• Midsommarkrans

Hur sy gardiner av tyg som krymper vid tvätt???

Äntligen ska jag sy julgardiner av de tyger som jag beställt från Jotex. Men innan jag börjar undrar jag hur ni andra gör om det står att tyget tex krymper 7% vid tvätt. Lägger ni då till 7% på tyget när ni syr gardinen? Eller tvättar ni tyget innan ni klipper och syr? Jag kommer inte ihåg hur jag brukar göra, det var ett tag sedan sist...
    Hoppas att ni kan hjälpa mig! Jag vill ju att det ska bli bra!

• Svar på tråden Hur sy gardiner av tyg som krymper vid tvätt???
  • missteddy

jag trättar alltid tyg innan just för de kryper

• versan

Tvätta först & klipp & sy sen.
    Risken är annars att dom blir rejält snea om du syr dom otvättade.

• Nyfiken gul

om det bara ska sys enkla längder och kappor brukar jag lägga till någon decimeter för att inräkna krympning. Så då syr jag före jag tvättar.

Om jag ska göra något mer avancerat i gardinväg som kräver lite mer precision och exakta mått så tvättar jag tyget först. Tex om jag ska sy på band, spetsar, göra ballonggardiner eller sy snibbar och volanger.

• Midsommarkrans

Tack snälla ni!
    Detta är bara enkla längder (kappan är klar) som ska sys, undra om jag vågar göra som dig, Nyfiken gul? Kruxet är nämligen att jag har fem meter i ett och samma tygstycke, kanske inte är det lättaste att handskas med när det är tvättat och ska strykas...
    Vad säger ni, kanske bäst att tvätta tyget i alla fall?

• Elli47

Jag måste erkänna att jag tvättar aldrig gardiner, istället vädras de ordentligt.

Svar på tråden Hur sy gardiner av tyg som krymper vid tvätt???