är i vägen för sängen. Annars kan man ju dölja den mesta med tex tyg eller varför inte en häfftig fototapet

• Pochahontas

Ni har bra idéer allihop Det är svårt att bestämma sej, bara...

Dom är på samma vägg - förrådsdörrarna - i sonens rum, men jag kan inte riva mellanväggen för då mister jag väldigt mycket förvaring där inne som jag behöver...

Jag tar till mej alla tips och råd, så fortsätt gärna tipsa, så får vi se vad det blir i slutändan.

• Lonicera

En vepa i lämplig bredd och tjocklek, eller en (tras)matta?
    En stor anslagstavla i gjutväv på en träram (lätt att lyfta bort om man ska in i förrådet)?

• neelliee

Vad vill killen själv ha? Du har fått många bra tips på hur man kan gömma dörrar, men flera idéer känner jag är lite för barnsliga eller "medelåldersaktiga" för att passa en ung kille.

Stor supporterflagga säger jag, om det är en kille på väg mot tonåren.
    Eller tapetsera in dörren med en cool tapet. Sätt alltså en tuff tapet på hela väggen och över dörren, så att dörren "smälter in" i tapeten.

• Pochahontas

Jag kan säkert använda mej av nåt av era tips. Ska bara bestämma mej. Det är ju inte bara det att jag vill att dörren ska smälta in, jag vill dölja den helt så jag kan möblera framför utan att det ser konstigt ut.

• Lonicera

En spännande lönndörr kanske?

Eller satsa på någon typ av förvaringslösning:
    * Man kan t ex sätta upp hyllplan på dörren och runda av dem på kortsidan så att dörren kan öppnas. Om man målar allt i samma färg så kommer det att se ut som en hylla.
    * Sätt fast ett tygstycke i dörrens överkant. På tygstycket kan du ha förvaringsfickor i olika storlekar för olika småprylar.

• Pochahontas

Klematis: Det där med förvaring gillade jag skarpt. Om jag t.ex skulle få för mej att ha sängen framför dörren, så kan jag ju göra nån form av förvaring som hängs upp och lätt kan plockas ner om jag behöver komma in i förrådet. Det är ju som sagt inte ofta jag är i förrådet, men någon gång i bland så...

Eventuellt så skulle jag ju kunna göra förvaringen på hård baksida så det blir lite stabilt. Och så klä den med tyg och göra smarta fickor eller liknande.

Svar på tråden Hjälp med tips att dölja en dörr!