• Anonym (fundersam)

Pirrningar i armar och ben

Det började för ca 2 veckor sen med pirrningar i vänster hand och underarm. Kom ibland, och handen kunde rent av domna. Sen började det i andra handen och armen också, och även i fötter och ben. Kom allt oftare, och den här veckan har jag haft pirrningar konstant. Intensiteten går lite i vågor, men trenden är att de blir värre. I natt var de så intensiva att jag vaknade av dem efter bara ett par timmars sömn. Och även om pirrningarna höll sig främst till hela armarna och hela benen så var hela kroppen påverkad på något vis. Det kliade lite på ryggen och framsidan, jag kände mig allmänt olustigt och nästan lite skakig. Jag gjorde vad jag kunde för att vara lugn och slappna av men kunde ändå inte somna om pga intensiteten i pirrningarna.

Pirrningarna känns precis som myrornas krig ser ut (som man fick på TV:n när bilden inte fungerade). Eller, precis som när en kroppsdel har somnat och är på väg att vakna till.

Och ja, jag kommer nämna detta för min läkare som jag snart ändå ska prata med.

Det jag undrar är om någon av er upplevt något liknande? Och om det kan vara något relativt banalt/ofarligt? (och inte nödvändigtvis MS eller så)

• Svar på tråden Pirrningar i armar och ben
  • Anonym

Har nyligen varit hos läkaren för pirrningar/domningar i händer och fötter. De sa att om det bara hade pirrat i händerna och inte i fötterna så hade jag fått träffa en sjukgymnast för då hade det kunnat röra sig om nacken. Nu fick jag dock träffa en läkare som sa att mina symptom kunde tyda på läkemedelsbiverkningar (äter medicin för en kronisk sjukdom), brist på vitamin B12 eller fel på sköldkörteln. Jag fick ta blodprov för att kolla upp de två senare ev. orsakerna. Jag trodde också att jag hade fått MS och höll på att "freaka ut" men så var dock inte fallet.

• Anonym

Jag får pirrningar och domningar i fingrarna och armarna när jag är riktigt stel och spänd i nacken.
    En massageterapeut förklarade för mig att när man får stora muskelknutor och spänningar uppe i den stora muskeln i ryggen så trycker dom till nerverna som går ut i armarna.
    Därför får man pirrningar och domningar, om man värmer upp och får en ordentlig massage (kan göra ganska ont) så brukar detta släppa.

• Anonym (gr)

Det kan bero på något relativt simpelt som b-12 brist eller magnesiumbrist. Sistnämnda är riktigt bra mot myrkrypningar och för nerverna. Finns att köpa på apoteket och heter magnesium recip.

• Anonym (fundersam)

Tack för svar!

Jag äter inga läkemedel (bara kosttillskott) så det borde inte vara biverkningar. Mina B12- och sköldkörtelvärden har kollats tidigare och låg då bra. Jag lämnade nya blodprover typ dagen innan problemen började som jag inte fått svar på än. Det där med muskelknutor låter logiskt, men jag är en avslappnad sak som nästan aldrig får sådana och jag har inga knutor nu. Magnesiumbrist var en ny tanke.

Det som gör mig lite extra fundersam är att problemen kom rätt plötsligt och så snabbt eskalerat. Jag tycker det är lite konstigt om tex en vitamin- eller mineralbrist uppstår så plötsligt och blir värre så fort, särskilt som jag äter mulitvitamintabletter dagligen (får i mig nästan RDI på magnesium tex på enbart tabletterna, om de nu tas upp som de ska). Men hela den grejjen, att det blivit värre så fort, tycker jag är konstig oavsett vad orsaken kan vara.

Fundera gärna vidare med mig...

• Anonym (gr)

Då kan det vara svårt. En tanke är ju att du isåfall har problem med tarmen på något vis som gör att du inte tar upp vitaminerna/mineralerna som du ska, men eftersom du kollat vitaminbrist för inte så längesedan låter inte det troligt heller.

• Anonym

Hej ts, jag har diabetes typ 1, och får sådana pirrningar och domningar när mitt blodsocker ändras snabbt. Speciellt på natten kan det vara riktigt extremt, så att jag vaknar av att hela armarna värker och pirrar.
    Kanske kan det vara något med ditt blodsocker tänker jag?

• Anonym (fundersam)

Jag har en del problem med mina tarmar, framförallt överkänslighet, men av de prover som tagits så ser det inte ut att finnas någon större viktig brist iaf. Och eftersom jag haft mina tarmproblem läääänge så vore det konstigt om ett bristsymtom inte uppstod förrän nu. Menmen, helt uteslutet tycker jag väl inte vitamin-/mineralbrist är.

Blodsocker var också en ny tanke. Det har jag nog inte kollat sen jag var gravid för några år sen och då låg det bra. Men jag har inga misstankar om diabetes. Finns det andra orsaker till att blodsockret skulle kunna ändra sig snabbt? (Kan tillägga att jag inte ens äter vitt socker!) Någon värk i samband med pirrningarna har jag iofs inte haft.

• Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2009-12-10 18:59:42 följande:

Jag har en del problem med mina tarmar, framförallt överkänslighet, men av de prover som tagits så ser det inte ut att finnas någon större viktig brist iaf. Och eftersom jag haft mina tarmproblem läääänge så vore det konstigt om ett bristsymtom inte uppstod förrän nu. Menmen, helt uteslutet tycker jag väl inte vitamin-/mineralbrist är. Blodsocker var också en ny tanke. Det har jag nog inte kollat sen jag var gravid för några år sen och då låg det bra. Men jag har inga misstankar om diabetes. Finns det andra orsaker till att blodsockret skulle kunna ändra sig snabbt? (Kan tillägga att jag inte ens äter vitt socker!) Någon värk i samband med pirrningarna har jag iofs inte haft.
    Blodsockret kan svänga även hos friska människor av t.ex träning, amning, alkohol eller om du inte ätit på länge.
    Har du småbarn som du måste bära ofta, för återigen kan ju det skapa muskelknutor och spänningar i rygg/nacke?
    Testa gärna att gå på massage eller akupunktur medans du väntar på provsvar och läkarens utlåtande, det skadar ju inte i vilket fall :)
  • Anonym (fundersam)

Hmm.. Min ganska fattiga träning består främst av promenader och jag har inte direkt ändrat träningsvanor nyligen. Ammar inte, är nykterist, och försöker äta regelbundet. Och om det skulle vara blodsockret så måste det vara en väldigt ihållande svängning (?) eftersom besvären, med mindre variationer, går åt ett håll (fel håll :P).

Jag har inga barn (nämnd graviditet slutade olyckligt) och bär inte runt på så mycket annat heller. Massage låter iofs trevligt, men det får bli budgetvarianten så jag får la be maken när han kommer hem

Även om det är något helt ofarligt så är jag lite rädd att min läkare bara ska vifta bort mina symtom så att jag inte ens får nån koll. Hon tenderar göra så tyvärr.

• Anonym

Gå till en annan läkare, bums!
    Läkare som bara viftar bort ens symptom finns det gott om, men kommer man till en som tar sitt jobb seriöst så lovar jag att han/hon kommer att ta dig på allvar.
    Det gäller att läsa på och testa olika läkare, tyvärr.

Ang. massage, det kan du ju alltid önska dig i julklapp, kostar ca 500,- för en timmes rygg alt. helkroppsmassage.
    Eller önska dig årets julklapp 2009- spikmattan!
    Hjälper också mot spänningar. Annars finns det ju massageskolor där eleverna masserar väldigt bra för en väldigt billig peng :)

Svar på tråden Pirrningar i armar och ben