lussekatter
Är det någon som vill dela med sig av sitt bästa recept på lussekatter? Ska baka till helgen och vill verkligen lyckas, tack på förhand.
Är det någon som vill dela med sig av sitt bästa recept på lussekatter? Ska baka till helgen och vill verkligen lyckas, tack på förhand.
Kolla "sju sorters kakor", man rör i smör, socker ägg och saffran efter jäsning. Var snål med mjöl och slösa med saffran -blir jättebra!
Tack! ska prova det!
Det finns en hel del tips som gör lussekatter saftigare och godare.
Tips nr. 1 Använd smör, inte margarin. Det blir skillnad!
Tips 2. Smält inte smöret utan låt det ligga framme och bli rumsvarmt och klicka ner det i smeten. Smält smör binder mer mjöl.
Sen finns det de som föredrar att byta ut en del av smöret mot kesella.
Arbeta degen länge så att gluten frigörs och binder gasbubblorna så jäser degen bättre, och blir fluffigare.
Lägg russinen i blöt så de hinner dra åt sig vätska, annars drar russinen ur vätska ur bullarna.
Spraya vatten på bullarna när de kommit in i ugnen.
det är en del av tipsen jag kommer på nu.
Ha inte inne bullarna för länge i ugnen. Följ inte tiden i receptet utan titta på bullarna. Så snart de fått "lite" färg ska de ut ur ugnen.
Ja, och ha inte i mer mjöl än nödvändigt.
hur goda och saftiga som helst!
majasmat.wordpress.com/2009/11/22/lussebullar/
Tips när det gäller mjöl är dinkel och Manitoba cream. Det är vetesorter men dinkel binder mer vätska vilket gör bröd/bullar saftigare och Manitoba cream har högre proteinhalt vilket ger "segare" deg som håller fukt och gasblåsorna bättre. Det ska dock bearbetas länge innan jäsning för att få rätt effekt.
Men när det gäller Kesella så är jag inte så imponerad. Många säger att det gör de saftigare, men jag tycker tvärtom. Man blir ju tvungen att tillsätta desto mer mjöl...