Inlägg från: Anonym (Svärmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svärmor)

Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?

Jag har fått en alldeles underbar svärdotter, hoppas jag får behålla henne! Nu är det snart jul och jag vill köpa julklappar till henne. Hon är ung, liksom min son. Problemet för mig är ekonomin, jag är sjuk och har inte många kronor kvar varje månad. Sonen vet och accepterar att det är som det är, men jag skäms, hon är ganska ny i familjen, och vill ge henne något fint. Vad hade ni blivit glada för i den åldern? Vad kan man ge till en ung, vacker, begåvad kvinna som har stor potential? Alla tips mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 17:45
    Hoppsan, jag glömde skriva att hon är 19 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 19:39
    Ni är fantastiska! Jag blir så glad att det finns så många fina människor där ute. Det finns hopp för framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 15:32
    Tack för alla vänliga ord om mig. Ni har fantastiska tips allihop!

Jag hittade en vacker, enkel dagbok, den idén var fantastisk, så det får min underbara svärdotter i julklapp. Den fina dikten jag fick förslag på ska jag skriva in på pärmens insida. Har även köpt en presentförpackning med duschkräm och hudkräm. Sen ska jag koka kola, och lägga i en fin burk med en rosett, till henne. Tror ni det blir uppskattade julklappar? De kostar inte så mycket så jag är lite orolig.

• Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 17:44:41 följande:
    Här kommer flera tips på billiga Julklappar. Ljusbricka med dekorerade ljus. Har tex när till Dollarstore så har dom billiga ljusbrickor eller så tar man ett fint fat. Blockljus finns billiga på Ikea. Kostar ca: 100kr Gör ett collage av foton på henne & sambon sätt i en fin ram. Trisslotter går väl alltid hem om fantasin tryter. Smaksätt olivolja med citron eller kryddor som rosepeppar, kryddkorn osv... Printa ut en vacker etikett och skriv att den är hemmagjord, sätt fast en rosett och knyt fast några torkade citronskivor på. Ge bort en Tidningsprenumeration. (jag fick det förra julen & det var superroligt & smålyxigt att få välja själv. Små boxarna finns på macken & ica att köpa. tror dom kostade 149:- Ge bort ett hemmagjort Presentkort på varfri städning, massage, barnpassning, Hundpassning, eller vad som kan passa mottagaren. Kanske inte passar just nu när dom är unga.  men vem lääängre fram Eller ett presentkort på en valfri Lunch ute på stan tillsamans med dig. Kosnad 70kr x2 hehe... du måste ju också äta. Äter dom godis så hemgjord knäck/godis eller kakor i fin ask eller så lägger du det i en cellonfanpåse. Har dom egen Julgran hemma? Köp 2 Julkulor & skriv deras namn snyggt med en Gul eller silver penna. en fin tradition är att få hänga upp sina "egna" kulor med namn i granen. Kan du virka eller sticka så kan du sticka en halsduk i Vitt i det där gosiga materialet. Chenille. myyyys. eller ett par tossar som hon kan ha om det blir kallt om fossingarna.  Såg ett par fina röda eller Vita nyss på Kaphal för under 80kr. Kostade ca 79kr. Har dom badkar? badbomb, badskum m.m... Eller Dusch? Duschkräm, osv... Vilken budget har du att lägga ut på en julklapp Max? Skriv vilka affärer du har möjlighet att gå till så kan du få flera tips. Eller vill du hellre ha hemgjort så säg till så kan jag skicka in flera tips.  
    Oj! Jag häpnar, vilka tips. Kan jag ge bort tossor verkligen? Är det inte för töntigt med en svärmor som ger sånt? Jag vill verkligen ge något hon kommer att bli glad för, Budgeten är liten, så gärna ett par tre presenter för ett par hundra, men jag vill inte att hon ska se mig som snål, missunnsam och ovälkomnande. Hade jag råd hade jag gett henne och sonen en resa i julklapp, men jag får drömma vidare ett tag till.
  • Anonym (Svärmor)

white cheese skrev 2009-12-10 17:56:12 följande:

Jag gillade idén med något gammalt smycke, gärna nåt som har gått i släkten! Det hade jag blivit jätteglad över. Det är ju verkligen en gåva med mening i!
    Smycken har jag. Jag är bara rädd att hon ska tycka att hon fått gamla saker av mig... alltså sånt jag inte vill ha, även om det inte är så.
  • Anonym (Svärmor)

Anonym (t) skrev 2009-12-10 18:43:54 följande:

