• Smålands jänta i storstaden

gravid och jobbar natt, risker???

Sitter här och funderar på hur nattarbete påverkar mammakroppen men framför allt hur det påverkar fostret?
    Finns det större risk att barnet föds med missbildningr/handikapp pga att man har jobbat natt?
    Är i vecka 11 nu och enligt min barnmorska så rekomenderade hon inte att jobba natt men avrådde inte heller!? blev inte klok på det hon sa men hon menade på att om man jobbar natt så påverkar det barnet i magen så att det inte växer som det ska??
    Har sedan dess funderat och funderat på om det påverkar mer än vad hon sa då, då hon inte råder gravida att jobba natt???
    Snälla hjälp mig att bli klokare....

• Svar på tråden gravid och jobbar natt, risker???
  • Långstålsskrälle

Hej! Jag vill börja med att säga att jag inte har några kunskaper i ämnet. Så jag kan bara säga vad jag tror. Men jag måste medge att jag tycker det din bm säger låter minst sagt konstigt. Vet du vad hon grundar sina antaganden på? Det enda jag kan komma på som negativt skulle kunna inverka är om du utsätts för extrem stress eller fysiskt farliga moment, men de borde ju vara samma riskfaktor på det som om du jobbade dagtid!? För det kan ju inte ha att göra med att fostret vill att du ska vila/ta det lugnt just nattetid... då hade det fötts många missbildade barn världen över. Jag själv (och jag vet många fler med mig) var som mest aktiv nattetid då jag var gravid och ingen av oss har fått barn med "problem" eller "defekter". Jag skulle tro att barnmorskan i all välmening tänker att du personligen skulle må bättre av/bli mer harmonisk av ett dagarbete och därigenom "främja" graviditeten. Och det är klart att ju bättre du som blivande mamma mår, desto bättre är det för graviditeten. Men att barnet pga av en nattarbetande mor, skulle få diverse men... Nej jag vågar mig på att säga att du inte ska oroa dig det minsta för det. Ta upp dina frågor med din bm igen och kräv ett svar så att du förstår vad hon menar. Det är inte bra att du går och oroar dig ju. Och jag undrar om jag inte hade övervägt att be om att få byta bm såvida hon inte kan komma med vetenskapliga belägg för vad hon säger. Hoppas allt löser sig, och jag är säker på att du inte behöver oroa dig det minsta över detta faktiskt :) Det kommer gå bra med din bebbe, ska du se.

• Mary Lo

Jag har egentligen samma frågor som du. Jag jobbar natt och försöker bli gravid igen efter en del mf. Vad jag vet så finns det ingen forskning kring ämnet, och det här med att fostret inte skulle växa normalt pga nattarbetet har jag aldrig hört (och jag har verkligen försökt hitta info). Men någonstans ringer det en klocka i mig som säger att det inte är sunt (om man har ett arbete där man måste vara vaken alltså, inte vilande jour eller liknande) alla gånger, eftersom den naturliga klockan rubbas. Du tvingar ju din kropp att göra något den inte vill och vad som faktiskt finns nedskrivet om det hela är att allt man gör på ett nattarbete är dubbelt så ansträngande som om man hade gjort det dagtid.

Men som sagt: jag undrar också. Inte angående missbildningar eller handikapp just, utan mina farhågor för ännu ett missfall.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Shadilly

Jag jobbar natt, och det jag har fått höra är att det inte är bra att jobba skift, dvs blanda dag, kväll och nattjobb, för att det sliter mycket på kroppen och man kan bli stressad och så.
    Man ska också vara försiktig om man får ändrat sömnmönster och inte längre kan vila på dagtid.

Men sover du 6-8 timmar när du gått av passet, och du bara jobbar natt finns det ingen orsak till att det skulle vara något problem.

• Mary Lo
    Shadilly skrev 2009-12-11 07:01:47 följande:
    Jag jobbar natt, och det jag har fått höra är att det inte är bra att jobba skift, dvs blanda dag, kväll och nattjobb, för att det sliter mycket på kroppen och man kan bli stressad och så. Man ska också vara försiktig om man får ändrat sömnmönster och inte längre kan vila på dagtid.Men sover du 6-8 timmar när du gått av passet, och du bara jobbar natt finns det ingen orsak till att det skulle vara något problem.
    Det är detta jag personligen oroar mig: mitt sömnmönster som är helt fuckat verkligen. Jag har inte heller alltid möjlighet att sova på dagen, utan det blir en kollaps på eftermiddagen i nån halvpsykos. Är det 6-8 timmar verkligen man bör sova efter ett nattpass? Det låter så mycket.

