• Nr 14

Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?

Hej!

Dottern har gått på dagis 6 månader. Det finns en jämnårig tjej där (2 år) som hela tiden varit elak mot de andra barnen oavsett om de är äldre eller yngre. Nu har min dotter blivit offer för henne och har berättat själv liksom dagisfröknarna har berättat för mig hur denna tjejen slår henne med både knytnävar och leksaker. Senast hade hon ett stort bitmärke på armen. Fröknarna försöker se efter den bråkiga tjejen men de kan ju inte ha konstant bevakning heller förstår jag. En dag vid hämtningen slog hon min dotter i ansiktet så det small. Fröknarna försöker få min dotter att "tuffa till sig" och säga ifrån men varför ska hon behöva det? Hon ska väl inte behöva ändra på sig för att denna tjejen är elak?

Min dotters inskolning tog lång tid och jag är rädd att hon snart inte vill gå till dagis för hon pratar mycket om denna tjejen och hur elak hon är.

Vad kan man "kräva" ska hända? Den bråkiga tjejens båda föräldrar är arbetslösa så de kunde gott vara med på dagis och själva styra upp sin dotter alternativt ha henne hemma en period. Andra föräldrar har också reagerat. Vad kan jag göra som förälder? Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?
  • drömhus

öh, spontant (och jag är förskollärare) så ska ni inte acceptera NÅGOT längre! Dom får väl ta och punktmarkera tjejen mera! Det gör vi med de barn som är extra på någon, punktmarkering och borttagande från gruppen när något händer - varje gång. Säger dom åt den där tjejen? låter ju inte så...

• Cecci78

Prata med personal o ställ krav! Be de andra föräldrarna att också ta upp det med personalen! Resurs till flickan som slår kanske?

• Nr 14

Dom säger åt henne, det såg jag själv vid smällen i hallen och hon får inte äta med de andra baren eftersom hon stör allt och alla. Det är ett litet dagis så hon märks ganska rejält i gruppen... Fattar inte att en som bara är två år redan är sån här. Visst kan barn ha perioder men hennes verkar vara väldigt länge... En annan tjej går denna bråkiga tjej inte ihop med över huvud taget men den tjejen ger igen med samma mynt (fast är snäll mot alla andra)

• Nifelheim

Självklart ska inte ditt barn behöva "tuffa till sig". Hon har RÄTT att vara trygg på dagis och inte bli utsatt för slag och bett vardagligdags.

Självklart kommer det alltid hända att personalen på dagis inte hinner med och saker händer, men de BÖR punktmarkera det våldsamma barnet så hon helt enkelt inte får möjlighet att skada de andra.
    Att hennes föräldrar ska vara där tror jag är orimligt att kräva, men personalen borde ha tillräcklig erfarenhet och utbildning för att kunna hantera det våldsamma barnet någorlunda. Man KAN och hinner inte se ALLT, men de kan iaf göra sitt bästa och bör direkt sluta försöka göra om din dotter. Det är ju indirekt att lägga över en del av skulden på henne om de säger att hon måste bli tuffare för att inte bli utsatt.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • drömhus

okej, om dom redan har specialåtgärder så kräv att dom sska utreda för att försöka få resurs till henne så att DITT barn är skyddat.

alt byt förskola.

• Linsenstinsen

Nr 14 skrev 2009-12-10 21:56:43 följande:

Dom säger åt henne, det såg jag själv vid smällen i hallen och hon får inte äta med de andra baren eftersom hon stör allt och alla. Det är ett litet dagis så hon märks ganska rejält i gruppen... Fattar inte att en som bara är två år redan är sån här. Visst kan barn ha perioder men hennes verkar vara väldigt länge... En annan tjej går denna bråkiga tjej inte ihop med över huvud taget men den tjejen ger igen med samma mynt (fast är snäll mot alla andra)
    Det måste vara jätte jobbigt för eran lilla tjej att bli slagen på dagis..Men jag reagerar lite på att du skriver att hon redan " är sån här"... Det verkar ju som att denna lilla tjejen själv inte mår så bra. Måste vara väldigt jjobbigt för henne att ha så mkt ilska inom sig när hon bara är 2 år.. Vet du om de gjort någon utredning på henne eller hennes föräldrar?
  • Nr 14

Linsenstinsen: Jag tycker det är as-jobbigt att min lilla dotter inte har det bra på dagis. Tur nog trivs hon med övriga där, men hon pratar mycket om den bråkiga tjejen och visar hur hon rycker och drar i kläder och hår... Snyft! Anar att den bråkiga tjejen inte har det så lätt. Unga föräldrar som festar och mamman rökte hela graviditeten... Ska avvakta något men sen kräva att något görs!

• sessessa

hmm.. varför ska man göra en utredning på föäldrar och barn för att barnet har ett hett temprament? Är barnet 2år finns de inte många utredningar att göra heller.
    Att föräldrarna är unga lär knappast spela någon roll, barn till äldre föräldrar kan också slåss.
    Det är inte så lätt att bara trolla bort ett betende heller.
    Förstår att det inte är lätt att ha ett "utsatt" barn, men de är inte heller så lätt att ha ett barn som lätt tappar humöret.

• sunsed1

Du ska INTE acceptera något mer! Som andra skrev - kräv ständigt tillsyn över det lilla bråkiga barnet. 2 år!!! De är ju så otroligt små så de förstår knappt konsekvenserna av sina handlingar. Inte vet den där lilla flickan som slår att det gör ont, även om hon gör det hela tiden. Det har tydligen blivit ett sätt för henne att ta kontakt med omgivningen, barnen som vuxna. Ett normalt sätt i hennes ögon. Hon gör något negativt och bli behandlat negativt. Helt OK i hennes lilla 2 års ögon.

Helt på tok sjukt i våra ögon. Något måste göras. Din flicka ska absolut inte behöva ändra sig och den där andra barnet behöver mycket-mycket- mycket bestämt positivt uppmuntran av alla vuxna hon möter. Ingen negativitet mer!!! Bara vänliga bestämda ord gång på gång på gång och avledningsmanövrar där hon uppmuntras att engagera sig i kreativa lekar.

Glöm inte det handlar om 2 åringar så här gäller det ständigt uppsikt. Fasta och framförallt enkla förklaringar om handling-konsekvens, repetition i det oändliga - Tills det fastnar.

sedan, tror jag inte det är rätt att barnet inte får äta med de andra heller. Bråkiga småFlickan kräver mer tillsyn i positiv bemärkelse - är personalen villiga att offra sig för barnet? ... något är definitivt fel....

kräv det av personalen!

• krabbanoss

Nr 14 skrev 2009-12-10 21:56:43 följande:

Måste bara fråga...hur har de löst matsituationen för tjejen, när hon inte får sitta med de andra och äta?
Svar på tråden Hur mycket bitmärken & slag ska man acceptera från dagis?