Ett gammalt släktsmycke är för tidigt. jag tycker du ska ge henne något som är kopplat till dina känslor för henne så att hon förstår att du gillar henne. Ett exempel är något din son gjorde i skolan när han var liten. Du har antagligen sparat en hel del sånt? alltså något med klart affektionsvärde. eller en fin dagbok där du skriver några rader (i slutet, inte i början eftersom det inte är din dagbok) om att du välkomnar henne till familjen och skulle bli så glad om hon ville samla sina minnen i boken och påminna dig om händelser i familjen längre fram när du har glömt dem.
    Vilken fantastisk idé! Den tror jag på. Tack.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:04:50 följande:
    Tja enligt reklamen på Tv så går det bra. Och när jag var 19 så gick jag jämnt i tossar. Frysen flicka jag. Kolla med din son om hon är kall av sig. han borde fått veta vid detta laget om hon har kalla fötter. Jag har en svärmor Och jag äääälskar hennes stickade tossar i bomull. (OBS! STICKA INTE I ULL kliar som sjutton! Men en del gillar ull...men inte jag.) Hon brukar sticka åt mig med jämna mellanrum & jag är fortfarande lika glad i dom. Ett år stickade hon ett par i Vitt & dom hade jag på Nyårsaftonen till mina fina kläder hos ett par vänner. Jag var nog 25år då. Det slutade med att vännerna (flickorna som också frös om fötterna) också ville ha ett par.
    Vilken affärsidé. Det låter riktigt härligt! Tar idén till mig, tack!
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:07:16 följande:
    Håller med här Vänta med släktsmycken till senare. Det är ju inte så kul om man ger bort ett dyrbart smycke tex... Och så råkar det ta slut. Men nu målar vi inte .... på väggen här. Klart att det håller mellan dom.
    Precis! Hon är fantastisk och helt rätt för min son. Hon har så många bra egenskaper och jag blir glad varje gång jag ser henne.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:17:03 följande:
    Ts vad för sorts Person är hon? Sportig, Sticka egna svarta Pulsvärmare med pärlor i (Om hon är ute mycket eller har kalla händer tex..)   Romantisk, (Samma som ovan men vita pulsvärmare/handledsvärmare men i mera romantisk tappning.) Tuff, Goth, Rock Tjej... hihi... Ja vad är hon vad gillar hon tro?  Om du inte törs satsa på Tossar så en halsduk mjuk Go skön... och vit eller svart så den passar till alla kläder. 
    Det är det här som är svårare.. Hon är välklädd när hon ska ut. Går gärna i mjuka byxor, fina, hemma. Alltid klanderfritt klädd och alltid vänlig. Jag är rädd att hon tackar för även hemska julklappar av respekt för svärmor, därför behöver jag råd.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:24:24 följande:
    Jag har fått smycken av min Högt älskade Svärmor. Och jag tycker inte att jag har fått gamla saker. Men detta beror kanske på hur man är som person. Själv älskar jag gamla saker med själ isig & som jag vet har en Historia bakom sig. Auktionsgalet fruntimmer är jag. Åter till historien. Och då hade jag & sambon varit tillsamans i ca 10 år jag var 27år då. Och gissa om jag värdesätter dom smycken. Jag är så rädd om dom så det är inte klokt.  Fick en guldring (prinssesfattning) som hennes man hade gett henne när dom förlovade sig. Och ett år fick jag en brosch (ej värdefull men för mig är den det, ett annat år en guldsmycke.
    Jag kommer att ge henne fina smycken, men tror att det är för tidigt. Jag vill ju inte skrämma henne eller att hon ska känna sig tvingad att stanna hos min son.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:46:33 följande:
    HÄRLIGT! Underbart med en svärmor som dig. Skriv det i boken & dedikera den till henne. Skriv något fin som passar in på henne tex... En underbar tid du har framför dig Spara åren som går så fort Skriv ned dina vackraste pärlor i minnenas Bok om dig. En gåva från mitt Hjärta Skänker jag nu till dig. Välkommen till familjen Vill jag nu säga dig. kramar
    Jag ska absolut se till att göra så. Du är en fantastisk inspirations och glädjekälla. Hoppas du vet det och att du har människor omkring dig som uppskattar dig! Får jag be dig om hjälp när jag skriver? Om jag nu inte tar det du skrev rakt av?
  • Anonym (Svärmor)
    MajaMaria79 skrev 2009-12-10 19:45:24 följande:
    Åhh vad glad jag hade blivit för hemstickade raggsockar. I hela mitt liv har jag önskat att jag haft någon närhet som kunde sticka ett par till mig. Men hittills har det inte inträffat. Så gulligt att någon har sig tid och stickar just till en själv. Så jag tror helt klart att hon hade uppskattat det, hon också. Eller som någon skrev, pulsvärmare. De kan dekoreras jättefint med små pärlor och grejer. känner att jag bara skriver samma sak som andra redan skrivit. Men jag tror verkligen att dte är bra idéer.
    Samtidigt är det sånt jag känner är svårt att ge. Kanske tycket hon att jag är snål och inte bryr mig om henne. Jag vill verkligen att hon ska veta att hon är älskad av mig med.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 21:09:48 följande:
    Ojj! Tackar för berömmet. Vad glad jag blir. Inga problem alls att be om hjälp om jag kan så gör jag det gärna. Du får mer än gärna använda Texten jag skrev. Det är så roligt att kunna skriva nåt fint. Har älskat Text & bild sen barnsben så det är nåt jag tycker om att göra.  
    Tack! Kanske ska du fundera på att kunna starta eget vid sidan av ditt vanliga arbete? Du verkar vara otroligt kreativ och en inspiratör.
  • Anonym (Svärmor)

