• marjalena

Lägga in sill?

Jag lyssnade på radion nu på morgonen och där höll de på att lägga in olika sillsorter till jul. Jisses vad smaskigt det lät! Det slog mig plötsligt att sill kan man ju variera i det oändliga och hitta på nya sorter, spännande! Jag har aldrig lagt in sill själv....ge mig era tips och recept!!

Hur länge håller sig sill som man lägger in själv förresten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 08:57
    Jag vill gärna ha recept på "klara sillar" eller vad man ska kalla dem. Gillar inte sånna kladdiga, typ senapsill

• Svar på tråden Lägga in sill?
  • marjalena

Är det ingen som brukar lägga in sill?!

Hjälp mig lite, jag är laddad för att lägga in sill nu!!

• Anatha

Jag tycker om sill med rom i och brukar köpa färdig inläggningssill och bara göra goda röror så att säga.

Kolla tex denna: www.alltommat.se/recept/l%C3%B6jromsill-6739/

• marjalena
    Anatha skrev 2009-12-10 09:43:10 följande:
    Jag tycker om sill med rom i och brukar köpa färdig inläggningssill och bara göra goda röror så att säga.Kolla tex denna: www.alltommat.se/recept/l%C3%B6jromsill-6739/
    Jag brukar ju inte gilla sådana där "kladdiga" sillar, men den där lät ju fantastiskt god!! Måste nog prova!
  • Kinya

Jag har ett recept från ICA Buffé för något år sedan där det är bl.a. balsamicovinäger, honung, rödlök och lagerblad i. Den var jättegod! Kanske går receptet att hitta på ICAs hemsida?

• marjalena
    Anatha skrev 2009-12-10 09:43:10 följande:
    Jag tycker om sill med rom i och brukar köpa färdig inläggningssill och bara göra goda röror så att säga.Kolla tex denna: www.alltommat.se/recept/l%C3%B6jromsill-6739/
    Men vad menar de med "god, färdig inlagd sill "? Ska man alltså köpa en burk löksill eller likande? Hm....det kanske ärks att jag inte är så hemma på sånt här...men snart så är jag det!
  • SweetLilly

santa maria har ju färdiga kryddpåsar med sillkryddor, och på baksidan står vanligt recept på inlagd sill! Samma på abbas inläggningssills-burkar, recept där med.
    Jag brukar ha lite purjolök i min sill, det är jättegott!

• crimson
    marjalena skrev 2009-12-10 10:12:05 följande:
    Men vad menar de med "god, färdig inlagd sill "? Ska man alltså köpa en burk löksill eller likande? Hm....det kanske ärks att jag inte är så hemma på sånt här...men snart så är jag det!
    Det finns burkar med inläggningssill att köpa då får du koka egen lag och så måste den gotta sig i några dagar. Annars kan du köpa 5-minuterssill som redan har lag och färdiga bitar , den kan du använda på en gång och göra vad du vill med. Lycka till!
  • marjalena
    Kinya skrev 2009-12-10 10:11:23 följande:
    Jag har ett recept från ICA Buffé för något år sedan där det är bl.a. balsamicovinäger, honung, rödlök och lagerblad i. Den var jättegod! Kanske går receptet att hitta på ICAs hemsida?
    Det lät oxå gott! Ska kika på Icas sida!
  • marjalena
    crimson skrev 2009-12-10 10:16:53 följande:
    Det finns burkar med inläggningssill att köpa då får du koka egen lag och så måste den gotta sig i några dagar. Annars kan du köpa 5-minuterssill som redan har lag och färdiga bitar , den kan du använda på en gång och göra vad du vill med. Lycka till!
    Aha! Tack så mycket!

Jisses vilka goa sillar jag kommer att ha på mitt julbord i år!
  • Kjell2

Vill du få det riktigt bra köper du salta sill ur tunna istället för burksill. Man får blöttlägga, rensa och filé själv men det blir betydligt bättre.

• Anatha
    marjalena skrev 2009-12-10 10:10:03 följande:
    Jag brukar ju inte gilla sådana där "kladdiga" sillar, men den där lät ju fantastiskt god!! Måste nog prova!
    Jag är tvärt om vill bara ha "kladdiga" sillar
  • marjalena
    Kjell2 skrev 2009-12-10 10:28:53 följande:
    Vill du få det riktigt bra köper du salta sill ur tunna istället för burksill. Man får blöttlägga, rensa och filé själv men det blir betydligt bättre.
    Var köper man det? Det lät dock lite avancerat för en nybörjare som mig...men det kanske inte är så svårt?
  • marjalena
    Anatha skrev 2009-12-10 10:29:35 följande:
    Jag är tvärt om vill bara ha "kladdiga" sillar
    Det bästa (bland sillarna) jag vet är vanlig löksill!! Men din romsill kanske får mig att konvertera till de kladdiga sillarna
  • Kjell2
    marjalena skrev 2009-12-10 10:30:31 följande:
    Var köper man det? Det lät dock lite avancerat för en nybörjare som mig...men det kanske inte är så svårt?
    Välsorterade mataffärer med manuell fiskdisk brukar ha. Inte speciellt avancerat men är lite kladdigt och måste förberedas.
  • marjalena
    Kjell2 skrev 2009-12-10 10:33:03 följande:
    Välsorterade mataffärer med manuell fiskdisk brukar ha. Inte speciellt avancerat men är lite kladdigt och måste förberedas.
    Jag ska försöka läsa på lite på nätet om hur man gör, kanske jag vågar ge mig på den varianten! Tack för tipset!
  • marjalena

Nu har jag gjort två små provburkar sill! Köpte inläggningsill på burk.

I den ena har jag bara rödlök och morotskivor varvat med sillen.

I den andra var jag lite mer vågad! Jag varvade sill,röd lök, ingefära och citron och stoppade ner en hel röd chilifrukt. Har ingen som helst aaaning om ifall det kan bli gott eller smaka skit, men det visar sig!

• Zenobia

På burken för abbas inläggningssill finns det ett recept som är riktigt gott att göra.

Svar på tråden Lägga in sill?