• The Black Lady

En fråga om blancolån på banken

Min vän är inte här på familjeliv men har en fundering som jag inte kan svara på... Kankse någon av er kan svara?

Hon har fast jobb, även hennes man har fast jobb, de har en gemensam ekonomi på 41.000 kr efter skatt. Inga betalningsanmärkningar... 2 barn.

De bor i hyreslägenhet en en hyra på 6300 kr.

De har en massa småkrediter överallt på ca 750.000 kr som de klarar av att betala utan problem....

MEN... nu undrar de om de har någon chans att gå till banken och få allt samlat i ett och samma lån, som givetvis ger en lägre månadskostnad...

Men har de en chans att få ett blancolån på så högt belopp??

• Svar på tråden En fråga om blancolån på banken
  • Kjell2

Spontant säger jag att det blir svårt med en så pass stor summa som 750 000 kr. En bit på väg kan det säkert låna och betala av de sämsta krediterna.

Ett tips är att be föräldrar/släkt om hjälp som har en obelånad säkerhet, t ex ett hus. Be föräldrarna låna på huset. Låna sen pengarna av föräldrarna, med avtal, ränta, amortering mm på papper för att undvika framtida bråk.

Ett annat tips kan vara att försöka sälja en del av det de köpt för pengarna.

/Kjell

• The Black Lady
    Kjell2 skrev 2009-12-10 08:51:59 följande:
    Spontant säger jag att det blir svårt med en så pass stor summa som 750 000 kr. En bit på väg kan det säkert låna och betala av de sämsta krediterna.Ett tips är att be föräldrar/släkt om hjälp som har en obelånad säkerhet, t ex ett hus. Be föräldrarna låna på huset. Låna sen pengarna av föräldrarna, med avtal, ränta, amortering mm på papper för att undvika framtida bråk.Ett annat tips kan vara att försöka sälja en del av det de köpt för pengarna./Kjell
    Tack för svar...!

Deras föräldrar är avlidna.... och en stor del av lånet är billån, samt sedan en massa skitlån på en massa möbler, kläder etc....

De har nu insett att de har levt lite galet och håller på att göra en "lyxfälla" på sig själva...hihihi..

Jag hoppas det ordnar sig för dom... de klarar sig bra ekonomiskt, men vill som sagt ha allt samlat i ett och samma lån...
  • Anonym

Nej inte ett blanco lån på så hög summa.

• Kjell2

The Black Lady skrev 2009-12-10 08:55:09 följande:

Tack för svar...!Deras föräldrar är avlidna.... och en stor del av lånet är billån, samt sedan en massa skitlån på en massa möbler, kläder etc....De har nu insett att de har levt lite galet och håller på att göra en "lyxfälla" på sig själva...hihihi..Jag hoppas det ordnar sig för dom... de klarar sig bra ekonomiskt, men vill som sagt ha allt samlat i ett och samma lån...
    Kan vara värt att göra en "lyxfälla" och säja av bil, möbler, kläder mm. Ersätt de med betydligt billigare grejer.

Det blir säkert på ett sätt en förlustaffär men lånen kommer minska.

Bara räntorna på 750 000 kr måste vara nära 10 000 kr/månad. Efter hyra, mat mm är betalt blir det säker inte mycket kvar att ammortera med och lån med dyra räntor kommer vara kvar i all oändlighet
  • Familytime

Hålla på att göra en lyxfälla? Jag skulle snarare säga att de sitter i en rejäl lyxfälla... Att få ett blancolån som är nästan lika stort som ett huslån ser jag nästan som omöjligt, men försöka går ju alltid. Det är dock svårt att se en bank som skulle ta en sån stor osäkerhet. Vi pratar ju femton års amortering, kanske mer. Som någon skrev; bara räntorna skulle hamna på över tio tusen i månaden. Man får ju knappast de fina räntor som ett bolån ger, nu snackar vi över åtta procent.

Nej, de får nog börja sälja av och upptäcka att de sitter i en lyxfälla redan.

• The Black Lady
    Kan vara värt att göra en "lyxfälla" och säja av bil, möbler, kläder mm. Ersätt de med betydligt billigare grejer. Det blir säkert på ett sätt en förlustaffär men lånen kommer minska.Bara räntorna på 750 000 kr måste vara nära 10 000 kr/månad. Efter hyra, mat mm är betalt blir det säker inte mycket kvar att ammortera med och lån med dyra räntor kommer vara kvar i all oändlighet
    Okay.. men de kollade på sin banks hemsida och de tittade på olika lån, och om de tog ett medlemslån så sjönk deras månadskostnad på lånen med 1100 kr....