Undret Gilan skrev 2009-12-10 21:20:04 följande:

Vilken underbar svärmor du verkar vara, mejla mej om din on skulle bli ledig senare i livet.:)
    Jag ska försöka komma ihåg det. Däremot hoppas jag att pärlan han fått tag på stannar för alltid.
  • Anonym (Svärmor)
    Susyloo skrev 2009-12-11 00:55:59 följande:
    Jag har själv en svärmor som jag fortfarande inte vet om hon gillar mig riktigt efter 10 (!) år. En gång gav hon mig en bantningstidning.....suck!! Är inte ens särskilt tjock, men inte heller perfekt. Jag brukar inte få något som är just till mig på julafton, brukar få något paket som är till oss båda eller en bok. Känns fortfarande lite tråkigt att hon inte vill ha mig nära sig. Så vad du än ger henner kommer det ligga mycker omtanke bakom och det är ju det som i slutändan är toppen! Om det så är en kräm eller blomma så är det från dig till henne. Det tycker jag är fint!
    Det låter inte kul. Hur tänkte hon när hon gav bort en bantningstidning? Har du försökt komma närmare henne? En middag med teater, weekend i annan stad, spadag eller liknande kanske får henne att öppna upp? Tack för tipsen, är du säker på att det inte ser för billigt och ogenomtänkt ut?
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym skrev 2009-12-11 08:50:11 följande:
    Åh vad lycklig jag skulle vara att ha dig som svärmor! Själv har man en svärmor som aldrig skulle lägga ner tid på att ordna en julklapp till mig. Nånsin.
    Tack för komplimangen. Får du aldrig något personligt? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gjorde skillnad på egna barn och svärdotter/svärson, alla ska ha klappar och presenter som är personliga, annars kunde jag lika gärna låta bli.
  • Anonym (Svärmor)
    BlommyNess12 skrev 2009-12-11 09:12:08 följande:
    Anonym (Svärmor) skrev 2009-12-11 08:55:58 följande: Jag har aldrig fått något av min svärmor! Och då har jag ändå fött henne ett barnbarn och varit tillsammans med hennes son snart 4 år..
    Vilka svärmödrar det finns... Du är mamma till hennes barnbarn som jag antar hon ser som sin ögonsten. Hon borde skämmas. Du är värdefull, kom ihåg det.
  • Anonym (Svärmor)

Jag har uppdaterat min ts och hoppas att ni kan hjälpa mig med att tala om vad ni tycker om klapparna. Verkar det snålt? Är det fel saker? Jag vill verkligen att hon ska känna sig välkommen även om jag inte har en förmögenhet att spendera. Alla kommentarer om julklapparna uppskattas!1 Så ös på med både negativ och positiv kritik! Ge mig även mer förslag om ni tycker något saknas är ni snälla. Tack! Fl är fantastiskt!

