• Cizzi

    Arbete marknadsföring

    Hej!

    Jag vill väldigt gärna studera marknadsföring, och senare jobba med detta. Undrar om det finns någon här som gör det och:

    Lite mer exakt vad ni jobbar med?

    Vad har ni i lön? ( Därav känsliga forumet så ni kan, om ni vill såklart, skriva anonymt)

    Vad har ni för utbildning?

    Har inte lyckats få någon klar bild över hur arbetsmarknaden ser ut? Och jag är så fruktansvärt förvirrad kring utbildning. Har letat mellan halvår - året nu. Studievägledaren gav föga.

    Snälla, om ni jobbar inom detta eller vet något så skriv gärna!

  • Svar på tråden Arbete marknadsföring
  • Cizzi

    Cafe Solo skrev 2009-12-11 09:06:31 följande:


    Hur gammal är du och vad har du för utbildning?
    Jag är 25 år. Är utbildad frisör och har även studerat en ettårig handelsutbildning.
  • Anonym

    Jag jobbar med marknadskommunikation och har drygt 30.000 i månaden. Fyller snart 30 och har bara jobbat inom yrket ett par år.

  • Cizzi
    Anonym skrev 2009-12-12 21:03:13 följande:
    Jag jobbar med marknadskommunikation och har drygt 30.000 i månaden. Fyller snart 30 och har bara jobbat inom yrket ett par år.
    Tack för ditt svar!

    Vad studerade du för att komma dit?
  • Anonym

    Jag har en magisterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Men resten av mina kollegor har "bara" kandidatexamen, så att läsa till magister är nog mer för ens eget nöje än för att man har fördel av det.

  • Cizzi
    Anonym skrev 2009-12-15 22:48:45 följande:
    Jag har en magisterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Men resten av mina kollegor har "bara" kandidatexamen, så att läsa till magister är nog mer för ens eget nöje än för att man har fördel av det.
    Okej, jag förstår.

    Jag tycker det är väldigt svårt att hitta utbildningar, som ligger nära alternativt på distans.

    Har hittat en företagsekonomisk utbildning med inriktning marknadsföring på min ort på högskola. 3 årig.

    Studievägledaren jag var hos menade att marknadsföring ligger inom blocket företagsekonomi och att utbildningen jag får blir bred. Blir företagsekonom med inriktning marknadsföring och kan därmed jobba med båda eller ngn av delarna.

    Jag känner mig osäker, tänkte därför höra med er lite vad ni tror..? Är det sant som hon säger?

    Saken är den att jag inte vet sådär exakt " DET , den titeln, ska jag bli". Bara att marknadsföring intresserar mig oerhört och att jag på ngt vis vill jobba med det.
  • Anonym

    Det stämmer bra att marknadsföringen är en del av företagsekonomin och att du får en bred utbildning.

    Vad inom marknadsföringen är det som attraherar dig? Är det pris, positionering, etc så är det marknadsföring (företagsekonomi med marknadsföringsinriktning) du ska satsa på. Är det den grafiska/språkliga/visuella biten av marknadsföringen du är intresserad av bör du satsa på marknadskommunikation.

    Vad du ska tänka på är att om du inte är intresserad av ekonomi i allmänhet så kan utbildningen vara tuff. Det är faktiskt inte så stor del av utbildningen som handlar om ren marknadsföring, utan du får även lägga många timmar på organisationsteori, finansiell planering, etc. Vissa delkurser kräver att man är rätt haj på matte. Bara så att du är beredd på det.

    Högskolan i Blekinge har ett helt ekonomprogram helt på distans. Tre år heltid eller sex år halvtid. Programmet heter Ekonom Online.

  • jaguar777
    Works with digital marketing, focused on strategy and analysis. Salaries vary, but starting salary approx. 25-30k SEK. Has a bachelor's degree in marketing. The market is dynamic, with a need for digital competence. Check out https://broscorp.net/industries/telecom-software-development/ kafka streaming service for insight into technology integration in marketing. Choose educations with practical projects and digital courses.
Svar på tråden Arbete marknadsföring