Medan om de tog ett blancolån höjdes kostnaden.....
  • Kjell2

The Black Lady skrev 2009-12-10 09:06:36 följande:

Okay.. men de kollade på sin banks hemsida och de tittade på olika lån, och om de tog ett medlemslån så sjönk deras månadskostnad på lånen med 1100 kr....Medan om de tog ett blancolån höjdes kostnaden.....
    Är inte ett medlemslån ett blancolån?

Sen tycker jag de inte ska stirra sig blint på månadskostnaden utan mera titta på hur mycket de betalar i ränta och hur mycket de ammorterar.

Kan vara bättre att totalt betala 12 000 kr/månad vara 8 000 kr ränta och 4 0000 kr ammortering jämfört med 10 000 kr/månad där allt är ränta.

Sen är det sjäklart inte helt smart att ta ett lån med högre räntesats än det lån man löser.
  • The Black Lady
    Är inte ett medlemslån ett blancolån?Sen tycker jag de inte ska stirra sig blint på månadskostnaden utan mera titta på hur mycket de betalar i ränta och hur mycket de ammorterar.Kan vara bättre att totalt betala 12 000 kr/månad vara 8 000 kr ränta och 4 0000 kr ammortering jämfört med 10 000 kr/månad där allt är ränta.Sen är det sjäklart inte helt smart att ta ett lån med högre räntesats än det lån man löser.
    Nej så är det...

Jag får säga till dom att kolla upp detta ordentligt och boka en tid hos banken... de kan ju inte få mer än ett nej....
  • Kjell2

The Black Lady skrev 2009-12-10 09:15:33 följande:

Nej så är det...Jag får säga till dom att kolla upp detta ordentligt och boka en tid hos banken... de kan ju inte få mer än ett nej....
    Låter som en bra plan. Samt att sälja bilen, lite kläder, möbler och hemelektronik.
  • Anonym

Tips kan vara att de kollar upp möjligheten till medlemslån i första hand. Detta är mycket riktigt vanliga blancolån, men är ofta mycket förmånligare räntor samt skydd vid arbetslöshet/sjukdom osv än vad vanliga blancolån har. Är de medlemmar i facket bör de kolla vad deras fackförening erbjuder.

I övrigt håller jag med övriga - de bör försöka sälja av en del av dessa prylar de köpt på sig och försöka lösa in lånen.

Det skadar heller inte att kontakta en skuldrådgivare som går igenom hur de lämpligast kan göra för att få ordning på sin ekonomi. Antingen kan de boka in en sådan på banken och prata lån i samma veva, eller så kan de vända sig till kommunen.

Bra att ha i bakhuvudet är också att banken oftast endast erbjuder lån utan säkerhet upp till 200 000. De bör alltså försöka minska resterande skuld på 550 000 så mycket de kan och sedan skaffa ngn form av säkerhet eller liknande för ev lån som skall täcka dessa.

Att ta hjälp av släkt etc att belåna bostad är en väldigt bra idé, men när föräldrarna inte längre är i livet blir det naturligtvis svårare. Jag tror de får rikta in sig på att endast kunna lägga om en del av sina lån och leva kvar med en del av sina mindre förmånliga lån...

• Leone i Västerås
    Anonym skrev 2009-12-10 09:27:25 följande:
    Bra att ha i bakhuvudet är också att banken oftast endast erbjuder lån utan säkerhet upp till 200 000.
    Nja, de flesta banker erbjuder iaf 350.000:- i blancolån.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Joual

Blev lite nyfiken så jag gjorde en snabbkoll på nätet.

SEB har ett tak på 350 000 för sina medlemslån. Swedbank har taket på 250 000 kr. Nordea hittar jag inte någon uppgift på, inte heller Länsförsäkringar. Handelsbanken verkar inte förmedla medlemslån (hittar iaf ingenting).

Det är alltså lite olika vilket tak respektive bank har för sina medlemslån.

• ardath bey

Tjänar de så bra borde de kunna få ett ganska högt blanco-lån (fast kruxet är väl de befintliga krediterna) och så borde de kunna betala av resterande dyrare krediter ganska fort.
    Problemet är väl att kunna bromsa sin konsumtion så mycket att det finns utrymme att lösa gamla skulder.

Svar på tråden En fråga om blancolån på banken