• Anonym (Svärmor)

Anonym (Mia) skrev 2009-12-15 23:41:29 följande:

Hej Dina presenter låter bra... Tycker du ska satsa på det. Dagboken är en fin gest där hon får skriva av sig, o dikten blir ett fint minne resten av livet... Dusch grejerna blir oxå bra.. Alla uppskattar sådant... Det ser fint ut osv. Kolan är oxå en fin gest.. Du lägger ju ner tid på detta.. Jag skulle uppskatta kolan mest...
    Citerar dig men svarar egentligen er alla. Tack för att ni ger mig tillit till att jag kanske gör rätt fastän jag önskar att jag hade möjlighet att köpa något fint åt henne. Jag vill inte se henne besviken på julafton.. Hon är en guldklimp att hålla fast vid så länge jag kan och får.
  • Anonym (Svärmor)

En Anna skrev 2009-12-15 23:53:42 följande:

Jag hade blivit jätteglad för julklapparna som du tänkt ge din svärdotter :)
    Tack! Kanske kan jag nöja mig och hoppas att de ska uppskattas trots priset.
  • Anonym (Svärmor)
    dazazz skrev 2009-12-16 10:14:52 följande:
    det låter ju som en klyscha... men är hon så fin så ser hon nog det fina i presenterna vare sig de är dyra eller ej. vi håller tummarna att hon blir riktigt glad och att hon tycker lika mycket om dig som du tycker om henne. jag känner igen känslan av lycka, har själv fått en blivande svägerska som jag ÄLSKAR, hoppas så innerligt att de ska fortsätta hålla ihop och att hon och jag kan bli riktigt goda svägerskor. lycka till!
    Det låter underbart att även du har en ny människa i ditt liv som du älskar. Jag hoppas du får behålla henne. Lycka till själv och en julkram till dig!
  • Anonym (Svärmor)
    Pormoicheia skrev 2009-12-16 10:26:50 följande:
    Jag skulle nog bli lite skrämd av att det blivit så många presenter och känt mig tvingad att ösa på tillbaka sen när det vankades födelsedagar och julafton. Bara dagboken hade räckt enligt mig. Sen just det där med duschkräm och godis kan ju slå fel. Vissa är petiga med vilka produkter de använder (jag själv använder t.ex. bara rena oljor och undviker produkter med kemikalier i men det är ju inget jag upplyser folk om alldeles i brjan av bekantskapen på det viset). Och godis, alla gillar inte all sorters godis och alla upplyser ju inte om allergier eller andra problem som ilningar i tänderna eller sånt som gör att man inte kan äta godiset. Givetvis tackar man ju och blir glad för det man får även om det inte är någon man komemr att använda. Jag menar nu inte alls att "tracka ner" på dig ts utan jag vill bara dela med mig av hur jag ser på saken och hur jag skulle reagera på om jag fick så mycket. Men då fungerar jag inte riktigt likadant som alla andra heller har jag fått höra Hon kommer att bli jätteglad och du ska inte bry dig om priset på presenterna för det är inte det som är viktigt! Du har lagt ner stor omtanke i presenterna och det kommer hon att se och uppskatta om hon är den fina tjej du säger att hon är!
    Nu vet jag att hon tål duschprodukterna, tycker om godis och inte har allergier mot det jag köpt och det godis jag ska laga. Det var en fin tanke från dig men hon är inte helt okänd för mig. Tack för dina vänliga ord!
    skogsgrodan skrev 2009-12-16 10:28:26 följande:
    Anonym (Svärmor) skrev 2009-12-15 23:31:24 följande: nej det är verkligen inte snålt, det är ju urgulligt!!!! Tummarna upp!! :)
    Tack! Jag hoppas hon känner som du... Men det ska nog gå vägen! Jag vill verkligen att hon ska känna gemenskap med oss även om pengarna tryter. Jag hoppas och tror att hon förstår.
    Kissekatt skrev 2009-12-16 10:35:44 följande:
    Jag skulle INTE bli skrämd av alla presenter! Jag skulle bli överlycklig att jag blir så väl mottagen i familjen och att någon har lagt ner tid och omtanke på mig! Sedan kan det kvitta om jag inte kan äta godiset, om jag inte kan använda duschtvålen, hur mycket eller hur lite något kostar eller vad sjutton som helst. Bara tanken att någon har gjort sig så mycket besvär för att jag ska känna mig välkommen skulle betyda allt! Din svärdotter är en lycklig kvinna! Jag önskar er alla en fin jul!
    Jag tycker inte att det är många presenter. Det är så tråkigt att veta att hon skulle kunna få bara en av mig och några från sonen medan alla andra kanske får fler paket att öppna. Hon ska känna sig lika välkommen som alla andra! Tack för dina fina ord och en riktigt god jul till dig och din familj med!
Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?