• MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • Undret Gilan

Jag är 21 nu och gravid, min sambo är 20 och har än så länge inte fått några negativa kommentarer utom ifrån jämnåriga vänner.
    Jag tror att folk själva kateogoriserar sej för ofta och tror att alla har emot dem just pga en sak. Tjocka tror att folk glor på dem för storleken, unga mammor för åldern, invandrare för hudfärg osv.
    Ser man sej själv som vilken annan människa som helst och bemöter alla andra runt omkring sig med samma respekt så tror jag det skulle minska ens egen problematik avsevärt.
    Sen finns det fördomar om allt och alla men långt ifrån alla har dom. Skulle någon kolla konstigt eller viska om mej nu när jag är gravid så antar jag bara att de tycker att jag har snygg frisyr, fin jacka, söta hundar, stor mage eller dyl.
    Mitt liv blir iaf enklare så än om jag skulle gå runt och tro att alla som tittar på mej är emot mej av någon anledning.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Jennywise

Hahaha åh jisses! Familjeliv är helt fel ställe att skriva sådant här på. Här äter de unga mammor till frukost! Vad du än skriver lyckas de alltid vända det emot dej.

Angående själva trådstarten så är det ett fenomen som alla unga föräldrar råkar ut för. Jag kan trösta dej med att det blir bättre i takt med att man blir äldre. Även fast man fortfarande var lika ung när man fick barn så upplever jag det inte alls på samma sätt nu när jag är 25 som jag gjorde när jag var arton. Men det kan också bero på att man själv får en annan säkerhet när man blivit några år äldre. Hursomhelst är det bara att bita ihop.

• Together90

Jag säger som Petra Mede "Ta ut pinnen du har i röven"
    Och det riktar jag åt folk som helt blåögt missar fördomarna som faktiskt existerar.
    Det finns så mycket fördomar emot både unga och gamla mammor, från olika håll.

Äldre mammor problem är att det alltid vet "bäst". Deras sätt är alltid det säkraste eller det rätta. Unga mammor får ALDRIG tipsa dem om något för då känner det sig "förnedrade" och jag lovar, det är så jag har SETT och HÖRT det själv.

Jag satt i ett amningsrum på NK, japp alla stureplans morsors favoritrum ;) haha
    Aja men till storyn.. jag och min tjejkompis båda 19 år gamla och lika gamla söner satt och ammade ...först kommer det in en riktig stureplansmamma... "gammal mamma" var hon hehe..runt 40 år... Sen kom det in en annan mamma som var runt 30 kanske. Vi sitter där och smår ler emot varandra och så helt plötsligt börjar vi "små" prata och vi kom in på det där med flaska och ersättning och som att min son tar flaska och ersättning och gjort det ett tag så har jag om man får säga det själv lite erfarenhet. Så jag gav snällt mina råd och tips men båda mammorna alltså "gamla mammor" då skulle dirket bara "ja men så och så eller så och så" försvara sig..men sen såg jag när vi kom ut att den ena mamman gick direkt och köpte en sån där flaska jag rekomenderade..men det kunde hon inte erkänna där inne ...hehe :)

• Iilja
    Undret Gilan skrev 2009-12-14 19:15:50 följande:
    Jag är 21 nu och gravid, min sambo är 20 och har än så länge inte fått några negativa kommentarer utom ifrån jämnåriga vänner. Jag tror att folk själva kateogoriserar sej för ofta och tror att alla har emot dem just pga en sak. Tjocka tror att folk glor på dem för storleken, unga mammor för åldern, invandrare för hudfärg osv.Ser man sej själv som vilken annan människa som helst och bemöter alla andra runt omkring sig med samma respekt så tror jag det skulle minska ens egen problematik avsevärt.Sen finns det fördomar om allt och alla men långt ifrån alla har dom. Skulle någon kolla konstigt eller viska om mej nu när jag är gravid så antar jag bara att de tycker att jag har snygg frisyr, fin jacka, söta hundar, stor mage eller dyl. Mitt liv blir iaf enklare så än om jag skulle gå runt och tro att alla som tittar på mej är emot mej av någon anledning.
    Åh va rätt du kan ha :) När vi skulle köpa hus funderade jag jätte mycket på vad alla andra skulle säga och tycka då vi bara va 21 samt 22 år gammla. Men sen när vi väl berättade det för familj och vänner tog alla det bra och va glada :) iaf så visade de inget annant. Är bara en enda människa som har sagt att det var ungt, haha, hon var lite chockad över att vi köpt hus. Men inte negativ eller så.
    nu tänker jag likadant igen (tråkigt nog) för vi vill ha barn. Men vad ska alla andra säga? jag är nog lite besatt av alla andras åsikter.. sorgligt.
  • fallen angel

det finns folk som inte hade valt att skafaf barn så tidigt och jag tror att dessa kan ha svårt att förstå... en sak som jag har svårt att glömma var en kommentar av några äldre damer(pensionärer) : " ja, ungdommarna i denna stad de skaffar ju barn tidigt för att kunna försörja sig"... och jag blev så fruktansvärt förbannad... jag tror inte att någon är så oansvarig att de skaffar barn just därför...

jag var också 18 när jag blev med barn och 19 när jag fick barn :) det är fruktansvärt mysigt.. all lycka till dig ts :)

• Lexikon

En sak som jag genast tänker på är om du någonsin har vikt ihop en rollator? Visst går det, men det kan vara bökigt som fasen. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle vara att försöka göra det på en spårvagn som kränger när man är gammal och kanske har svårt att hålla balansen. Varför väljer du inte en annan dörr när du ser att det står en pensionär med rollator där?

