• KristenTjej84

Fryser utekatter?

Hej! jag har två utekatter som brukar vilja gå ut regelbundna tider året runt, nu är det som ni vet vinter och kyligt..och vad jag undrar är ifall katterna fryser??
    jag vet att de har päls,men beskyddar pälsen dom tillräckligt mycket för att de inte ska frysa?
    När mina katter vill in under vinter tid, är de nästan desperata och nästan verkar klaga på hur frusna dom är:P
    och ska alltid stryka sina blöta kalla pälsar mot våra ben..

• Svar på tråden Fryser utekatter?
  • parvati

Ja de fryser, så ett tips är att lägga ut filtar på verandan som de kan värma sig på.

• lövet2

Det beror på litegrand. Hos oss är kylan torr, och det finns gott om ställen för katterna att värma sig på. Vi har ställt en gammal bilbarnstol ute på trappan, och där ligger vår katt gärna när det är lite kallt. Han hoppar också gärna upp i köksfönstret, så där har vi satt fast en bit från ett liggunderlag. Ner till -15 grader är det inga problem alls (men han är iofs långhårig), och blir det kallare än så kan han krypa in i en vedhög eller något.

• Mimmlas

En grej man kan göra är att bygga ett litet katthus och sätta vid dörren. Med en frigolitbit i botten och en filt ovanpå, tycker katterna är supermysigt att sitta och vänta i om man inte öppnar dörren.

• Amie

katter är duktiga på att hitta ställen att värma sig på om de skulle börja frysa! sålänge de är vana vid att vara ute så kan du sova lungt =)

• ELHU

Jag är sån djurvän så jag skulle inte låta mina katter va ute under tex en natt.. då vet jag ju inte om de fryser.. Självklart kan man ordna nån filt o vindskydd åt dom.
    Klart de kan frysa! Om de visar att de vill va innen så bör de ju få vara det, annars ser jag ingen mening med att ha katt.. en familjemedlem som man ska ta vara på!
    Dett är nu min åsikt!

• Mimmlas

personligen låter jag aldrig mina katter vara ute när jag sover.
    Jag ser alltid till att de kommer in och att de inte gjort illa sig när de vart ute.

• lövet2
    Mimmlas skrev 2009-12-10 22:49:40 följande:
    personligen låter jag aldrig mina katter vara ute när jag sover. Jag ser alltid till att de kommer in och att de inte gjort illa sig när de vart ute.
    Vår katt är helst ute hela natten och inne och sover på dagen. Det är bara när det är riktigt kallt, som han vill komma in på kvällen.

• KristenTjej84

Tack allihopa för svaren:)
    kan tillägga att jag släpper bara ut katterna när de själva vill..vanligtvis tidigt på morgonen mellan 4 och 6 brukar de jama att de vill ut, men det kan hända att de är ute någon natt då och då..hursomhelst så är de duktiga på att föra väsen på balkongen då de vill komma in, genom att knacka på fönstret med tassarna o dylikt, så då de vill in vaknar alltid någon..
    Dock verkar de vara irriterade då de kommer in o klaga på hur kallt det var ute, fast de bara varit utanför och velat komma in under 10 sek.
    Vanligtvis har jag min lurviga gråa vän bredvid mig eller under en varm lampa i vardagsrummet under nattetid, medans andra tigern slappar på soffan tills tidigt på morgonen..
    Ute är de kanske 3 timmar åt gången, kanske en timma om det är riktigt kallt.

• Indianica

Jag tror det är väldigt olika. Vi har två långhåriga katter och den ena av dem verkar definitivt mer frusen än den andra. Hon vill bara vara ute i max en halvtimme när det är minusgrader, medan den andra kan vara borta hela dagen. Detta är dock deras första vinter utomhus och det blir intressant att se hur det blir när det blir kallare än -10 grader.

Vi har nu lagt en stol med en filt på utanför dörren där de gärna ligger och väntar om vi inte är hemma. Jag funderar på att bygga ett litet katthus för ibland blåser det ju snålt, men är ju så icke-händig. Men förmodar att det mer handlar om en ihopspikad enkel låda med öppning och så frigolit i botten (kanske väggarna?) samt en filt...borde kunna åstadkomma detta tycker jag...känns som ett bättre alt. än kattlucka som ju släpper ut värme ifrån huset!

• Mimmlas

Jag funderar på att bygga en platta i katthuset som man stoppar en dörrklocka under så det plingar inne när katten sitter i katthuset ^^

• Jane Roe

Finns det inte några riktitg avancerade kattluckor som känner av genom en sändare som katten har på sig, när den står vid dörren ?
    Vore smidigt :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • psychocandy

Jane Roe skrev 2009-12-11 00:01:29 följande:

Finns det inte några riktitg avancerade kattluckor som känner av genom en sändare som katten har på sig, när den står vid dörren ? Vore smidigt :)
    Jag har funderat på att skaffa en sån här:

www.coolstuff.se/Cat_DoorBell

En katt-dörrklocka! Vad tror ni?
  • Mimmlas

Finns det inte några riktitg avancerade kattluckor som känner av genom en sändare som katten har på sig, när den står vid dörren ? Vore smidigt :)
    Det finns med magneter i ^^
  • Vickanflickan

Finns det inte några riktitg avancerade kattluckor som känner av genom en sändare som katten har på sig, när den står vid dörren ?Vore smidigt :)
    kattluckor med magnetlås finns att köpa där halsbanden har olika färger. Katten kommer bara in om den har rätt "nyckel" om halsen. Så man inte får in alla andras katter också. Iofs kan man ju råka köpa en kattlucka som har samma nyckel som nån annan.. min mor och hennes granne råkade göra det. Vilket deras katter tyckte var trevligt då de kunde gå in hos varandra.
  • KristenTjej84

Mina katter brukar hoppa på balkongen, från grannens nedersta balkong till vår, de har blivit duktiga på det så balansen är det inget fel på..ska man lägga en katt-sensor eller vad det nu var för något på balkongens fönster då? det är utanför fönstret de knackar med tassarna för att man ska höra att de vill in..

Svar på tråden Fryser utekatter?