Jobb i norge?
Är det så lätt som alla säger att få jobb i Norge? även nu vid finanskrisen?
Jag började fundera på det nu, att det kanske skulle vara något?
Är det så lätt som alla säger att få jobb i Norge? även nu vid finanskrisen?
Jag började fundera på det nu, att det kanske skulle vara något?
Det beror på vilken utbildning du har och vad du vill jobba med.
Generellt kan man säga att det inte är samma drag som för ett par år sedan, men det finns fortfarande jobb att söka. Kolla på finn.no, eller kontakta uthyrningsföretag tex manpower.no.
nav.no kan du också kolla lite på.
Jag jobbar själv i Norge just nu, som undersköterska/hjelpepleier, och jag tog själv direkt kontakt med kommunen och personalrekryteraren och fick jobb på så vis. Det var inga problem överhuvudtaget, men då tillhör ju jag också en yrkesgrupp som "alltid behövs". Kanske svårare i andra yrken? Jag vet inte jag..
tack för era svar! är det svårt med bostad och så? och en annan grej, vad fasiken ska man göra med allt man har här hemma i sverige, möbler och sånt menar jag ju då förstås. sälja skiten och dra? hehe.
Det är brist på förskolelärare, i alla fall i Oslo-området. Hur det är med barnskötare vet jag inte.
Vad gäller boende kan jag bara tala för Oslo. Det är inte svårt att hitta någonstans att bo, men det är dyrt och standarden varierar väldigt. För unga svenskar som kommer hit mest för att jobba är det vanligt att bo i kollektiv.
Hur man gör med möbler osv beror ju på hur länge man tänkt stanna utomlands. Sälja, hyra förråd, ta med, ställa hos snälla föräldrar...
För mig var det med boende inget problem, då jag flyttade till min pojkvän. De möbler jag inte behövde ta med mig (eftersom pojkvännen redan hade soffa t.ex.) fick jag ställa hemma hos mamma. Inredde faktiskt hennes gästrum i nya huset med min säng, bokhylla osv. Så för mig var det inte svårt att lösa :)
Det är väl ganska vanligt också om man anmäler sig till nån sån typ av "byrå", att man får boende via jobbet? Här i Florö är det många som bor i en egen liten "avdelning" uppe på sjukhemmet, som ett litet kollektiv. Dock vet jag inte hur mycket det fårb etala själva för att bo där, eller om de bor gratis.
tack för era svar:) ska kolla upp allting lite mer..så får vi se vad som händer :)
men det är dyrt att leva i norge va? mat, kläder, bensin, etc?
Mat är 1,5-2 gånger dyrare än i Sverige.
Kläder kostar ungefär samma fast i NOK så det blir ca 20% dyrare iom valutakursen. Samma med bensin.
Köpa bil är jättedyrt och det finns regler för hur länge man får köra en svenskregistrerad bil innan den måste importeras och då får man betala massa avgifter.
Hyra boende är som sagt dyrt, särskilt i Oslo, och man måste alltid lägga 3 månaders hyra i deposition.
Räkna också med att försäkringar blir dyrare till att börja med. Man får rabatt för skadefria år och är man ny i landet börjar man på noll.
Lönen är högre såklart, men pengarna går åt så man ska inte tro att man kan leva lyxliv eller spara massor. Man har ungefär samma köpkraft som man skulle ha haft i Sverige med ett motsvarande jobb skulle jag säga.
Men norrmän är trevliga och de gillar svenskar.
Det läste jag om på AMS tror jag, om man går in på utlandsjobb så hittade man nån länk till hur det funkar att söka jobb i Norge, vad man måste göra osv. Det var ganska mycket olika regler kring bil och hur man fick använda den i Norge om man inte importerar den och betalar skyhöga avgifter och skatter.
Men gå in på AMS och klicka dig fram till vad du ska tänka på om du ska jobba i Norge. Fanns mycket matnyttigt i den länken jag hittade där ( som jag såklart inte kommer ihåg vad den hette )
Jag tror det är max ett år man får ha svenskregistrerad bil. Alla detaljer finns på toll.no. Några andra bra länkar är
www.skatteetaten.no/
www.nordisketax.net/
www.hallonorden.org/forside/se/forside.aspx
tack så HEMSKT mycket för era svar! detta ska tänkas vidare på