Sedan undrar jag varför föräldrar överhuvudtaget väljer att ha en barnvagn. Visst, min man har tjatat till sig en som han kan ha på skogspromenaderna här hemma, men inne i stan? Snacka om osmidigt. Vi kommer köra med bärsjal och så fort barnet kan gå får han/hon gå. Så gjorde mina föräldrar och jag tycker att det är rätt. Vansinnigt att barn som har egna ben och är halvvägs till skolåldern skall åka.

Så mina åsikter är helt enkelt; låt pensionärerna vara där de är. Du som ung förälder bör ha mycket lättare att flytta på dig. Sedan tycker jag i regel att "yngre mammor" generellt har ganska dåligt barnvagnsvett. Om du är uppmärksam på hur andra människor rör sig och får ögonkontakt så lär det inte vara några problem med att ta sig runt.

• Jag kom inte på något bättre
    Lexikon skrev 2010-02-01 18:55:41 följande:
    En sak som jag genast tänker på är om du någonsin har vikt ihop en rollator? Visst går det, men det kan vara bökigt som fasen. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle vara att försöka göra det på en spårvagn som kränger när man är gammal och kanske har svårt att hålla balansen. Varför väljer du inte en annan dörr när du ser att det står en pensionär med rollator där? Sedan undrar jag varför föräldrar överhuvudtaget väljer att ha en barnvagn. Visst, min man har tjatat till sig en som han kan ha på skogspromenaderna här hemma, men inne i stan? Snacka om osmidigt. Vi kommer köra med bärsjal och så fort barnet kan gå får han/hon gå. Så gjorde mina föräldrar och jag tycker att det är rätt. Vansinnigt att barn som har egna ben och är halvvägs till skolåldern skall åka. Så mina åsikter är helt enkelt; låt pensionärerna vara där de är. Du som ung förälder bör ha mycket lättare att flytta på dig. Sedan tycker jag i regel att "yngre mammor" generellt har ganska dåligt barnvagnsvett. Om du är uppmärksam på hur andra människor rör sig och får ögonkontakt så lär det inte vara några problem med att ta sig runt.
    På bussar så finns det bara en enda dörr där man kan gå in med barnvagn. sÅ det är lite svårt att välja ett alternativ som inte finns.

Barnvagn är lättare än bärsjal, tex så slipper man ryggvärk pga tyngden av barnet. och då det är vinter så är det ju jätte jobbigt att gå runt med bärsjal!

Jo, det kan vara svårt även om man söker ögonkontakt, visas folk (VISSA) skiter fullkomligt i mammor med barnvagnar, unga som äldre, och går så de vill istället.
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • MikuAndSaraLi
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-02-01 19:16:18 följande:
    På bussar så finns det bara en enda dörr där man kan gå in med barnvagn. sÅ det är lite svårt att välja ett alternativ som inte finns.Barnvagn är lättare än bärsjal, tex så slipper man ryggvärk pga tyngden av barnet. och då det är vinter så är det ju jätte jobbigt att gå runt med bärsjal!Jo, det kan vara svårt även om man söker ögonkontakt, visas folk (VISSA) skiter fullkomligt i mammor med barnvagnar, unga som äldre, och går så de vill istället.

Ja verkligen. Folk som häver ur sej Såna kommentarer - visar ju bara att dom itne har en aning om hur det är.
    bara för att föräldrarna gjorde en sak - innebär det inte att du själv kan göra det också.
    Tycker det låter hjärtlöst att låta ett barn gå runt själv som precis lärt sej gå.
    Små barn blir snabbt och lätt trötta.
    Däremot har jag förståelse för att man tycker barn på 5-6 år ska gå själva. För det kan dom - mer än väl!
    Här har bussarna - precis som du säger - bara en dörr och oftasr plats för Max 3 vagnar.
    Dom med rollator sätter sej inte på rollatorn utan i ett säte och oftast är det någon som hjälper till att fälla ihop och fälla upp den. Det är inte svårt och verkligen inte bökigt!

Det har tom hänt att människor som SER att dom kommer inte förbi vagnen, ändå trycker sej igenom ett mellanrum som är hälften så stort som dom.
    Det har också hänt att vagnen har vält för att nån envis idiot med stor mage och röv inte vill sitta framme utan ska sitta längst bak.
    Och sen blänger dom bara surt när vagnen välter.
    "Du får skylla dej själv." ungefär.
    Tack och lov hade jag min dotter i famnen dom gångerna.

Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.