blåsor?
fått värsta blåsan eller svullnad på läppen e det vanligt i samband med förkylning eller?
fått värsta blåsan eller svullnad på läppen e det vanligt i samband med förkylning eller?
Låter som munherpes, finns salva receptfritt på apoteket.
Håller med ovanstående, har du haft herpes innan?
Annars kan det vara din primärinfektion du har nu, det innebär den första gången herpes dyker upp.
Då brukar blåsorna bli ganska stora och ömmande. Man kan få feber och bli ganska svullen vid blåsan.
Sen i fortsättningen när du blir förkyld, stressad eller när ditt immunförsvar är lågt så är risken högre att blåsorna kommer upp och dom kommer alltid att komma på ungefär samma ställe eftersom infektionen sitter i nervbanan under huden där blåsan dykt upp.
Du kan smitta dig själv eller andra överallt på kroppen sä undvik konakt med blåsorna.
Det finns speciella plåster - compeed på apoteket som gör att det läker snabbare och att man minskar smittorisken.
Det finns även ett naturläkemedel som heter L-lysin på naturapoteken, L-lysin är en aminosyra som behövs i kroppen för att kunna bilda ny vävnad och dom lindrar svullnad och hjälper till att läka snabbare.
e på insidan av läppen
Ok, vet du om du varit nära någon som har herpes? Det kan smitta även vid mycket svaga symptom om man har otur, och det kan dröja väldigt länge innan man får primärinfektionen lite beroende på ditt immunförsvar.
Blåsorna kommer att försvinna, men själva viruset kommer alltid att ligga latent i nervbanan. Ibland när man blir förkyld t.ex så kan man känna ett pirr eller att det är varmt precis där blåsan satt och då brukar det bryta ut inom några timmar.
Själva utbrottet varar i ca tio dagar innan det går tilbaka.
På mig har det hjälpt jättemycket med L-lysin, hade herpes jätteofta ett tag, sen blev jag tipsad om den och nu har jag inte haft det på över ett år (förutom efter influensavaccinet).
Det finns även något som heter afte, vilket ger smärtsamma så omgivna av en röd zon. Då får man ofta flera stycken i hela munhålan.
Hur kändes det innan blåsan kom, minns du om det kliade och pirrade i huden? Kändes det varmt?
Hur länge har du haft den och har du fler blåsor inne i munnen?
Är huden runtom svullen och röd?
Ser blåsorna vätskande ut nästan som många pyttesmå blåsor i en "klase" eller är det bara en enda med rodnad runt?
Många frågor, men jag är intresserad av huden och vill gärna försöka hjälpa dig.
Jag har fått en blåsa på insidan av läppen funderar på om det kan bero på att jag varit väldigt stressad och orolig