• Anonym (fundersam)

Pirrningar i armar och ben

Det började för ca 2 veckor sen med pirrningar i vänster hand och underarm. Kom ibland, och handen kunde rent av domna. Sen började det i andra handen och armen också, och även i fötter och ben. Kom allt oftare, och den här veckan har jag haft pirrningar konstant. Intensiteten går lite i vågor, men trenden är att de blir värre. I natt var de så intensiva att jag vaknade av dem efter bara ett par timmars sömn. Och även om pirrningarna höll sig främst till hela armarna och hela benen så var hela kroppen påverkad på något vis. Det kliade lite på ryggen och framsidan, jag kände mig allmänt olustigt och nästan lite skakig. Jag gjorde vad jag kunde för att vara lugn och slappna av men kunde ändå inte somna om pga intensiteten i pirrningarna.

Pirrningarna känns precis som myrornas krig ser ut (som man fick på TV:n när bilden inte fungerade). Eller, precis som när en kroppsdel har somnat och är på väg att vakna till.

Och ja, jag kommer nämna detta för min läkare som jag snart ändå ska prata med.

Det jag undrar är om någon av er upplevt något liknande? Och om det kan vara något relativt banalt/ofarligt? (och inte nödvändigtvis MS eller så)

• Svar på tråden Pirrningar i armar och ben
  • vadskajaghetadå

jag kan ju säga att typ 99% av de där symptomen stämmer in på mig.

• Anonym (fundersam)

sannispannisen: TACK!
    Det är ju långtifrån allt jag svarar ja på, men jag fick ändå ca 35 ja, så det är kanske idé att ta det där provet. Vad visade dina prover? Jag har förstått att borrelia inte alltid syns på proverna.

• Anonym (fundersam)

samtidigt.. många av de listade symtomen är ju mer eller mindre diffusa som skulle kunna bero på nåt annat nästan vad som helst. Svårt!!

• vadskajaghetadå

ja det är ju det, ha ha stämmer in på de flesta
    men jag har bokat en läkartid i morgon, telekontakt till neurologmottagningen där dom upptäckte borrelian förra gången.
    man kan ta ett vanligt blodprov men det säkraste är lumbalpunktion (aj aj) och det var där dom hittade bakterierna.

• Anonym (fundersam)

Uuh, jag har fobi för lumbalpunktion. Om jag gör blodprovet och det inte visar något så kommer inte min läkare remittera mig vidare *vet*

Det är ett elände att bli av med det där eller?

• vadskajaghetadå

jag vet inte, men det kan vara svårt att bli av med.
    ja den där är hemsk, jag hade med mig min nyfödda dit som låg och skrek när jag skulle vila. så jag tog bussen hem och blev ståendes en hel resa.
    huvudvrken kom som ett brev på posten, två veckor sängliggandes.

• Röllekan

Det kan ju vara att du har dålig rygg och förträngningar mellan flera kotor...?
    Hör med en kiropraktor. Du kanske har sned ryggrad,eller hög benägenhet att bilda brosk mellan kotorna?
    Om du har ex diskbrock kan det nog stråla åt både höger och vänster..

• Anonym (fundersam)
    sannispannisen skrev 2010-02-15 14:13:36 följande:
    jag vet inte, men det kan vara svårt att bli av med. ja den där är hemsk, jag hade med mig min nyfödda dit som låg och skrek när jag skulle vila. så jag tog bussen hem och blev ståendes en hel resa. huvudvrken kom som ett brev på posten, två veckor sängliggandes.
    ajajaj...
    Har du fått någon behandling? Vad?
    Röllekan skrev 2010-02-15 15:46:38 följande:
    Det kan ju vara att du har dålig rygg och förträngningar mellan flera kotor...? Hör med en kiropraktor. Du kanske har sned ryggrad,eller hög benägenhet att bilda brosk mellan kotorna? Om du har ex diskbrock kan det nog stråla åt både höger och vänster..
    Hm, ok.. Borde jag inte ha ont i ryggen då? Eller där det strålar. Just muskel-/ledvärk och nervsmärtor är nåt jag lidit väldigt lite av, tacksamt nog. Både mamma och syrran har stora ryggproblem dock.
    Lite sned i ryggen är jag. Har varit till en kiropraktor för att få hjälp att stärka ryggmuskulaturen, han nämnde då inget om detta...
  • Anonym (Stina)

Hej TS!
    Nu är det väldigt länge sen du startade tråden men jag gör ett försök att få kontakt med dig!
    Jag undrar hur det har gått för dig? Har du fått veta vad du lider av?
    Jag känner igen mig! Har sedan ett par månader tillbaka pirr i ben och fötter och lite i armarna. Det känns verkligen som att det skakar inombords, jätteobehagligt. Jag blir även varm och kall i benen av och till, om vartannat. Känns som om de ska domna men jag har alltid kvar känseln. Läkaren har inte funnit något fel vid en första bedömning. Mår du bättre nu?

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Stina) skrev 2010-09-18 20:11:21 följande:
    Hej TS!
    Nu är det väldigt länge sen du startade tråden men jag gör ett försök att få kontakt med dig!
    Jag undrar hur det har gått för dig? Har du fått veta vad du lider av?
    Jag känner igen mig! Har sedan ett par månader tillbaka pirr i ben och fötter och lite i armarna. Det känns verkligen som att det skakar inombords, jätteobehagligt. Jag blir även varm och kall i benen av och till, om vartannat. Känns som om de ska domna men jag har alltid kvar känseln. Läkaren har inte funnit något fel vid en första bedömning. Mår du bättre nu?
    Hej Stina!
    Jag la projektet "hitta orsak" på hyllan. Jag har det ungefär likadant fortfarande, men är van och tänker inte så mycket på det. Eftersom det inte blivit direkt värre för mig så är jag inte orolig att det är något farligt, och då känns det lättare att inte bry sig om.
    Pirrningar, "rysningar", domnar lättare än förr. Tex domnar min rumpa nog varje dag när jag reser till jobbet numera - den domnade aldrig förut. Men även om det är smått irriterande så är det inget jag direkt lider av.
    Just i skrivande stund pirrar det rejält i både armar och ben - men jag upplever att det känns extra mycket för att jag nu känner efter.

Har du några andra besvär? Hur jobbigt tycker du det är? Ska du undersökas vidare?
Svar på tråden Pirrningar i armar och ben