• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Knytets

lantisbrud: haha.....jo naturliga fiender menar jag mer sånna som är i lite mer levande form än en motordriven maskin. Men alla har ju olika åsikter om naturligt.

Jag tycker faktiskt att katter ska förbjudas ute. Man ska ha lika stor ansvarsplikt för sin hund som för sin katt. Och ska inte hundar få släppas ut ska inte katter få släppas ut.
    Katter gör också skada på sin omgivning.(fåglar, ekorrar osv.)

Tycker absolut att man ska lära barn redan från början att man ska ha respekt för djuren.
    Det tror jag ingen inte tycker.

• lantisbrud

Knytes: Jag tycker inte att du har respekt för djur!! Du säger ju precis att de ska förbjudas att vistas ute!

Jag trodde mina åsikter gått fram men det verkar inte så... Ledsamt, nu ska jag gå och ge alla djuren mat och gosa lite med dom. Det piggar upp och de välkomnar mig alltid, därför välkomnar jag dom.
    Stackars alla barn som får växa upp i ett samhälle utan djur (förutom i bur då?) Verkar som om bilar är ett mer naturligt inslag i naturen för dig än både katt och hund, synd!

• Knytets

att katter inte är flocklevande djur tycker jag talar mer för att hundar och isånnafall INTE katter ska få släppas ut.
    Hundar som är flockdjur borde man ju få släppa ut, de har ju störra chans att ordna hirarki så att dom exakt vet vilken rangordning dom ska följa.
    Samt att eftersom hundar är flockdjur är det ju mer naturligt för dom att bo med flera hundar för att just kunna skapa flocken.
    Hundar skulle ju kunna leva mer i harmoni med varandra än vad våra utekatter idag kan, när väl rangordningen är etablerad.

• huldra29

lantisbrud
    Jag tyckte precis att du skrev att du var emot att hålla djur under uppsikt för du tyckte inte det var rätt!!!!

Jag vet inte men tror du att bara man har respekt för djur så kommer dom automatisk respektera oss oxå??? och göra allt vi vill av respekt..

Och varför jämföra med barn??

Dom går det ju åtminståne prata med,kan ta ett exempel på min hund som skulle ha fått gå lös bara han kom när jag ropade och lydde mej...

Jag höll på att bli galen för han inte fattade det..
    Men hundar är inte människor,Katter är inte människor dom kan inte ta ansvar för sitt beteende..
    Men det kan barn göra från 5 år och uppåt iallafall

• Knytets

lantisbrud:
    "Knytes: Jag tycker inte att du har respekt för djur!! Du säger ju precis att de ska förbjudas att vistas ute! "
    ange exakt vilken mening då jag skrev att djur ska förbjudas ute...*förvirrad*
    KATTER ska förbjudas att hållas ute. De är tamdjur precis som hundar och är framavlade för att bo hos människan och inte ute i vår natur.(De har naturliga egenskaper från sina anlag så att dom klarar ett liv i naturen, men är framavlade till sällskap för människan)
    Kasst, men så är det.

Och bara för att jag tycker att ett djur som inte är anpassad till vår natur ej ska få släppas ut i vår natur betyder det inte att jag inte respekterar djur. JAG RESPEKTERAR NATUREN.
    Dingon är ett exempel på ett djur som inte är naturligt i den australiensiska faunan. Den släpptes ut där och har orsakat stor förstörelse bland de naturliga djuren i australien(Du vet, de som även kallas pung djur, som koala, pungvarg, känguru osv) dessa har nu fått en fiende som orsakar stor skada på deras population.
    Det är DET jag pratar om KATTEN INGÅR EJ I VÅR NATUR OCH BÖR DÅ HELLER INTE VARA DÄR.

Jag älskar djur, har gått djurvårdarlinje på gymnasium, och har då praktiserat på djurpark samt hunduppföningar. Och på fritiden har jag engagerat mig i att rädda vilda djur som skadat sig. Att säga att jag inte respekterar djur är ett stort misstag.

Och det var du som kallade bilar en naturlig fiende för katter, inte jag.
    Bilar är en fiende för alla djur, men naturlig är det sista JAG skulle kalla den.

• lantisbrud

Det finns många människor både barn och vuxna som inte går att prata med och som inte förstår!!!! Vi ska alla ha plats i hierarkin, människor, katter, hundar, ekorrar osv

Jag ger mig, ni kan inte förstå vad jag menar och det är jag ledsen för, för er skull och min.

• Trynträ

Man kan ha katter i koppel precis som hundar bara de vänjer sig. Då kan man ju ha hunden ute. Det är väl inget som säger att bara för att man har en katt inne så kan man inte ta ut den på promenad precis som man gör med hundar. Eller varför inte hägna in tomten så kan man ha katten gående fritt där. Sen kan man ju diskutera det här med om det är synd om katter som måste gå fritt inne och inte får springa lös ute. Är det inte värre med kaniner då som får sitta där i sina små burar på 1 kvm och inte kunna hoppa omkring fritt. Det är nästan så man funderar på att gå med i kaninernas befrielsefront om det nu finns nån sån för dem tycker jag verkligen synd om.

• huldra29

lantbruden
    det var inte mening att göra dej lessen..
    Du har din åsikt.. jag har min... ville bara gräva lite djupare i din för att förstå...
    Jag kan tyvärr inte läsa tankar :)

• lantisbrud

Tack huldra29! Det var snällt sagt! Det var inte min mening att tjafsa, ville också bara föra fram min åsikt! Är dock inte så bra på att få fram vad jag vill ha sagt.
    Men det är ju mitt problem

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!