Gud jag måste ändra på det här.
  • Lizard

Hej vet inte heller, men har för mig att det finns ett rättsfall i sverige där en tjej som jobbade skift (tungt arbete) bytte till dagsskift och lätt arbete under graviditeten. Företaget ville först inte ge henne OB (eftersom hon inte längre jobbade natt), men domstolen dömde till hennes fördel: hon skulle inte få lägre lön pga graviditet. Kan vara bra att kolla upp om du blir omplacerad

lycka till!

• Mölndalstjej 83

Hej, jag är gravid v 24 och jobbar nätter och dagar blandat. Min bm har sagt att man får känna efter vad man orkar och inte pressa sig. Nattarbete är ju inte hälsosamt för mamman, man riskerar högt blodtryck och sömnsvårigheter m.m. Men mår man bra av det så påverkas inte barnet neg. Jag känner att det är en belastning på kroppen, jag har foglossningar och det är jobbigast på kvällen-då är det inte kul att börja jobba i 10h. Jag ärockså hungrig och sugen hela nätterna, vilket är lite jobbigt. Man har rätt att bli omplacerad till dagtid när man är gravid och det är även lättare att bli sjukskriven.

Jag sover 6h efter nattpasset och känner mig utvilad då, i vanliga fall sover jag inget innan jag går på men nu när jag är gravid så sover jag 1h på kvällen också.

Lycka till.

• Natie

När jag var gravid med 1an så bytte jag från dag till natt arbete pga att det passade mig bättre då ;)
    Och den pojken är som alla andra 1½åringar. Så länge man mår bra borde det ju inte vara farligt, och som någon skrev ovan att det är ju viktigt att man får dygnsvilan oavsett om man jobbar dag eller natt.

• Smålands jänta i storstaden

Tack för alla svar!

Enligt BM så var det enda faktan/forskningen hon visste och det var att det är stor risk att barnet föds minder. . Verkade så ny och osäker när jag kom med mina frågor...
    Någostans så måste det ju vara så att näringen inte kan tillgodoses av barnet? Men kan det ge andra "problem" än så?
    Någon som vet??

• Shadilly

Mary Lo skrev 2009-12-11 07:07:32 följande:

Det är detta jag personligen oroar mig: mitt sömnmönster som är helt fuckat verkligen. Jag har inte heller alltid möjlighet att sova på dagen, utan det blir en kollaps på eftermiddagen i nån halvpsykos. Är det 6-8 timmar verkligen man bör sova efter ett nattpass? Det låter så mycket. Gud jag måste ändra på det här.
    Min personliga erfarenhet, och jag har haft väldigt många arbetsplatser, är att de som tar stryk och slutar jobba natt är de som inte kan sova på dagen och som inte har sammanhängande sömn. (Sedan finns det såklart alltid undantag.)
    Men det spelar kanske mindre roll om man stiger upp kl 18, åker och jobbar, kommer hem och håller sig vaken till 12 innan man lägger sig, eller om man sover när man kommer hem. Det är att hålla samma rutiner som underlättar.

Om man sover dåligt över lag kanske det spelar mindre roll om man har ett dag- eller nattjobb? Sover man inte på natten pallar man ju sällan ett dagjobb heller...
  • Mary Lo
    Shadilly skrev 2009-12-12 01:15:13 följande:
    Mary Lo skrev 2009-12-11 07:07:32 följande: Min personliga erfarenhet, och jag har haft väldigt många arbetsplatser, är att de som tar stryk och slutar jobba natt är de som inte kan sova på dagen och som inte har sammanhängande sömn. (Sedan finns det såklart alltid undantag.) Men det spelar kanske mindre roll om man stiger upp kl 18, åker och jobbar, kommer hem och håller sig vaken till 12 innan man lägger sig, eller om man sover när man kommer hem. Det är att hålla samma rutiner som underlättar. Om man sover dåligt över lag kanske det spelar mindre roll om man har ett dag- eller nattjobb? Sover man inte på natten pallar man ju sällan ett dagjobb heller...
    Sant. I mitt fall är jag en sovmaskin i vanliga fall, så det är nattjobbet som har rubbat det hela. Ska nog försöka få dagjobb helt klart, det känns som en sundare livsstil i dagsläget.

Svar på tråden gravid och jobbar natt, risker???