• Matillin

Resa till rom eller prag i vår sommar ?

Vi firar 5 år i juni, men är det kanske för varmt att åka till rom då?
    Någon som varit där eller i prag och kan berätta vad en weekend dit kan tänkas gå på?

• Svar på tråden Resa till rom eller prag i vår sommar ?
  • Jagsjälv

Nu svarar jag inte riktigt på din fråga... Jag kan rekomemdera Bergamo i Italien. Billigare än Rom, mindre och urmysigt. Bra shopping och mat. Nära till Milano. Går att hitta billiga flyg med Ryanair (om man vill flyga med dem annars landar SAS utafnför Milano tex) och flera bra boende alternativ. Citta Alta i Bergamo är urmysigt!
    Varit i Rom och tycker om det också. Gansa dyrt iof... Men mycket att se och göra.

• Matillin
    Jagsjälv skrev 2009-12-11 18:13:07 följande:
    Nu svarar jag inte riktigt på din fråga... Jag kan rekomemdera Bergamo i Italien. Billigare än Rom, mindre och urmysigt. Bra shopping och mat. Nära till Milano. Går att hitta billiga flyg med Ryanair (om man vill flyga med dem annars landar SAS utafnför Milano tex) och flera bra boende alternativ. Citta Alta i Bergamo är urmysigt!Varit i Rom och tycker om det också. Gansa dyrt iof... Men mycket att se och göra.
    Ja italien är antagligen fint överallt kan tänkas.
    Varit där två gånger men då inte i Rom.
    Vart ännu mer sugen på Rom efter att ha sett änglar och demoner filmen, det verkar som sagt vara mycket att se där.
    Och vore ju lite coolt att se stället som härskade över världen förut
    Minns du vad ni betalade ungefär för resan till rom?
  • Jagsjälv

Sorry, vi bilade dit...
    Har sett flyg för ca 500:- t/r på Ryanair. Det är helt OK. Centrala och finare hotell och mat minns jag som dyrare. Det var några år sedan jag var där. Åker dock väldigt gärna tillbaka. Är Italien frälst!

• AURYN

Vi (2 pers) var i Rom 8 dagar i okt o betalade då 3000 för flyg t/r med ryan air inkl skatter o bagage. Sen betalade vi 3400 för ett rum på b&b. Så vi kom väldigt billigt undan. Även att äta ute var billigt. Vi köpte Roma-Pass o kunde då åka tunnelbana/buss gratis 3 dagar samt fick gratis inträde på 2 sevärdheter.

• bebispåväg

Jag skulle verkligen rekommendera Rom, verkligen mycket att se. Kommer särskilt ihåg känslan när man kom ut från tunnelbanestationen vid Colosseum, som att kliva in i en saga...

Kommer inte ihåg vad vi betalade. Vi åkte runt lite; Rom, Neapel (Pompeji), Capri och Procida. Hann med ganska mycket på 10 dagar :). En rundtur som jag varmt rekommenderar, även om det i det här fallet är en weekendresa som är aktuellt.

• AURYN
    bebispåväg skrev 2009-12-11 23:20:53 följande:
    Jag skulle verkligen rekommendera Rom, verkligen mycket att se. Kommer särskilt ihåg känslan när man kom ut från tunnelbanestationen vid Colosseum, som att kliva in i en saga...Kommer inte ihåg vad vi betalade. Vi åkte runt lite; Rom, Neapel (Pompeji), Capri och Procida. Hann med ganska mycket på 10 dagar :). En rundtur som jag varmt rekommenderar, även om det i det här fallet är en weekendresa som är aktuellt.
    Ja det var en mäktig känsla vid/i Colosseum o Forum Romanum. Även vi var i Pompeji o hade gärna spenderat mer än 6 h där!
  • Panna82

Jag föredrar Prag av dessa städer. Så mycket fina byggnader, mysigt med floden. Billig och god mat.

• Matillin
    AURYN skrev 2009-12-15 16:11:06 följande:
    Ja det var en mäktig känsla vid/i Colosseum o Forum Romanum. Även vi var i Pompeji o hade gärna spenderat mer än 6 h där!
    Ligger det långt ifrån rom, har inte koll på geografin där borta

Någon som har tips på bra hotell eller områden där man bör välja hotell?
    Jag sökte lite snabbt och hittade en resa för 6000:- mitten av juni, 5 nätter med flyg och hotell helt helt ok?
    Minns inte området hotellet låg i men det var en bit utanför centrum.
    Panna82 skrev 2009-12-15 16:13:03 följande:
    Jag föredrar Prag av dessa städer. Så mycket fina byggnader, mysigt med floden. Billig och god mat.
    Ja prag är nog klart billigare, är sugen på att åka dit med, men rom lockar mer just nu
  • FixarFrasse

Rom bankar skiten ur Prag vilken dag som helst. MEN till en betydligt högre kostnad, så det är väl det man får ta med i ekvationen. Är kostnaden inte nå't stort problem; välj Rom!

• 071001

Jag tycker bättre om Prag än om Rom, men det kan ha med sällskapet att göra

• Matillin
    FixarFrasse skrev 2009-12-18 13:58:02 följande:
    Rom bankar skiten ur Prag vilken dag som helst. MEN till en betydligt högre kostnad, så det är väl det man får ta med i ekvationen. Är kostnaden inte nå't stort problem; välj Rom!
    Ja då får det blir rom då
    Jag kan tänka mig att rom är riktigt häftigt, ser såå mycket fram emot att komma dit.
  • Matillin

Någon som förresten har något bra tips på vilka sidor som är bäst att boka resa och hotell på?

• Matillin

Kikar lite på resfeber.se
    Har hittat vad jag tycker verkar ett bra pris.
    3 nätter men jättebra flygtider.
    Piram hotell som tydligen ligger väldigt centralt och är nära bussar tunnelbana.
    Kostar 6 726:- för oss två med flyg, hotell och frukost.
    Går det att få mycket billigare tror ni?
    Det här verkar vara det billigaste jag kan se med bra läge på hotellet.
    Såg ett där priset är 1000:- lägre men då ligger det 8 km från centrum och inte nära tunnelbana eller annat.

• Matillin

kollade vad det kostar med 1 natt till och det blir 100:- dyrare?
    Vill ju gärna stanna så länge som möjligt men vet inte om jag vill vara borta från barnen så länge.
    Hur många dagar behöver man för att se rom?
    Man vill ju inte åka så kort tid så man känner att man inte har hunnit sett det man vill heller, när man ändå åker liksom.

• AURYN
    Matillin skrev 2009-12-18 14:24:12 följande:
    Hur många dagar behöver man för att se rom? Man vill ju inte åka så kort tid så man känner att man inte har hunnit sett det man vill heller, när man ändå åker liksom.
    Vi var i Rom 7 dagar o Pompeji 1 dag. Det räckte fint. Men att vara där kortare tid hade vart fruktansvärt stressigt. Men det beror väl på vad man har för intressen o hur mkt tid man vill lägga på varje sevärdhet.

Sen när det gäller Pompeji så tog det ungefär 2h med tåg ner till Neapel o kanske 20 min med ytterligare ett tåg till själva utgrävningarna. Vi tog en heldag. Alltså åkte från Rom kl 8 på morgonen, var 6h i Pompeji, åt middag i Neapel o var tillbaka i Rom runt 21-22. Tror inte det kostade mer än 800 t/r för oss båda dessutom.
  • Fridolino

Rom är BARA turister, Prag är bättre

Svar på tråden Resa till rom eller prag i vår sommar ?