Inlägg från: Annis76 |Visa alla inlägg
  • Annis76

Värna om era katter - håll dem inne!

Oj, oj, oj, få saker upprör så många som djur.
    Jag tycker det helt beror på vad för typ av katt man har och vad den är van vid. Naturligtvis är katten från början inte gjord för att bo inne och jag som bor på landet har den fina förmånen att jag kan ha mina katter både inne och ute. Tycker att det strider mot kattens natur att bara ha den inomhus. Har en del barn (och vuxna) i närheten som inte alltid vet hur man hanterar en katt men mina katter är inte dummare än att de undviker de barnen.
    Sen finns det olika kattraser eller typer som kan vara mer lämpade att vara innekatter och trivs katterna med det så är det ju inget problem.
    Det viktigaste är endå att kattägaren kan läsa av sin katt om den trivs eller inte. Trivs den är ju allt som det ska och trivs den inte måste man göra något åt saken!

• Annis76

lilla mej- visst är det så!

• Annis76

Knytets- Oj! Du har nog inte läst mitt inlägg så noga. Jag har full förståelse för dem som har sina katter inomhus. Så länge katten trivs med det. Och visst förstår jag att det finns många kattraser som inte passar så bra med vårt klimat. har man en sådan katt och den trivs med att vara inne är det ju inget problem.

Att katter fångar möss och fåglar är helt naturligt och katter gör ett viktigt jobb för att hålla antalet på möss på en naturlig nivå. Visst gör de det på ett för oss människor, plågsamt sätt men så har det alltid varit och det kan ju inte vara så att vi människor ska komma och styra och ställa bara för att vi inte tycker om det.

Jag tycker inte alls att det är något problem med innekatter om katten trivs med det och det samma gäller för utekatter. Problemet ligger snarare hos dem som har katt som inte kan läsa av vad sin katt trivs med. Så har du innekatt som trivs med det och jag har utekatt som trivs med det - vad är problemet?!
    Läs gärna mitt inlägg längre upp igen.

• Annis76

Suck. Herre jösses Knytets. Det var väldigt va mycket du "kan" om utekatter när du själv inte ens har någon!
    Jag har erfarenheter av både inne och utekatter men blir bara matt när jag hör alla konstiga anledningar som du tror stenhårt på för att katter endast ska vara innomhus. Det är väl för tusan upp till var eller hur man bor och vilken typ av katt man har om det passar bäst att ha den inne eller ute! Att i alla lägen säga att det är fel att ha utekatt som du gör, visar bara på att du är hemmablind och skulle behöva se lite annat än just hur det ser ut hemma hos dej. Det finns andra ställen på jorden än hemma hos dej där saker kan fungera annorlunda.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!